۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱
کد خبر: ۶۸۵۸۸
وزیر امور خارجه روسیه با تأکید بر اینکه مواضع مسکو درباره تضمین‌های امنیتی تغییر نخواهد کرد و جایی برای سازش وجود ندارد، گفت: روسیه قرار نیست جنگی را آغاز کند، ولی نیروهایی درصدد تحریک وخامت اوضاع پیرامون اوکراین هستند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از تسنیم، وزارت امور خارجه روسیه در اواخر سال گذشته (میلادی) پیش‌نویس توافقنامه‌ای درباره تضمین‌های امنیتی را به آمریکا و ناتو پیشنهاد کرد که بر اساس آن، ائتلاف ناتو باید متعهد شود دیگر به‌سمت شرق گسترش پیدا نکند و از انجام هرگونه فعالیت نظامی در خاک اوکراین و دیگر کشورهای اروپای شرقی، منطقه قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی خودداری کند.

"جان سالیوان"، سفیر ایالات متحده در مسکو روز چهارشنبه با حضور در وزارت امور خارجه روسیه، پاسخ کتبی واشنگتن به پیشنهادات طرف روسی در زمینه تضمین‌های امنیتی را به مقامات مسکو تحویل داد. دفتر نمایندگی روسیه در مقر پیمان آتلانتیک شمالی نیز پاسخ کتبی ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو را دریافت کرده است.

آمریکا و ناتو خواستار آن هستند که متن پاسخ آنها به پیشنهادات طرف روسی نباید منتشر شود، البته مقامات مسکو یادآور شدند که در این اسناد نگرانی‌های طرف روسی از سوی واشنگتن و بروکسل در نظر گرفته نشده است.

خبرگزاری «تاس» در این رابطه گزارش داد، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در یک مصاحبه رادیویی تأکید کرد که روسیه قرار نیست جنگی را آغاز کند. به‌گفته وی، مذاکرات در خصوص تضمین‌های امنیتی با ایالات متحده تکمیل نشده است، البته مقامات واشنگتن در تلاشند پیشنهادات روسیه را به‌عنوان یک اولتیماتوم جلوه دهند که این‌طور نیست.

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد: اگر آنها (ایالات متحده) اصرار کنند که مواضع خود را تغییر نخواهند داد، این کشور نیز مواضع خویش را درباره تضمین‌های امنیتی تغییر نخواهد داد و در این خصوص جایی برای سازش وجود ندارد، در غیر این صورت اگر آنها آشکارا تصمیمات قدیمی را تخریب کنند، بر سر چه‌چیزی باید به توافق رسید؟ و این یک آزمون کلیدی برای هر دو طرف خواهد بود.
وی افزود:
«در اینجا بسیار مهم است که  تلاش نکنیم غیرمسئولانه عمل کنیم و این دقیقاً همان کاری است که آمریکایی‌ها و دیگر شرکای ما در ناتو انجام می‌دهند. باز هم بر غیرقابل قبول بودن اصل "تقویت امنیت خود به‌بهای آسیب رساندن به امنیت دیگران"، تأکید می‌کنم.»

وی یادآور شد: پاسخ شرکای غربی به پیشنهادات فدراسیون روسیه اکنون در حال بررسی است و اولین ارزیابی‌ها قبلاً انجام شده است.

لاوروف رد نکرد که نیروهایی وجود دارند که می‌خواهند خصومت‌ها پیرامون اوکراین را تحریک کنند. رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: "هیچ جنگی (با اوکراین) از سوی فدراسیون روسیه وجود نخواهد داشت. اما من بعید نمی‌دانم که کسانی بخواهند اقدامات نظامی پیرامون اوکراین را تحریک کنند، ضمن اینکه مقامات اوکراینی قادر به کنترل "تعداد زیادی از نیروهای نظامی" این کشور در خط تماس درگیری‌ها در منطقه دونباس نیستند."

وزیر امور خارجه روسیه همچنین در جریان گفتگوی تلفنی روز جمعه خود با وزیر امور خارجه آلمان از شکل مذاکرات در ترکیب گروه چهارجانبه نرماندی برای حل‌وفصل اوضاع در اوکراین حمایت کرد.
لاوروف ابتکارات روسیه در زمینه تضمینهای امنیتی در اروپا را مورد توجه قرار داده نخستین واکنش مسکو به اسناد دریافتی از سوی آمریکا و ناتو در پاسخ به این ابتکارات را با وی به اشتراک گذاشت. وزیر امور خارجه روسیه بار دیگر اهمیت موضوع عدم گسترش پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و عدم استقرار تسلیحات تهاجمی در کشورهای شرق اروپا را که روسیه را تهدید می‌کند، مورد تأکید قرار داد.

یک مقام کاخ سفید شب گذشته، جمعه، یادآور شد که دولت ایالات متحده از سخنان وزیر خارجه روسیه مبنی بر اینکه روسیه خواهان جنگ با اوکراین نیست استقبال می‌کند، البته منتظر اقدامات تأییدکننده این قصد از سوی مسکو، از جمله خارج کردن نیروهای نظامی از مناطق مرزی با اوکراین و سایر اقدامات کاهش‌دهنده تنش است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر