۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۷
کد خبر: ۶۸۳۵۳
سردار جلالی:
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: غفلت از رفع آسیب‌پذیری‌ها در شرایط جنگ سایبری از هیچ دستگاهی پذیرفتنی نیست.
به گزارش پایداری ملی،‌ سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، در گفت‌وگو با «رادیو مقاومت»، با بیان اینکه پدافند غیرعامل در معنای ساده آن به دفاع بدون اسلحه گفته می‌شود، اظهار داشت: انسان فطرتا از خود و دارایی‌هایش دفاع می‌کند. طبیعتا این دفاع هم می‌تواند با اسلحه باشد هم دفاع بدون اسلحه.

وی با بیان اینکه دفاع غیرعامل، دفاعی در برابر تهدید از نوع انسان‌ساخت و متغیر است، توضیح داد: این دفاع حوزه‌هایی همچون سایبری، شیمیایی، زیستی، پرتوی و مانند آن را شامل می‌شود.
 
دفاع در برابر جنگ ترکیبی اولویت پدافند غیرعامل

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، اولویت‌های پدافند غیرعامل را در درجه نخست براساس رویکردها و تهدیدات دشمن و دوم براساس آسیب‌پذیری‌ها و ضعف‌های احتمالی برشمرد و تاکید کرد: با وجود گوناگونی عرصه‌های تهدید، مهمترین حوزه‌های تهدید که با آن درگیر هستیم، تهدیدات ترکیبی است. یکی از نمونه های بارز آن فضای سایبری است که علی‌رغم مزایایی که دارد، بستری از تهدیدات را در خود از حملات سایبری به زیرساختهای حیاتی گرفته تا جنگ شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده است که حمله سایبری به سامانه سوخت یکی از مصادیق بارز آن است.

وی توضیح داد: تهدیدات ترکیبی عمدتا حائز 5 لایه هستند. نخست تهدیدات از درون (نفوذ سایبری و انسانی)، لایه دوم؛ تهدیدات زیرساختی سایبری است که زیرساخت‌های ارائه دهنده خدمات به مردم را هدف قرار می‌دهد.( مانند سامانه توزیع سوخت و ... )، لایه سوم تهدید قطع کارکرد ارائه خدمات است مانند آنچه در حمله سایبری به سامانه توزیع سوخت شاهد آن بودیم، لایه چهارم لایه شبکه‌های اجتماعی است که به علت غفلت دولت گذشته و واگذاری برخی زیرساخت‌های شکل دهنده افکار عمومی، شاهدیم که در برخی مواقع، شبکه‌های اجتماعی خارج پایه می‌توانند افکار عمومی را تحت تاثیر خود قرار دهند. لایه پنجم هم تاثیر قطع خدمات بر زندگی مردم است که باید پیامدهای ناشی از آن کنترل شود تا زندگی مردم دچار اختلال نشود.

نقش مردم در پدافند غیرعامل

سردار جلالی در رابطه با نقش مردم در پدافند غیرعامل و کاهش اثر تهدیدات نیز گفت: اگرچه بیشتر کارکردهای پدافند غیرعامل حاکمیتی است اما مردم نیز می‌توانند نقشی جدی در این زمینه داشته باشند. معتقدیم در هر پنج لایه ای که ذکر شد، مردم نقشی حساس و کلیدی دارند.  برای مثال در زمینه استفاده از شبکه‌های اجتماعی، برخورداری از سواد رسانه‌ای و بهره‌مندی از مزایای فناوری در عین توجه به تهدیدات آن از جمله مواردی است که می‎تواند به پدافند غیرعامل کمک کند. 

اهمیت مهار تهدیدات سایبری

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اهمیت مهار تهدیدات سایبری اظهار داشت: در تهدیدات سایبری، دو اصل وجود دارد. نخست وجود تهدید و دیگری وجود آسیب‌پذیری‌ها. این یعنی ممکن است شدت و نوع تهدیدات در اختیار ما نباشد ولی، کاهش آسیب‌پذیری‌های سایبری‌ تا حد زیادی در اختیار ماست. درست آن است که هر زیرساخت ضمن شناخت و احصای آسیب‌پذیری‌های سایبری مربوط به خود، نسبت به برطرف کردن آن اقدام کند. به جرات می‌توان گفت بخش عمده‌ای از حملات سایبری که در سال‌های اخیر با آن مواجه بودیم مبتنی بر آسیب‌پذیری‌های روتین و سیستماتیکی بوده که با پیش دستی میشد آن را برطرف کرد. بنابراین چنین غفلتی از سوی هیچ فرد و دستگاهی پذیرفته نیست. 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور به برنامه‌های این سازمان در زمینه ارتقای آمادگی‌های دستگاه‌ها در برابر تهدیدات سایبری اشاره کرد و گفت: برگزاری رزمایش های نوبه‌ای کشف آسیب‌پذیری‌ها و طراحی پلن‌های واکنش اضطراری و اقدامات پیشکنش گرایانه از جمله ماموریت‌هایی است که این سازمان با همکاری دستگاه‌ها و نهاد در حال انجام است. 
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر