۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
کد خبر: ۶۷۶۲۵
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی مطرح کرد
به اعتقاد عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی پیاده‌سازی الزامات پدافند فرهنگی و سیاست‌های مقاومتی در حوزه فرهنگ در پیشرفت جامعه و ساخت «ایران قوی» نقش تأثیرگذاری دارد.
به گزارش پایداری ملی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو هیئت رئیسه مجلس و نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با نشریه عماد با اشاره به لزوم تقویت تاب‌آوری فرهنگی برای مقابله با تهاجمات نرم دشمنان، گفت: امروزه باتوجه به گسترش ارتباطات و فناوری اطلاعات، فرهنگ‌ها در تلاقی با هم قرار گرفته‌اند و در این راستا تهاجم فرهنگی، رویکرد اصلی فرهنگ استکباری است به نحوی که کشورهای متخاصم قصد دارند با ابزار رسانه و فضای مجازی، فرهنگ دیگر کشورها را تضعیف کنند. چون برای رسیدن به دهکده جهانی، راه اصلی را گسترش فرهنگ غربی می‌دانند. برای مقابله با این تهاجمات باید تاب‌آوری فرهنگی خود را تقویت کنیم. فرهنگ‌های بومی و منطقه‌ای و فرهنگ ایرانی اسلامی که در تار و پود تمام فرهنگ‌ها قرار دارد؛ برای ظهور و بروز بیشتر، به تاب‌آوری نیاز دارد تا استقلال خود را حفظ کند.

وی در ادامه افزود: وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش و وزارت علوم با تقویت فرهنگ ایرانی اسلامی می‌توانند پایه‌های اعتقادی نوجوانان و جوانان کشور را شکل دهند. آموزش و شکل‌گیری افکار نوجوانان به اقدامات این دو وزارتخانه حساس بستگی دارد و باید فرهنگ‌سازی را از سنین کم شروع کنیم تا نوجوانان با شناخت کافی از فرهنگ غنی بومی به خودباوری و خوداتکایی برسند. فرهنگ عمومی هم که توسط سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صداوسیما پشتیبانی می‌شود در ارتقای تاب‌آوری جامعه نقش تأثیرگذاری دارد. از طرفی نهادهای غیررسمی مانند مساجد و هیئت‌های مذهبی هم می‌توانند بصورت بومی و محلی شناخت قشر جوان را نسبت به فرهنگ غنی ایرانی اسلامی افزایش دهند و تاب‌آوری جامعه را نسبت به تهاجمات فرهنگی بالا ببرند.

احساس یأس و ناامیدی تاب‌آوری جامعه را نشانه رفته است

وی با اشاره به آسیب‌هایی که تاب‌آوری فرهنگی جامعه را نشانه گرفته است، تشریح کرد: احساس یأس و ناامیدی در میان قشر جوانان از مهم‌ترین آسیب‌هایی است که تاب‌آوری جامعه را نشانه گرفته‌ است. ضعف و دلباختگی به فرهنگ بیگانه موضوع مهمی‌ است که در میان برخی جوانان مشاهده می‌شود که موفقیت و پیشرفت را در وادادگی فرهنگی می‌دانند. این ترفندها در قالب تهاجمات فرهنگی با ابزار رسانه به‌صورت غیرمستقیم در ذهن جوانان القا می‌شود که تضعیف فرهنگ داخلی را به همراه دارد. دشمن با جنگ نرم، کمبودها و کاستی‌های جامعه را بزرگ جلوه می‌دهد و موفقیت‌ها و پیشرفت‌ها را نادیده می‌گیرد. این فضاسازی‌ها باید در گام دوم انقلاب اصلاح شود.سیاه‌نمایی و بزرگ کردن کمبودها و کاستن از موفقیت‌ها یکی از ترفندهای دشمنان برای ایجاد یأس و ناامیدی در میان مردم بوده که نمود آن در قشر جوان بیشتر است و باعث دلسرد شدن آن‌ها نسبت به آینده کشور می‌شود. مادامی که جوان ایرانی نسبت به آینده خود، امیدوار نباشد؛ نمی‌توان از ظرفیت او در ساختن ایران قوی استفاده کرد پس یکی از اصلی‌ترین سیاست‌ها و مأموریت‌ها برای مسئولان فرهنگی کشور باید ترمیم و القای روحیه خودباوری و امید در سطح جامعه باشد.

اهمیت توجه به پدافند فرهنگی و سیاست‌های مقاومتی در حوزه فرهنگ

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: توجه به پدافند فرهنگی و سیاست‌های مقاومتی در حوزه فرهنگ در پیشرفت جامعه و ساخت ایران قوی نقش تأثیرگذاری دارد. استراتژی‌های مبتنی بر پدافند غیرعامل باید در حوزه فرهنگی به خوبی تعریف و تبیین شود و مسئولان فرهنگی باید روزنه‌های امید دشمنان را شناسایی و ترمیم کنند. مثلا فضای مجازی و ماهواره یکی از مهم‌ترین ابزارهای دشمنان در این جنگ شناختی و ترکیبی است که علی‌رغم تأکیدات مقام معظم رهبری به موضوع حساس فضای مجازی، ما همچنان شاهد وادادگی در این حوزه هستیم و دشمن با تکیه بر غفلت مسئولان فرهنگی کشور، از همین روزنه بسیاری از سیاست‌های خود را بر روی فکر و ذهن مردم جامعه پیاده‌سازی می‌کند. حتی در موضوع بازی‌های رایانه‌ای ساده‌انگاری‌هایی در میان مسئولان امر، مشاهده می‌شود گاهی بازی‌هایی به بازار می‌آید که هیچ تناسبی با فرهنگ ایرانی اسلامی ما ندارد و با کمرنگ نشان دادن حماسه‌های ملی و مذهبی در این بازی‌ها، ذهن جوان ایرانی را به تدریج دچار انحطاط می‌کنند که این آفندهای فرهنگی و شناختی، نیازمند توجه و شناخت مسئولان به موضوعات پدافندی است تا با اقدامات فرهنگیِ پیشگیرانه و روشنگرانه، بصیرت و شناخت جوانان را ارتقا دهند.
حملات و آفندهای دشمنان در حوزه فرهنگ ریشه‌یابی شود

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: برای مقابله با این تهاجمات فرهنگی باید ستادی تعریف شود که نمایندگانی از تمام دستگاه‌های مسئول فرهنگی در آن حضور داشته باشند تا حملات و آفندهای دشمنان در حوزه فرهنگ را ریشه‌یابی کنند و اقدامات درخور و شایسته‌ای در برابر این تهاجمات برنامه‌ریزی شود چون موضوع فرهنگ تک بعدی نیست و برای ارتقای تاب‌آوری جامعه در برابر یک معضل فرهنگی، باید همه جوانب توسط وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مسئول تبیین شود. 

میرتاج‌الدینی با تمجید از عملکرد سازمان پدافند غیرعامل کشور برای ورود به حوزه فرهنگ و تاب‌آوری فرهنگی، افزود: ورود سازمان پدافند غیرعامل کشور به حوزه فرهنگ با رویکرد تقویت تاب‌آوری فرهنگی، یک اقدام شایسته و مبارکی است که باید به مسئولان این سازمان تبریک گفت و از دستاورهای آن‌ها پشتیبانی کرد. ستادی که برای ریشه‌یابی معضلات فرهنگی پیشنهاد دادم؛ نیاز به یک کمیته رصد و پایش دارد که می‌تواند ذیل مأموریت‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور تعریف شود که به‌عنوان یک نهاد حاکمیتی و سیاست‌گذار، تهاجمات فرهنگی را شناسایی و به مسئولان مربوطه منتقل کنند.


گزارش خطا
اخبار مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر