۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱
کد خبر: ۶۸۵۹۰
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرد در سال ۲۰۲۰ یک تماس تلفنی میان محمد بن سلمان و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسرائیل درباره جاسوس افزار اسرائیلی پگاسوس انجام شده است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایسنا، در این گزارش آمده است که مقامات رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۷ با فروش پگاسوس به عربستان موافقت کردند و در نهایت قراردادی به ارزش ۵۵ میلیون دلار با سعودی‌ها بسته شد.

یک منبع صهیونیستی در این باره به نیویورک تایمز گفته است که پس از آن گروهی از مقامات نظامی این رژیم تحت رهبری بنیامین نتانیاهو، تعاملات با سعودی‌ها را "با حفظ نهایت محرمانگی" در پیش گرفتند گرفتند و امید بر این بود که با این اقدام قدردانی بن سلمان جلب شود.

طبق این گزارش، در سال‌های بعد، NSO یک "کمیته اخلاق" متشکل از مقامات سابق سیاست خارجی آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه تشکیل داد که می‌توانست در مورد مشتریان بالقوه توصیه‌هایی به شرکت بدهد. پس از ترور جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی در اوایل اکتبر ۲۰۱۸ در داخل کنسولگری عربستان در استانبول، این کمیته یک جلسه فوق‌العاده برای بررسی ادعاهای استفاده از تولیدات NSO در این پرونده برگزار کرد.

این روزنامه گزارش داد که "شالیو خولیو"، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل NSO، استفاده از "پگاسوس" برای جاسوسی از خاشقجی را رد کرد و مدعی شد؛ بررسی‌هایی که NSO با تأیید مشتریان سعودی انجام داده است، حاکی از استفاده از هیچ یک از محصولاتش علیه خاشقجی نبوده است. با این وجود کمیته مذکور از این شرکت خواست که پگاسوس را از عربستان جمع کند و به این شرکت توصیه کرد که هرگونه درخواست از دولت اسرائیل برای تجهیز مجدد ریاض به سیستم هک سایبری را رد کند.

اما سال بعد NSO زمانی که شرکت انگلیسی Novalpina سهم بزرگی از سهام این شرکت اسرائیلی را به ارزش یک میلیارد دلار خریداری کرد، رویکرد خود را تغییر داد و در سال ۲۰۱۹ موافقت کرد که عربستان سعودی را مجدداً به سیستم پگاسوس متصل کند.

نیویورک تایمز همچنین نوشت که اسرائیل تا هنگام امضای توافقنامه‌های عادی سازی روابط موسوم به توافقنامه‌های "ابراهیم"  در سپتامبر ۲۰۲۰، تقریباً به همه امضاکنندگان آن مجوز استفاده از محصولات NSO را اعطا کرد، اما پس از گذشت یک ماه از این اتفاق اعتبارمجوز صادر شده برای عربستان به پایان رسید و وزارت جنگ رژیم صهیونیستی که اختیار تمدید آن را داشت به دلیل سوء استفاده ریاض از این برنامه از تمدید آن خودداری کرد و به همین دلیل NSO نمی‌توانست بدون این مجوز هیچ خدماتی را برای حفظ محصولات خود در عربستان ارائه دهد. پس از شکست تماس‌های متعدد میان دستیاران ولیعهد عربستان سعودی با مقامات NSO، "موساد" و وزارت جنگ رژیم صهیونیستی برای حل این وضعیت، محمد بن سلمان شخصا در تلاش برای تمدید مجوز استفاده از محصولات این شرکت "تماس فوق‌العاده‌ای" با نتانیاهو برقرار کرد.

در این گزارش آمده است که محمد بن سلمان از نفوذ زیادی برخوردار است، به ویژه که می‌توانست بار دیگر حریم هوایی عربستان سعودی را به روی پروازهای رژیم صهیونیستی ببندد که برای اولین بار در تاریخ به سمت کشورهای حاشیه خلیج فارس حرکت می‌کردند و این اقدام می‌توانست منجر به فروپاشی یک بخش مهم از توافق‌نامه‌های "ابراهیم" شود.

این روزنامه در ادامه گزارش داد که پس از این تماس، دفتر نتانیاهو دستور رسیدگی به این مشکل را به وزارت جنگ صادر کرد و در همان شب، یکی از مقامات این وزارتخانه با اتاق عملیات NSO تماس گرفت و خواستار ازسرگیری فعالیت پگاسوس در عربستان شد اما مقامات شرکت مذکور حاضر به انجام این کار نشدند و اعلام کردند که تمدید مجوز درگرو صدور مجوز رسمی آن است اما پس از آنکه اعلام شد این دستور شخصی نتانیاهو است، مقامات NSO رضایت دادند که با دریافت ایمیل تأیید از سوی وزارت جنگ، دسترسی سعودی‌ها را برقرار کنند و ظرف مدت کوتاهی پگاسوس دوباره در عربستان سعودی به کار افتاد. صبح روز بعد نیز مجوز رسمی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی به شرکت ارسال شد.

این گزارش واکنش حزب لیکود به ریاست نتانیاهو را به همراه داشته است.

لیکود در بیانیه‌ای تماس بن سلمان با نتانیاهو برای تمدید مجوز استفاده از پگاسوس را رد کرد.

در این بیانیه آمده است: ادعای اینکه نتانیاهو با رهبران خارجی صحبت کرده و پیشنهاد این سیستم‌ها به آنها در ازای یک دستاورد سیاسی یا هر دستاورد دیگری، "دروغ محض" است.

در این بیانیه آمده است: کلیه فروش پگاسوس یا محصولات مشابه دیگر شرکت‌های اسرائیلی به کشورهای خارجی با تأیید و نظارت وزارت جنگ و طبق قوانین اسرائیل انجام شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر