۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱
کد خبر: ۶۸۴۱۳
مدیر گروه تولید، تجاری سازی و بازاریابی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری از راه اندازی کارخانه نوآوری مرغ لاین در شمال کشور خبر داد و گفت: این کار منجر به جهش پرورش طیور می‌شود.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر علیرضا خاکدامن اظهار کرد: برای کاهش وابستگی صنعت مرغ و توسعه لاین آرین در کشور، معاونت علمی و فناوری با همکاری نهادهای ذی ربط، پیگیری پروژه های توسعه فناوری در این حوزه را در مرکز توجه خود قرار داده است.

مدیر گروه تولید، تجاری سازی و بازاریابی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه سابقه شکل گیری مرغ لاین آرین در کشور به دهه هفتاد باز می گردد، خاطر نشان کرد: دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد بازار مرغ کشور در اختیار مرغ آرین بوده است اما با آزاد سازی واردات جوجه اجداد، سویه آرین کم کم مزیت خود را نسبت به سایر سویه های وارداتی در دهه هشتاد از دست داده است.

به گفته وی، همین موضوع در کنار برخی ایرادات عملکردی مانع توسعه مرغ آرین در کشور شد؛ در حقیقت اکنون کشورمان، در تامین مرغ اجداد به برخی کشورها وابسته است و همین موضوع سبب شد که معاونت علمی و فناوری به موضوع توسعه مرغ آرین در کشور و قطع وابستگی ورود کند.

به گفته خاکدامن، اگرچه ایران از نظر حجم تولید مرغ در سال ۹۹ در جایگاه ارزشمند هفتم جهان قرار داشت اما این صنعت را شاید بتوان همچون صنعت خودرو به سایر کشورها وابسته دانست.

وی با تاکید بر اینکه این وابستگی خود را در مواقع تحریم ها نشان می دهد، گفت: تولید عمده مرغ کشور بر مبنای سویه های خارجی هم اکنون امنیت غذایی کشور را به شدت شکننده کرده است.

همکاری وزارت جهاد کشاورزی با معاونت علمی به منظور ایجاد کارخانه نوآوری مرغ لاین

مدیر گروه تولید، تجاری سازی و بازاریابی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: مدل اداره مرغ لاین تا کنون مدل دولتی بوده و تجربه ثابت کرده است که نمی توان توقع پیشرفت های چشمگیر از مدیریت دولتی داشت. اگر چه باید اذعان کرد که افراد بسیاری با خون دل همین لاین را در نبود منابع و با وجود مشکلات فراوان سرپا نگه داشته اند و حتی ۱۵ درصد نسبت به روز اول در عملکرد آن بهبود ایجاد کرده اند.

وی عنوان کرد: مدل مورد نظر معاونت علمی و فناوری، بسیج توانمندی های شرکت های دانش بنیان خصوصی و دانشگاه های کشور به خصوص در زمینه اصلاح نژاد در راستای رفع نیازهای استراتژیک کشور در این صنعت است.

به گفته خاکدامن، همکاری خوبی میان معاونت علمی و فناوری و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مسئول اصلی تامین مرغ کشور در زمینه توسعه فناوری شکل گرفته است و شخص وزیر به صورت ویژه این موضوع را با اولویت بالا پیگیری می کند.

مدیر گروه تولید، تجاری سازی و بازاریابی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه بنا داریم منافع همه ذی نفعان عمومی و خصوصی را در رشد لاین در نظر بگیریم گفت: قرار است در مجتمع لاین آرین واقع در بابلکنار، شرکت ها و محققان را در قالب کارخانه نوآوری مرغ لاین گرد هم بیاوریم. استفاده از منتورینگ متخصصین با تجربه وزارت جهاد کشاورزی به همراه بهره گیری از مدل های نوین تامین مالی، به ما کمک خواهد کرد که بدون کمترین فشار به دولت و با شکل دهی یک اقتصاد مردمی، مقدمات جهش کشور در حوزه پرورش طیور تا انتهای برنامه هفتم توسعه را به وجود آوریم.

وی ادامه داد: هم اکنون نیز چند فراخوان در حوزه فناوری های مرتبط با پرورش پیشرفته طیور انجام شده و تا کنون، ۱۹ طرح را مورد حمایت قرار داده ایم که این طرح ها تجهیزات، تغذیه طیور، مدیریت پرورش و سایر فناوری های نوین را شامل می شوند.

تدوین سند تحقیق و توسعه لاین آرین و ایجاد پلتفرم

وی با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری با تکیه بر نظرات نخبگان، سند ملی تحقیق و توسعه لاین مرغ را تدوین کرده است، گفت: در این سند، طی یک چشم انداز ۵ ساله، ۷ برنامه کلان، ۲۰ برنامه عملیاتی و ۵۵ اقدام و طرح عملیاتی دیده شده است که فعالیت های بعدی منطبق بر این برنامه ریزی انجام خواهند شد.

مدیر گروه تولید، تجاری سازی و بازاریابی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه کرد: همچنین پلتفرمی به عنوان پایگاه داده و شبکه همکاری مرغ لاین آرین راه اندازی کردیم که بتوانیم در قالب فضای اینترنت، محققان، سازمان ها و سایر ذینفعان حوزه مرغ لاین را گرد هم آوریم و از این پایگاه جهت هم افزایی تجربیات و فعالیت های تحقیق و توسعه استفاده کنیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر