۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۶۷۰۳۷
وزارت امور خارجه چین درخصوص وقوع حادثه برای زیردریایی اتمی آمریکا در دریای جنوبی چین عمیقاً ابراز نگرانی کرد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، دولت چین روز جمعه به وقوع سانحه برای زیردریایی اتمی آمریکا در دریای جنوبی چین واکنش نشان داد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد پکن بابت وقوع این حادثه در آب‌های بین‌المللی حوزه اقیانوس هند-آرام «عمیقاً نگران است».

این مقام چینی گفت، آمریکا و دیگر کشورهای دخیل، باید جزئیات مربوطه «از جمله موقعیت دقیق حادثه، هدف این سفر و جسمی که زیردریایی با آن برخورد کرده است» ارائه کنند.

رسانه‌های غربی شامگاه پنجشنبه از برخورد یک فروند زیردریایی نظامی آمریکا با شئ نامعلومی در دریای جنوبی چین خبر دادند.

ناوگان اقیانوس آرام ارتش آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که یکی از زیردریایی‌های سریع و اتمی این کشور هنگام حرکت در آب‌های بین‌المللی در منطقه اقیانوس هند-آرام، به یک شیء نامعلوم برخورد کرد.

ارتش آمریکا با بیان اینکه این حادثه منجر به زخمی شدن ۱۱ ملوان شد، توضیح داد زیردریایی «یو.اس.اس کنتیکت» در وضعیت پایداری باقی ماند و مولد اتمی آن آسیب ندیده است.

در این بیانیه مکان رخ دادن این حادثه اعلام نشده اما مؤسسه دریایی آمریکا می‌گوید این اتفاق در دریای چین جنوبی واقع شده است.

این زیردریایی آمریکایی در حالی دچار سانحه شده است که اخیراً آمریکا و انگلیس قراردادی برای همکاری در زمینه انتقال فناوری ساخت زیردریایی با قابلیت پرتاب بمب اتمی را با استرالیا اعلام کرده‌اند.

از یک سو فسخ قرارداد مشابهی میان استرالیا و فرانسه، اعتراض پاریس علیه هرسه کشور را به‌دنبال داشته و از یک سو پکن درخصوص تأثیر منفی این قرارداد بر امنیت و ثبات حوزه اقیانوس هند-آرام هشدار داده است.

از زمان وقوع جنگ تجاری میان آمریکا و چین در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ»، تنش‌ها میان پکن و واشنگتن و متحدانش بالا گرفته است.

در همین ارتباط روزنامه «وال استریت ژورنال» روز پنجشنبه نوشت، نظامیان آمریکایی ظرف یک سال گذشته، به‌طور مخفیانه سربازان تایوانی را تعلیم داده‌اند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر