۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۶۷۱۱۲
نشست هم‌اندیشی «پدافند غیرعامل و کارکردهای رسانه ای» برگزار شد؛
در نشست هم‌اندیشی پدافند غیرعامل و کارکردهای رسانه ای که به همت کمیته پدافند غیرعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، بر ضرورت بازسازی ساختار رسانه‌ای کشور مبتنی بر الزامات جنگ شناختی تاکید شد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،نشست هم اندیشی پدافند غیرعامل و کارکردهای رسانه ای با حضور محمد اسکندری مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل سازمان پدافند غیرعامل کشور، سعید جابری انصاری مشاور معاون وزیر و دبیر کمیته پدافند غیرعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موحدی صفت رئیس گروه سایبری دانشگاه عالی دفاع ملی  به صورت ویدئوکنفرانسی برای مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها و جمعی از مدیران مسئول رسانه ها برگزار شد.

برنامه ریزی کمیته پدافند غیرعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای توسعه سواد رسانه ای
در ابتدای این نشست سعید جابری انصاری دبیر کمیته پدافند غیرعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سیاست گذاری کمیته پدافند غیرعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه ارتقای سواد رسانه ای عموم مردم، در برابر جنگ شناختی و فرهنگی دشمن تاکید کرد: در سال جاری و سال آینده هدف گذاری این کمیته ارتقای نقش فعالان رسانه ای در مباحث پدافند غیرعامل است.

وی با اشاره به اینکه دست‌یابی به تاب آوری ملی نیازمند دفاع فرهنگی فعال و پویا است، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری سازمان پدافند غیرعامل کشور در تلاش است تا دوره های آموزشی پدافند رسانه ای را برای فعالان رسانه ای برگزار کند.

تدوین سند راهبردی پدافند فرهنگی کشور

جابری انصاری به تدوین سند راهبردی پدافند فرهنگی کشور اشاره کرد و افزود: در این سند ضمن ارزیابی آسیب‌پذیری ها و رصد تهدیدات الگوهای مقابله و دفاع فعال فرهنگی با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش و جایگاه سایر دستگاه ها تبیین و راهبردهای مقابله با تهدیدات احصا شده است.

دبیر کمیته پدافند غیرعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه غفلت از الگوهای پدافند غیرعامل می تواند هزینه های سنگینی برای کشور داشته باشد، گفت: برای مثال در حوزه اقتصادی مقام معظم رهبری بیش از یک دهه پیش نسبت به این موضوع هشدارهای لازم را داده بودند اما با بی توجهی و غفلت برخی شرایط جنگ اقتصادی را به کشور تحمیل کرد.

جابری انصاری با اشاره به تلاش برای بازسازی ساختار فرهنگی کشور براساس تدابیر مقام معظم رهبری از طریق آماده سازی زیر ساخت ها و الگوهای دفاع فرهنگی و ایجاد وفاق بین دستگاه های متولی حوزه فرهنگ برای این مهم، اظهار داشت: امروز باید جهاد رسانه ای شکل بگیرد. مقام معظم رهبری در پیام اربعین به باز نشر ارزش‌ها و پیام های حادثه عاشورا را از طریق جوانان در فضاهای رسانه ای تأکید داشتند.

وی با اشاره به تلاش دولت سیزدهم و وزیر محترم برای رفع کاستی ها و تقویت ظرفیت‌های موجود در حوزه های فرهنگی و هنری به ویژه رسانه ها برای امید بخشی در لایه های مختلف جامعه، تاکید کرد: ما در جنگ فرهنگی با دشمنان هستیم و نیاز به رویکرد تعریف الگوهای دفاع فرهنگی داریم تا تاب آوری فرهنگی ارتقاء یابد.

پدافند غیرعامل و آرایش لایه دفاعی در منطقه خاکستری 

در بخش دیگری از نشست محمد اسکندری مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل سازمان پدافند غیرعامل کشور در سخنرانی با عنوان «الگوی مطلوب پدافند غیرعامل در حوزه  رسانه» در ابتدا به تبیین الگوی پدافند غیرعامل به عنوان دفاع همه‌جانبه در برابر تهدیدات در لایه خاکستری اشاره کرد و گفت: پدافند غیرعامل امروز در تلاش است با استفاده از ظرفیت دستگاه‌ های اجرایی یک آرایش دفاعی در برابر تهدیدات نوین شکل دهد. 

وی با بیان اینکه جنگ ها به عنوان پدیده هایی پرهزینه، خشونت‌بار و دارای تبعات گسترده در حوزه های سیاسی، اجتماعی، روابط بین الملل و ... به تدریج جای خود را به نوعی خصم مدرن می دهند، ادامه داد: در این مخاصمه هدف همچنان تضعیف و تخریب دولت های مقابل و آسیب رساندن به زیرساخت های حیاتی است اما این مخاصه در منطقه خاکستری و کاملا «بی‌نام» روی می دهد. مولفه هایی همچون ترکیبی و چندوجهی بودن، هوشمندی، شناخت محوری، ارزش‌محوری، دانش پایگی و فناوری‌محوری  و تسری جنگ به سطح زندگی غیرنظامی‌ها از جمله مولفه‌های منازعات در لایه خاکستری است.

رعایت الزامات پدافند غیرعامل ارتباط مستقیم با ارتقای کیفیت زیست شهروندان دارد
 
اسکندری با اشاره به اینکه مفهوم پدافند غیرعامل شاید در یک دهه گذشته موضوع کمتر شناخته شده‌ای برای عموم مردم بود اما در سال های اخیر روزبه روز بر اهمیت این مساله و نسبت آن با کیفیت زیست زندگی مردم افزوده می شود، تاکید کرد: هرچند در اساس پدافند غیرعامل یک امر حاکمیتی است اما دستاوردها و نتایج آن نسبت مستقیمی با ارائه خدمات حیاتی به شهروندان دارد.

مدیرکل ارتباطات و اموربین الملل سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه پدافند غیرعامل مانند بسیاری از حوزه های دفاعی در یک دهه گذشته تحولات قابل توجه و تاملی را پشت سر گذاشته است، افزود: اگرچه هنوز هم برخی پدافند غیرعامل را با برخی اصول مثل استتار و اختفا می شناسند (رویکردهای پدافند غیرعامل در حوزه نظامی) اما واقع امر آن است که امروز سازمان پدافند غیرعامل یکی از مهمترین قرارگاه های دفاع نوین در برابر تهدیدات با شکل جدید دشمن است.

افزایش هزینه مدیریت بحران در کشور با غفلت از الگوهای پدافند غیرعامل  

این فعال رسانه ای با اشاره به اینکه در این زمانه آرایش دفاعی کشور در برابر این تهدیدات یک ضرورت جدی است که غفلت از آن می تواند تبعات بسیار سنگینی برای کشور داشته باشد، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری با نگاهی حکیمانه و توام با تدبیر و دوراندیشی دو دهه پیش ضمن درک این ضرورت فرمان تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور را صادر کرده‌اند. امروز نیز غفلت از الگوهای پدافند غیرعامل هزینه مدیریت بحران در کشور را افزایش می دهد.

فعالیت 4 قرارگاه عملیات پدافند شناختی دشمن علیه ملت ایران

اسکندری در بخش دیگری از سخنرانی با اشاره به عناصر و مفاهیم پایه در پدافند غیرعامل همچون ارزیابی دارایی، رصد تهدیدات، پایش آسیب پذیری‌ها، بررسی اثر تهدید بر آسیب پذیری  و الگوهای ارتقای آمادگی به شکست کارزار فشار هوشمند دشمن در برابر ایستادگی ملت ایران اشاره و تاکید کرد: در شرایط فعلی بیش از چهار قرارگاه عملیات پدافند شناختی دشمن با استفاده از ظرفیت های فنی، محتوایی و علوم شناختی در تلاش هستند تا  داده های تسلیح شده را به فضای رسانه ای کشور تزریق و الگوهای محاسباتی مردم و مسئولین را دستخوش اختلال کنند.

امید و سرمایه اجتماعی دارایی های معنوی راهبردی کشور

وی در تبیین الگوی پدافند غیرعامل در حوزه رسانه ای افکار عمومی، امید و سرمایه اجتماعی را مهمترین دارایی‌های معنوی و نرم کشور دانست و گفت: برای صیانت از این سرمایه های معنوی به ویژه با توجه به نقش و جایگاه مردم در نظام حکمرانی اسلامی ایرانی، ضرورت دارد تا یک وفاق و همگرایی ملی در برابر تروریسم رسانه ای دشمن ایجاد شود.

فضای رسانه ای کشور باید در برابر الگوی تهاجم رسانه ای دشمن با نقش آفرینی فعالان رسانه ای بازآرایی شود

 اسکندری به مطالبه مقام معظم رهبری درباره بازسازی انقلابی و عقلانی ساختار فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: فضای رسانه ای کشور الزامات جنگ رسانه ای را ندارد و ضروری است تا در دولت سیزدهم موضوع بازسازی ساختار فرهنگی  رسانه ای کشور متناسب با اقتضائات روز ترمیم و به سازی شود.

پیشنهاد تشکیل رصدخانه رسانه‌ای هوشمند جنگ شاختی با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

اسکندری در پایان ضمن پیشنهاد تشکیل رصدخانه رسانه ای هوشمند در دستگاه های اجرایی برای مقابله با تهدیدات متصور در حوزه های موضوعی، بر ارتقای دانش و مهارت های فعالان رسانه ای در حوزه پدافند غیرعامل با محوریت صیانت از منافع ملی تاکید کرد. 

در پایان این نشست نیز موحدی صفت استاد دانشگاه عالی دفاع ملی در ارائه ای به بررسی نقش و جایگاه رسانه های نوین سایبرپایه در تولید قدرت ملی پرداخت. 

لازم به ذکر است این نشست به صورت ویدئوکنفرانسی و پخش زنده از فضای مجازی بومی در اختیار مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها و مدیران مسئول رسانه ها قرار گرفت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر