۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۶۸۴۸۶
آلمان یکی از بزرگ‌ترین مخازن زیرزمینی گاز در اروپا را دارد، اما حالا اعلام کرده که نسبت به سال گذشته حجم گاز ذخیره‌شده در این کشور بسیار پایین آمده است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از فارس، وزارت انرژی آلمان اعلام کرده که نیمی از ظرفیت انبارهای زیرزمینی ذخیره‌سازی گاز در این کشور خالی است.

آلمان یکی از بزرگ‌ترین ظرفیت‌های ذخیره گاز در اروپا را دارد و هم اکنون می‌گوید: سطح گاز ذخیره‌شده در این انبارهای زیرزمینی نسبت به سال‌های گذشته کاهش چشم‌گیری داشته است.

بر اساس اعلام وزارت اقتصاد آلمان بر اساس آمار ثبت‌شده قطعی نسبت به ذخیره‌گاه‌های زیرزمینی گاز انجمن زیرساخت‌های گازی اروپا هم اکنون فقط 50.6 درصد ظرفیت این ذخیره‌گاه‌ها پر است.

در گزارش وزارت اقتصاد آلمان آمده است؛ به صورت نظری این میزان گاز فقط برای 17.7 روز آلمان کافی است. در حالی حجم گاز ذخیره‌شده آلمان پایین آمده که شرکت گازپروم روسیه اعلام کرده که برای ماه آتی میلادی برنامه‌ای برای صادرات گاز به اروپا از طریق خط لوله انتقال گاز یامال ندارد.

این خط لوله که معمولا گاز روسیه را به اروپا می‌برد 28 روز است که جریان در آن معکوس شده و در حال انتقال گاز از آلمان به لهستان است.

در حالی که اتفاقا خط لوله یامال از لهستان عبور می کند، اما لهستان به صورت مستقیم از روسیه گاز نمی خرد. این گاز ابتدا به آلمان منتقل، سپس صادرات گاز روسیه متوقف و جریان انتقال گاز قطع می‌شود، سپس جریان خط لوله معکوس و گاز از آلمان به لهستان منتقل می شود.

این روند از یک طرف ظرفیت صادرات گاز روسیه به آلمان و اروپا را کاهش داده و از سوی دیگر در حال اعمال فشار مضاعف به ذخایر گازی اروپا از طریق برداشت از آنها و انتقال به لهستان است. این مسأله مزید بر علت کمبود گاز در اروپاست و شرایط را برای این قاره سخت‌تر کرده است.

کارشناسان اقتصادی هشدار داده‌اند که در طول زمستان سال جاری شاهد جدی‌تر شدن بحران گاز در اروپا خواهیم بود و به طور کلی اروپا هنوز نتوانسته برای حل مشکل کمبود گاز خود راه حلی پیدا کند.

به طور کلی هم اکنون فقط 49.3 درصد کل ظرفیت ذخیر‌ه‌سازی اروپا پر شده و در صورتی که با نرخ کنونی از این ذخایر برداشت شود، تا پایان فصل زمستان کل انبارهای گاز اروپا خالی خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر