۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۶۸۵۶۱
منطقه ۱۰ جزو مناطق متراکم به لحاظ جمعیت و بافت فرسوده است. در جریان بازدید میدانی مسئولان شهرداری تهران از این منطقه مصوب شد با هدف کاهش مخاطرات و مدیریت حوادث در شرایط اضطراری دو پایگاه جدید مدیریت بحران در ناحیه۲ این منطقه ساخته شود.
به گزارش پایداری ملی به نقل از همشهری ،  پنجشنبه‌کاری یا همان «میز خدمت» شهرداری تهران بین شهروندان مناطق مختلف حسابی جا باز کرده است. مردم بیش از همه مشتاقند تا ببینند نتیجه بازدید میدانی مسئولان از محله‌شان چه می‌شود. آیا امکانات و رفاه آنان از قبل بیشتر می‌شود. آیا توانسته‌اند مهم‌ترین مشکلات و دغدغه‌های شهروندان را شناسایی کنند یا خیر. پاسخ این سؤالات را می‌توان در مصوباتی پیدا کرد که هر هفته روی برگه نوشته و پای آن امضا می‌خورد. این هفته طبق تقسیم‌بندی‌های مدیریتی شهرداری تهران، مسئولان سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران مهمان مردمان خونگرم منطقه۱۰ بودند. مهندس «سلیمی» معاون پیشگیری و کاهش خطرپذیری دکتر «آروند» معاون آمادگی و مقابله با بحران و پدافند غیرعامل سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران با همراهی «علی عبداله‌ئیان» رئیس ستاد پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری منطقه۱۰ و کارشناسان این حوزه در بازدید میدانی از نقاط مختلف در جریان مسائل گوناگون قرار گرفتند. اگر می‌خواهید از مصوبات این برنامه با خبر شوید گزارش را بخوانید.  

مسئولان سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران، پنجشنبه گذشته، در بازدید از نقاط مختلف منطقه۱۰ سر زدند و با اطلاعات جامع و کاملی که رئیس ستاد پیشگیری و مدیریت بحران این منطقه در اختیارشان قرار داد، ظرفیت‌ها و نقاط ضعف و قوت شهرداری منطقه۱۰ را در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه از جمله سیل و زلزله مورد ارزیابی قرار دادند.  

ساخت پایگاه مدیریت بحران در ناحیه ۲

بر اساس مصوبه شورای‌ شهر تهران و برای پشتیبانی، امدادرسانی و اسکان شهروندان در مواقع بحرانی و بروز حوادث طبیعی و غیرمترقبه از جمله سیل و زلزله، باید در هر ناحیه از شهر تهران حداقل یک پایگاه مدیریت بحران با امکانات و تجهیزات کامل ایجاد شود، اما با اینکه سال‌ها از این مصوبه گذشته است در شهر تهران هنوز ناحیه‌هایی وجود دارند که از این امکانات بی‌بهره‌اند. البته در این زمینه هیچ جای نگرانی وجود ندارد، چون سیاست کنونی شهرداری تهران در بازدید میدانی از مناطق شناسایی کمبودهایی است که به دلایل مختلف مورد غفلت قرار گرفته و ارتباط نزدیکی هم با جان و سلامت شهروندان دارد.
 
عبداله ئیان، رئیس ستاد پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری منطقه۱۰ در این‌باره به نکته مهمی اشاره می‌کند و می‌گوید: «قطعه دهم پایتخت، ۳ ناحیه نسبتاً پرجمعیت دارد. در این بین متأسفانه ناحیه ۲ حتی یک پایگاه مدیریت بحران ندارد، یعنی اگر روزی و شبی حادثه غیرمترقبه‌ای اتفاق بیفتد شهرداری نمی‌تواند شهروندان ساکن در این محدوده را در جایی اسکان دهد. بدون‌ تردید برای ارائه خدمت‌رسانی به موقع به شهروندان و امداد و نجات حادثه‌دیدگان احتمالی، وجود چنین پایگاهی اهمیت زیادی دارد».
 
مسئولان شهرداری منطقه۱۰ قبل از بازدید، این‌ مشکلات را شناسایی کرده‌اند تا در نخستین فرصت روی میز خدمت بگذارند و با خرد جمعی چاره‌ای برای حل و فصل آن بیابند. رئیس ستاد پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری منطقه۱۰ برای اینکه راه‌حل مناسبی برای مشکلات ناحیه۲ پیدا شود مسئولان شهرداری تهران را به خیابان کمیل، نرسیده به بزرگراه شهید نواب صفوی می‌برد و زمین بایری را نشان‌شان می‌دهد. او می‌گوید: «این زمین از لحاظ موقعیت جغرافیایی و دسترسی محلی در بهترین نقطه قرار گرفته و به همین دلیل جای مناسبی برای ساخت پایگاه مدیریت بحران در ناحیه۲ منطقه۱۰ است. اگر حادثه‌ای اتفاق بیفتد این پایگاه می‌تواند در کاهش مخاطرات و مدیریت حوادث در شرایط اضطراری نقش ویژه‌ای داشته باشد. بنابراین ساخت این پایگاه باید در اولویت باشد».

مصوبات مهم برای منطقه ۱۰ 

وقتی خودرو حامل مسئولان سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در محدوده منطقه۱۰ گشت می‌زند، با اشاره رئیس ستاد پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری منطقه۱۰ در چند نقطه توقف می‌کند تا مهمان‌ها با گوشه‌ای از امکانات و خدمات آشنا شوند. مرکز واکسیناسیون بریانک واقع در بلوار بریانک، انتهای کوچه شهید محبی و اتوبوس سیار واکسیناسیون واقع در ضلع غربی میدان جمهوری اسلامی از جمله این محل‌هاست که از لحاظ امکانات، فضای کار و نحوه خدمت‌رسانی به شهروندان مورد بررسی قرار گرفت تا کمبودهای احتمالی آن برطرف شود.  

عبداله ئیان در این برنامه از معضل گستردگی بافت فرسوده نیز به‌عنوان یکی از چالش‌های مهم در حوزه مدیریت بحران یاد می‌کند و می‌گوید: «هرچند تاکنون اقدامات خوبی برای تشویق مالکان خانه‌های فرسوده انجام شده، اما باید قبول کرد که این روند به کندی پیش می‌رود. در چنین شرایطی و با توجه به احتمال وقوع حوادث طبیعی مثل زلزله، می‌باید شرایطی را فراهم کرد تا در چنین مواقعی بتوان با مدیریت درست و اصولی میزان خسارت‌های جانی و مالی را به حداقل رساند». 

رئیس ستاد پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری منطقه ۱۰ در ادامه از وجود زمین و فضای مناسب برای ایجاد پایگاهی بزرگ و مجهز خبر می‌دهد: «این زمین در ضلع شمال خیابان میمنت کنار سوله ویژه مدیریت بحران واقع شده و این قابلیت را دارد که در آن یک مرکز «آماد» به‌عنوان پایگاهی ویژه برای اسکان و پشتیبانی سازمان‌های امدادی و تخصصی ساخت. مرکزی که در شرایط اضطراری و بحرانی بتواند خدمات شایسته‌ای به شهروندان ارائه کند». 

در ادامه و پس از گشت میدانی چند ساعته مسئولان سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران از محدوده منطقه ۱۰، نوبت به جلسه مشورتی و تصمیم‌گیری می‌رسد. پس از ارزیابی بازدید میدانی انجام شده مصوب شد: پایگاه مدیریت بحران در زمینی در خیابان کمیل نرسیده به بزرگراه شهید نواب صفوی احداث شود.  همچنین مصوب شد مرکزپشتیبانی و تخصصی «آماد» در زمینی که در ضلع شمال خیابان میمنت واقع شده برای استقرار سازمان‌های امدادی و تخصصی در مواقع بحرانی ساخته شود.   

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر