۱۴ آذر ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۶۷۵
تعقیب و گریز پهپادهای آمریکایی در آسمان ایران ، نوعی دیگر از رویارویی آمریکا با کشورمان در یک سال اخیر بوده است که نتیجه آن بدست آمدن تکنولوژی جدید برای ایران و وارد آمدن شکستی دیگر برای آمریکا بوده است.
پهپاد  یا همان پرنده هدایت پذیر از راه دور  از 13 آذرماه سال گذشته با اعلام خبر سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکا توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در شرق کشور رشد چشمگیری در ادبیات سیاسی کشور داشت.
امروز در سالگرد سرنگونی  پهپاد  RQ170 در آسمان ایران که یک پیروزی تکنولوژیکی را برای ایران رقم زد و باعث شد تا ایران از آن در سیستم‌های پدافند هوایی خود استفاده کند،  یک فروند پهپاد جاسوسی دیگر آمریکایی موسوم به اسکن ایگل(ScanEagle) در خلیج فارس توسط نیروی دریایی سپاه شکار شد.
 
سابقه درگیری با پهپادهای آمریکایی به این دو نوع ذکر شده محدود نمی شود و ماه گذشته نیز سردار امیر علی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوا فضای سپاه در حاشیه مراسم سالگرد شهید طهرانی مقدم در جمع خبرنگاران از شلیک پدافند ایران به پهپادهای آمریکایی خبر داده بود.
 
وی گفته بود: هواپیمای جاسوسی آمریکا وارد سواحل جنوبی استان بوشهر و فضای ایران شده بود که با عکس العمل به موقع جنگنده‌های سپاه مواجه شد.
 
سردار حاجی‌زاده با بیان اینکه این هواپیما از مدل NQ1 است، گفت: طبق گزارش آمریکایی‌ها این هواپیما وظیفه جمع آوری اطلاعات و همان جاسوسی را دارداین هواپیما مشغول پرسه زدن در اطراف جزیره خارک بود، و ما فکر می‌کنیم علاوه بر اهداف نظامی در حال جمع آوری اطلاعات جزیره خارک و تردد نفت کش‌ها بوده است.
 
همچنین سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز با بیان اینکه هدف پهپاد آمریکایی شناسایی اطلاعاتی وضعیت زیرساخت‌های نظامی و اقتصادی ایران بود، تأکید کرد: فناوری‌ پیشرفته‌ شناسایی پهپادها را در اختیار داریم.
 
وی تصریح کرد: پهپادها، پرنده‌های ریزجثه‌ای هستند که جز با استفاده از ابزارهای فنی قابل تشخیص نیستند؛ بنابراین کشف و شناسایی آنها نیاز به فناوری‌های پایه‌ای پیشرفته‌ای دارد که ما این فناوری ها را در اختیار داریم.
 
بنابراین گزارش پهپاد اسکن ایگل (ScanEagle) که  امروز سپاه پاسداران خبر از شکار آن دادند؛ ساخت شرکت بوئینگ امریکاست که با هدف رصد، شناسایی، کنترل آب و هوا و تحرکات زمینی ساخته شده است. مداومت پروازی این پهپاد 20 ساعت است و می تواند محیط گردش 2500 کیلومتری را رصد کند.
 
اسکن ایگل مجهز به یک دوربین الکترو اپتیکال، یک دوربین مادون قرمز و یک برجک ثابت سبک وزن با دامنه ارتباطات بیش از 100 کیلومتر است.
 
این هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی آمریکا، بسیار کوچک و غیرمسلح بوده و توسط نیروهای عملیات ویژه استفاده می‌شود.
این پهپاد با 1.19 متر طول و 3.05 متر عرض (دو سر بال) و 18 کیلوگرم وزن برای پرواز نیاز به باند ندارد و در عوض با یک سامانه هوای فشرده به بالا پرتاب می‌شود و برای فرود هم یک جرثقیل با طناب و قلاب آن را در میان هوا می‌گیرد که تفنگداران دریایی آن را از روی ناوهای خود به پرواز در می‌آورند.
 
پهپاد اسکن ایگل با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت و سقف پروازی 16000 پا می تواند بیش از 20 ساعت استقامت پروازی داشته باشد.
 
دریادار علی فدوی بعد از شکار نوع جدید پهپاد آمریکایی در خلیج فارس با اشاره به آمادگی های نیروی دریایی سپاه در اجرای مأموریت های محوله و اشراف اطلاعاتی همه جانبه بر تحرکات بیگانگان در منطقه راهبردی خلیج فارس و تنگه هرمز گفته است: دشمنان ما از اول فروردین ماه سال 1366 حضور نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس و آنچه در 5/1 سال آخر جنگ بین ما و آنها اتفاق افتاد را دیده اند. این حضور از آن زمان تا به امروز وجود دارد و مسلما وضعیت امروز ما با آن زمان قابل قیاس نیست.
 
وی تأکید کرده است  شرایط ما عالی است و آمادگی های نیروی دریایی سپاه در بهترین حالت قرار داد.
 
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۲ - ۱۴ آذر ۱۳۹۱
0
0
درود بر غیرتتان که باعث امنیت و افتخارید
پاسخ