۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
کد خبر: ۶۸۳۲۷
رئیس جمهور نزولی شدن سیر تورم را اقدامی مبارک دانست و گفت: این موضوع بعدها به کاهش قیمت ها و تورم در حوزه های مختلف می‌انجامد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از فارس، آیت‌الله سیّد ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور که صبح امروز در صحن علنی مجلس برای تبیین لایحه بودجه 1401 حاضر شده بود  با تسلیت ایام فاطمیه یاد و خاطره شهدای 19دی و قیام مردم قم را گرامی داشت و گفت: یاد همه شهدا به ویژه حاج قاسم سلیمانی را گرامی می داریم و به ارواح آنان درود می فرستیم و از ارواح آنان استمداد می طلبیم.

وی با اشار به حضور خود در مجلس شورای اسلامی به دلیل احترام به قانون و آیین نامه داخلی مجلس در تبیین لایحه بودجه سال 1401گفت: در روز تقدیم لایحه ابعاد بودجه و شاخص های بودجه 1401 را بیان کردم و حضور دو باره برای بودجه مسبوق به سابقه در مجلس نبوده است اما به دلیل اجابت دعوت مجلس و درخواست برای تبیین بودجه 1401 که مشروح قضیه را ریاست سازمان برنامه و بودجه توضیح خواهند داد حاضر شدم.

رئیس جمهور با اشاره به ضرورت همگرایی دولت و مجلس گفت: امروز انتظار مردم و دلسوزان انقلاب این است که این همگرایی و هم پوشانی صورت بگیرد. در جایی که این همکاری صورت می گیرد آهنگ مجلس و دولت یکی است، مانند آنچه در قانون هسته ای بود و دولت هم امروز به دنبال آن است.

وی اضافه کرد: در حمایت از تولید آنچه در مجلس تصویب شد در دولت هم انجام می شود و در جهت حل مشکلات مردم است. آنچه که در جهات همگرایی مفید است موضوع بودجه به عنوان سند مالی کشور است.

رئیسی در مورد ساخت مسکن و اینکه این موضوع تبدیل به قانون شده است، گفت: دولت به دنبال اجرای قانون ساخت مسکن است و این مساله هم وعده ما و هم مصوب مجلس و هم خواست مردم است.

وی با اشاره به حمایت از تولید، اظهار داشت: آنچه در مجلس تصویب شد و آنچه دولت دنبال می‌کند همه در یک سو است. این هم سویی و همراهی خواست مردم و در جهت رفع مشکلات آن‌ها است.

رئیس جمهور درباره اقدامات موفقیت آمیز دولت در کنترل بیماری کرونا، تصریح کرد: موفقیت‌های بعضی از کشورها و غربی‌ها را به رخ ما نکشند. به لطف خداوند امروز پایین‌ترین سطح ابتلا و پایین‌ترین سطح فوتی در کشور وجود دارد و این جای شکرگزاری به درگاه الهی دارد.

رئیسی با اشاره به وضعیت بیماری کرونا در کشورهای جهان افزود: امروز علی‌رغم شرایطی که همسایگان ما و برخی کشورهای غربی دارند با همت مردم و پیگیری مسئولان و در رأس آن با عنایت پروردگار متعال شاهد وضعیتی کاملاً متفاوت در ایران اسلامی هستیم.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز انتظار مردم و امید مردم به دولت است برای اینکه گره ها را بگشاید و زندگی مردم را تسهیل کند و به ویژه مشکل معیشت مردم را برطرف کند. اقداماتی در این زمینه انجام شده است و آنچه وعده داده شده مردم انتظار دارند که دولت این را عملی کند و دولت پایبند به وعده ها در عمل باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم، مسئولان و دلسوزان کنترل تورم را از دولت انتظار دارند گفت: آمارها نشان می دهد سیر نزولی تورم آغاز شده است و از این جهت باید خداوند را شاکر باشیم که اقدامات و پیگیری‌ها‌ی انجام شده سیر تورم را که می رفت در چند سال اخیر خصوصا درتاریخ 60 ساله کشور بی نظیر شود را کنترل کند به گونه ای که امروز سیر صعودی تورم به سیر نزولی تورم تبدیل شده است و این آغاز مبارکی است که بعدها به کاهش قیمت ها و تورم در حوزه های مختلف می‌انجامد.

رئیسی با اشاره به دستاوردهای دولت در حوزه صادرات، افزود: باید خدا را شاکر باشیم که روند افزایش صادرات در کشور معادل 40 درصد بود است و این هم از اقداماتی است که باید نسبت به آن تلاش کرد که افزایش یابد چرا که سهم ما در اقتصاد منطقه بسیار بالا است و این سهم تاکنون تامین نشده است و باید تلاش شود در جای خود قرار گیرد.

وی ادامه داد: صادرات نفتی و میعانات علی رغم تهدیدها و تحریم ها  افزایش یافته است. افزایش صادرات نفتی و میعانات در حالی رخ داده است که قبلا گفته می‌شد مگر می شود این صادرات را افزایش داد. از سوی دیگر، ارز این صادرات در حال بازگشت به منابع ارزی داخل کشور است و اکنون این منابع رو به افزایش است. علی رغم اینکه گفته می شد امکانات صادرات نیست یا محصول را فروخته ایم و پولش برنمی گردد اما هم نفت فروختیم هم ارز ناشی از صادرات را برگرداندیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: توزان در سیاست داخلی و خارجی به ویژه نسبت به همسایگان در حال رخ دادن است و این توزان در سیاست خارجی به جدیت پیگیری می‌شود. این روابط اکنون به مرحله ای رسیده است که با برخی کشورهای منطقه روابط اقتصادی ما تا 3 برابر در چند ماه اخیر افزایش یافته است.

رئیسی با بیان اینکه افزایش سرمایه اجتماعی دولت از مهمترین دستاوردهای دولت سیزدهم از ابتدای کار تاکنون بوده است افزود: مهمتر از همه این ها که باید شاکر باشیم موضوع افزایش اعتماد مردم به دولت است و این سرمایه بزرگی است که با هیچ چیزی قابل عوض کردن نیست. اخیرا با همه مشکلاتی که از سیل و زلزله گرفته تا حمله سایبری داشتیم و دشمنان می خواستند مردم و کشور را دچار بحران کنند این مسله به خوبی مدیریت و پشت سر گذاشته شد. امروز خود غربی‌ها و کسانی که دنبال تحریم بودند می دانند مهمترین دستاورد دولت خنثی کردن تحریم ها بوده است.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه دولت دنبال رفع تحریم‌ها و بی اثر کردن آن بوده است به اقدامات انجام شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: ما از ابتدای کار دولت، خنثی کردن تحریم ها و رفع تحریم ها را دنبال کردیم. رفع تحریم ها در حرکتی عزتمندانه در حال انجام است و از سوی دیگر، قرارگاه خنثی کردن تحریم ها فعال است و با استفاده از ظرفیت در کنار هم قرار گرفتن مردم، دولت و مجلس کار به نتیجه خواهد رسید. این اعتقاد و باور ما است و رهبر حکیم انقلاب هم فرمودند که با اعتقاد به خدا و اعتماد به داشته‌های کشور به پیروزی می رسیم و تجربه ما در این چند ماه نشان می دهد این تجربه تجربه درستی  است و جواب می دهد.

رئیس جمهور با بیان اینکه موضوع ارز ترجیحی در مجلس مورد نقد و بررسی قرار گرفته است و بارها در این باره مباحثی در مجلس مطرح بوده است، گفت: ما کار را که در دولت شروع کردیم، 8 میلیارد دلار ی را که مجلس برای ارز ترجیحی در نظر گرفته بود تمام شده بود و در نیمه دوم سال ارز ترجیحی برای دولت باقی نمانده بود. اگر دولت می خواست به قانون عمل کند، باید ارز ترجیحی را حذف می کرد. خط قرمز ما معیشت مردم بود و هست و نمی شد که به اقتصاد، بازار و معیشت مردم شوک وارد کرد.

وی اضافه کرد: موضوع در جلسات اقتصادی دولت و سران قوا مطرح شد و با رفت و برگشت های مختلف تصمیم گرفته شد که ارز ترجیحی برای چند ماه آینده ادامه یابد و بعد برای جبران حذف ارز ترجیحی برای مردم فکری شود. با رهبر معظم انقلاب مشورت شد و ایشان فرمودند که مسئله با مجلس در میان گذاشته شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه راهنمایی‌های رهبر معظم انقلاب در این موضوع کمک بزرگی برای تعیین تکلیف وضعیت ارز ترجیحی بود افزود: تصمیم گرفته شد که ارز ترجیحی برای چند ماه ادامه یابد و دوم در صورت حذف اقدامی برای جبران  اثرات آن بر معیشت مردم انجام شود؛ چون برای حذف باید جبرانی هم پیش بینی می شد. برای همین دولت لایحه ای دو فوریتی تهیه و تقدیم مجلس کرد.

وی ادامه داد: در مجلس، نمایندگان محترم رای به فوریت آن ندادند و لایحه عادی شد. نه مجلس اعلام کرد که ارز ترجیحی را چه کنیم و نه گفتند که اگر ادامه نیافت برای جبران ارز ترجیحی و حذف آن چه کنیم. در مورد هیچ کدام  مجلس اعلام نظر نکرد و فوریت لایحه را تصمیم گیری نکردند. ترجمه رای ندادن به فوریت لایحه دولت یعنی حذف ارز ترجیحی و لذا من شرحی برای رئیس محترم مجلس نوشتم و درخواست کردم این را تبیین کنند که عدم رای به فوریت لایحه که بالاخره مجلس باید می گفتند که ارز ترحجیحی حذف شود یا نحوه جبران آن چه باشد.

رئیسی افزود: این همان شوک وارد کردن به سفره و معیشت مردم است که خط قرمز ما است. رهبر انقلاب این مشکل را برای چند ماه برطرف کردند تا بتوانیم وضعیت اقتصادی فعلی را طی کنیم تا مسئله تعیین تکلیف قطعی شود.

رئیس جمهور ادامه داد: ما هم باور داریم که اگر ارز ترجیحی قطع شود باید برای جبران آن در زندگی مردم به ویژه نیازمندان فکری جدی شود و امکان ندارد این ارز قطع شود اما فکری برای نیازمندان و مردم نشود. این حتما نیاز است.

وی افزود: رئیس سازمان برنامه و بودجه جلسات زیادی با کارشناسان و نمایندگان داشتند و مباحث زیادی انجام شد و چه مباحث مطرح شده و چه مباحثی که اکنون وجود دارد می تواند ابعاد این موضوع را روشنن کند. ما موافق این هستیم که در مجلس تصمیمی گرفته شود که هم رشد اقتصادی را تضمین کند، هم نظام اقتصادی و پولی کشور را جهت دهد و هم منافع مردم را تامین کند. این دغدغه دوستان نسبت به ارز ترجیحی باید به عنوان یک تصمیم با نگاه به همه ابعادش مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: نگاهی که دوستان در مجلس دارند و نگاه دولت می تواند با همگرایی به یکدیگر نزدیک شود.

رئیس جمهور به موضوع عدالت در پرداخت ها اشاره کرد و گفت: این موضوع و دغدغه نگرانی درستی است. یکی از دغدغه های ما در دولت این است و از قبل از دولت هم این موضوع را نقد کرده ام که  تفاوت پرداخت ها در کشور بین  افرادی که مدارک یکسان، مشاغل یکسان و مشاغل سخت  دارند قابل قول نیست.

وی افزود: هر طرحی در جهت پرداخت حقوق و مزایای کارکنان دولت که بتواند عدالت را تضمین کند مورد حمایت دولت است. نسبت به دانشگاه ها، اساتید، معلمان، کارکنان قوه قضاییه، دادگستری،سازمان ها ادارات مختلف و کسانی که به نام دولت و حکومت و نظام اسلامی کار می کنند توجه می کنیم و به این دلیل وجود نظام پرداخت هماهنگ باید عملی شود.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر