۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
کد خبر: ۶۷۷۳۲
نقشه راه رشد غیر تورمی دولت از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی تدوین شد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، نقشه راه رشد غیر تورمی دولت تدوین شد بر این اساس دولت در 3 سر فصل ضرورت ارائه برنامه رشد غیرتورمی راهکارهای مهار پایدار تورم و راهکارهای رشد آفرینی و رونق تولید پرداخته است.

در چارچوب برنامه دو مؤلفه پایدار تورم و رشد آفرینی و رونق تولید مدنظر قرار گرفته است و راهکارهای کوتاه مدت مهر پایدار تورم از طریق کاهش فشار بر تراز ارزی و مهر نوسانات ارزی و کاهش انتظارات تورمی خواهد بود.

همچنین به منظور کاهش فشار بر تراز ارزی و نوسانات آن 9 اقدام باید صورت گیرد که از جمله آنها مهار نوسانات ارزی، استفاده از دیپلماسی فعال جهت وصول منابع بلوکه شده ارزی، انعقاد پیمان‌‌های پولی 2 یا‌ چند جانبه، ارتقای سازوکار پیشگیری از قاچاق ارز توسط FIU، کاهش ممنوعیت‌های صادراتی، تهاتر نفت، حذف تدریجی ارز ترجیحی، تقویت پیمان‌سپاری ارزی و تسهیل اجرای آن و ایجاد بازارهای آتی، خواهد بود.

از دیگر اقدامات انضباط‌بخشی خلق پول بانکی است که بسته سیاست پولی و نظارت بانکی با محوریت بانک مرکزی و مشارکت وزارت امور اقتصادی و دارایی مشتمل بر محدودسازی رشد ماهانه ترازنامه بانک‌ها به 2 درصد ، نظارت بر کیفیت تسهیلات بانکی‌، ثبات‌بخشی به نرخ در بازار بین‌بانکی، تفکیکی واقعی سپرده‌های جاری از مد‌ت‌دار تدوین‌ شده است.

در بخش بودجه، دو راهکار کوتاه‌مدت ‌4 ماهه و میان‌مدت در نظر گرفته شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر