۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۶۷۹۰۲
حجت‌الاسلام والمسلمین نقدعلی:
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، مخاطب‌شناسی را جزو ارکان تاب‌آوری فرهنگی می‌داند و معتقد است برای افزایش قدرت بازدارندگی در حوزه فرهنگی باید جامعه هدف را شناسایی کرد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از نشریه عماد،  حجت‌الاسلام و المسلمین محمدتقی نقدعلی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت توجه به پدافند فرهنگی گفت: سبک زندگی در جامعه در حال تغییر و تحول است و این موضوع نشان می‌دهد همانطور که ما در بحث دفاعی توانستیم از طریق ارتقای توان بازدارندگی، هجمه‌ها را علیه کشورمان خنثی و بی‌اثر کنیم به همین میزان هم باید در عرصه فرهنگی قدرت دفاعی خود را بالا ببریم. پدافند غیرعامل و تاب‌آوری فرهنگی باید کاملا هوشمندانه و با برنامه‌ریزی درست باشد یعنی به نرمی راهکارهای عملیاتی پیاده‌سازی شود تا حساسیت کمتری در سطح جامعه ایجاد شود.

وی ادامه داد: راهکارهای افزایش تاب‌آوری فرهنگی باید کارشناسی شده و با نگاه صاحب‌نظران پیاده‌سازی شود تا نتیجه مطلوب بدست آید. از طرفی سیاست‌های پدافند فرهنگی باید از فرهنگ ناب ایرانی-اسلامی نشأت بگیرد. گاهی یک راهکار به ظاهر تاب‌آوری را افزایش می‌دهد اما در حوزه‌های دیگر باعث تضعیف بازدارندگی جامعه در عرصه فرهنگی می‌شود.

نقدعلی به مخاطب‌شناسی به عنوان یکی دیگر از ارکان تاب‌آوری فرهنگی اشاره کرد و افزود: برای افزایش قدرت بازدارندگی در حوزه فرهنگی باید جامعه هدف را شناسایی کرد، چون جنگ نرم فرهنگی دشمن، بر افکار و اذهان نسل جوان متمرکز شده است؛ ما هم باید سنین پایین را مخاطب سیاست‎‌های فرهنگی کشورمان قرار دهیم تا برای آفند دشمن در حوزه فرهنگ پدافند هدفمندی اتخاذ شود. یعنی شناسایی جامعه هدف یکی از ارکان اصلی تاب‌آوری فرهنگی و افزایش بازدارندگی در این حوزه است.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: هجمه‌هایی که علیه نهاد خانواده‌ اتفاق می‌افتد، سست کردن نهاد ازدواج، روی آوردن جوانان به اعتیاد، تغییر در سبک زندگی ایرانی- اسلامی و کیفیت برقراری ارتباط در فضای مجازی از جمله مواردی است که تاب‌آوری فرهنگی کشور را نشانه گرفته است و دشمن قصد دارد با اعمال جنگ نرم تاب‌آوری جامعه را کاهش دهد. ما هم باید برای هر کدام از این موضوعات برنامه و راهکار عملیاتی داشته باشیم تا جوانان در دام و فریب جنگ تبلیغاتی دشمن نیفتند تا به طور کلی قدرت بازدارندگی جامعه در برابر تهدیدات نرم افزایش یابد.

نقدعلی با اشاره به اینکه افزایش تاب‌آوری جامعه رابطه مستقیمی با کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد، افزود: تقویت بنیان خانواده و تربیت نسلی مبتنی بر ارزش‌های ایرانی-اسلامی می‌تواند جلوی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را بگیرد همانطور که شهدای گرانقدر شهید چمران و شهید بابایی در کشورهای به اصطلاح متمدن امروزی زندگی کردند و هرگز از اصول فکری و اعتقادی خود دور نشدند. این دیدگاه ناشی از آن است که تاب‌آوری فرهنگی آن‌ها در سطح جامعه شکل گرفته بود و نه تنها دچار انحطاط فکری نشدند بلکه باور آن‌ها بیشتر شد. پس افزایش تاب‌آوری فرهنگی، جامعه را در برابر آسیب‌های اجتماعی واکسینه می‌کند و باعث جلوگیری از تأثیر ویروس‌ها و هجمه‌های نرم دشمنان بر مردم جامعه می‌شود.

وی ادامه داد: هجمه‌ها و جنگ شناختی دشمن با ابزار رسانه و تولید محتواهای رسانه‌‌ای هدفمند قابل دفاع است تا تهدیدات جنگ شناختی به فرصت تبدیل شود. چون ما فکر می‌کنیم در مباحث ایدئولوژیکی و اعتقادی قوی هستیم اما وقتی در برابر هجمه دشمن قرار بگیریم با ضعف‌های خود آشنا می‌شویم. تاریخ پس از انقلاب بارها مبانی فکری و شناختی مردم ایران مورد هجمه و جنگ نرم دشمنان قرار گرفته است که این جنگ با ابزار رسانه و فرهنگ بر ملت ایران تحمیل می‌شود پس ما هم باید در نقطه مقابل و با تجهیز ابزار رسانه‌ای و فرهنگی، قدرت دفاعی خودمان را در برابر این تهاجمات فرهنگی  هجمه‌های رسانه‌ای افزایش دهیم.

نقدعلی در ادامه گفت: دشمن با تولید محتوای رسانه‌ای، هجمه‌ای علیه افکار و اعتقادات جوانان ایجاد می‌کند یقینا ما هم نیاز داریم با میدان دادن به نخبگان در عرصه جنگ شناختی وارد شویم و برای ترفند دشمنان راهکار داشته باشیم و نگذاریم مبانی اعتقادی مردم جامعه با اهداف سوء دشمنان مورد حمله قرار گیرد که اگر به این شبهات نپردازیم و مخاطب خود را اغنا نکنیم در این جنگ شناختی مغلوب شده‌ایم.

به گفته وی شبهاتی که مبانی شناختی مردم جامعه را زیر سئوال می‌برد باید بصورت هدفمند پاسخ داده شود. البته در این جنگ شناختی کار دشمن بسیار راحت‌تر است چون ایجاد شبهه و تردید کار راحتی است اما اغنای افکار جامعه و پاسخ به این شبهات مستلزم کار جهادی و تخصصی است تا هم افکار جامعه در برابر تهاجم دشمنان ایمن باشد و هم نقاط ضعف جامعه در برابر جنگ شناختی مشخص شود.

گزارش خطا
اخبار مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر