۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۳
کد خبر: ۶۶۸۳۵
آمریکا:
معاون وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای گفت که واشنگتن آماده است به محض اعلام آمادگی ایران به گفت‌وگوهای وین بازگردد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از فارس، «جویی هود» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک روز جمعه مدعی شد که همکاری نظامی آمریکا با سعودی‌ها در راستای منافع راهبردی واشنگتن است.

وی که با شبکه العربیه مصاحبه می‌کرد، افزود: «به ارائه جزئیات ترتیبات امنیتی و مشارکت نظامی با همپیمانانی نظیر عربستان سعودی نمی‌پردازم اما می‌گویم ما این پایبندی را شفاف ساخته‌ و به دنبال کمک به ریاض در دفاع از خود هستیم همانطور که این کار را از دهه چهل قرن گذشته و از زمانی که رئیس جمهور روزولت با عبدالعزیز،‌  پادشاه سعودی بر روی ناو "یواس‌اس کوینسی" دیدار کردند،‌انجام داده‌ایم».

این مقام آمریکا ادعا کرد: «واشنگتن این موضوع را در راستای منافع راهبردی خود می‌داند و این پیامی است که "آنتونی بلینکن" وزیر خارجه در دیدار با وزیران خارجه شورای همکاری انتقال داده است».

این موضوع در حالی مطرح می‌شود که بررسی تحولات مرتبط با روابط واشنگتن و ریاض، بیانگر بروز تنش‌های جدی میان دو طرف است.  مقامات سعودی که پیشتر به صورت غیر رسمی از مواضع دولت جو بایدن در قبال ریاض انتقاد می‌کردند، اکنون به صورت رسمی و مستقیم از آن انتقاد می‌کنند و به صورت تلویحی از احتمال جایگزین کردن مسکو در روابط بین‌المللی سخن به میان می‌آورند. امری که به اعتقاد تحلیلگران و ناظران سیاسی بیشتر یک برگ فشار است و در نهایت دو طرف به دلیل منافع متقابل و نیاز مشترک برای همکاری، بار دیگر به یکدیگر نزدیک خواهند شد.


آمریکا اخیرا سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت خود را از عربستان خارج کرده است

 

خبرگزاری آمریکایی "آسوشیتدپرس" که یک نهاد خبری بسیار معتبر و نزدیک به حلقه تصمیم‌گیری در کاخ سفید است، اعلام کرد که دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا ، تمام سامانه‌های دفاع موشکی خود را از پاتریوت تا سامانه موشکی ضد بالستیک تاد (THAAD)،  از عربستان خارج کرده است. سامانه‌هایی که برای حمایت از اهداف استراتژیک سعودی در سال ۲۰۱۹ و پس از حمله بزرگ و دردناک جنبش حوثی "انصارالله"، با موشک و پهپاد به تاسیسات آرامکو _ستون فقرات صنعت نفت_ در منطقه بقیق نصب شده بود. اسوشیتد پرس با استفاده از تصاویری ماهواره‌ای از مقرهای نصب این سامانه‌ها در پایگاه هوایی شاهزاده "سلطان" واقع در جنوب شرق ریاض، ثابت کرد که این سامانه‌ها از این منطقه خارج شده‌اند و دیگر این پایگاه خالی از سامانه‌های پدافندی مذکور است. امری که به معنای آن بود که پنتاگون خود این تصاویر را فاش کرده است.

بر گزینه دیپلماسی با ایران تمرکز کرده‌ایم

این مقام آمریکایی در ادامه مصاحبه خود با العربیه گفت: «با کشورهای شورای همکاری درباره چالش‌هایی که با ایران داریم گفت‌وگو کرده‌ایم. ما در حال حاضر از ایران می‌خواهیم که ضمانت‌هایی درباره پایبندی کامل به توافق هسته‌ای بدهد و هم اکنون بر گزینه دیپلماسی برای تعامل با تهران تمرکز کرده‌ایم».

معاون وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد: «با وزیران خارجه کشورهای شورای همکاری درباره چالشهای ایران و فعالیت‌های بی ثبات کننده‌اش صحبت کردیم. همچنین درباره ادغام عراق در منطقه و جهان عرب نیز گفت‌وگو انجام شد و اعتقاد دارم که پیشرفت‌های زیادی در این زمینه انجام شده است».

تحریم‌های آمریکا علیه جنبش انصارالله

معاون وزیر امور خارجه آمریکا بدون اشاره به چند سال تجاوز همه‌جانبه ائتلاف سعودی علیه یمن مدعی شد: «حوثی‌ها باید جنگ خود علیه ملت یمن را متوقف کنند و آمریکا تحریم‌هایی را علیه سران حوثی اعمال کرده است».

نبرد آزادسازی استان مهم مأرب در شرق استان صنعاء از سال گذشته میلادی آغاز شده و بیشتر مناطق و شهرهای آن تحت کنترل نیروهای صنعاء درآمده است.  مأرب جزء آن دسته استان‌های یمن است که از منابع طبیعی مثل نفت و گاز برخوردار است. نبردها از ماه‌های فوریه و مارس گذشته در این استان (بهمن و اسفند سال گذشته) رو به شدت گذاشته است.


استان راهبردی مأرب در آستانه آزادسازی توسط انصارالله یمن

 

هود در ادامه این مصاحبه گفت: «به محضی که ایرانی‌ها آمادگی خود را اعلام کردند آماده بازگشت به مذاکرات در وین هستیم  و همانطور که بلینکن شفاف کرده این آمادگی تا ابد نخواهد بود به همین دلیل از ایرانی‌ها می‌خواهیم سریعتر اقدام کنند».

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی دیگر از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

جویی هود در پاسخ به سوال العربیه درباره عدم پیشرفت مذاکرات با ایران گفت: «باید از ایرانی‌ها درباره عدم تحقق پیشرفت سوال شود چون ما منتظر بازگشت آنها به وین هستیم».

وی اضافه کرد: «علاوه بر آن نیازمند برطرف کردن نگرانی‌هایمان و بسیاری از کشورهای منطقه و جهان درباره فعالیت‌های بی ثبات کننده ایران هستیم. تهران این اقدامات را از طریق تشویق و تامین مالی گروه‌های مسلح در تمام بخش‌های منطقه انجام می‌دهد».

مقام‌های دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این بارها تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» برای «طولانی‌تر کردن» و «قوی‌تر کردن» برجام استفاده کنند.

با آنکه دولت آمریکا از ابتدا روشن می‌کرد که گفت‌وگو بر سر مسائل موشکی و منطقه‌ای را پیش‌شرط ورود به مذاکرات احیای برجام نمی‌داند، درباره اینکه آیا بازگشت به برجام را به چشم‌انداز تحقق چنین مذاکراتی در آینده گره زده است یا خیر، موضع بسیار مبهم‌تری اتخاذ کرده است.

معاون وزیر خارجه آمریکا در ادامه مصاحبه خود گفت: «اگر تهران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند خطرات آن بیش از قبل خواهد بود به همین دلیل نیازمند بازگشت برنامه هسته‌ای ایران به مسیر مسالمت‌‌آمیز واضح هستیم و همچنین نیازمند تعامل با نگرانی‌های جامعه جهانی درباره ایران هستیم».

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که برنامه هسته‌ای خود را صرفا با مقاصد صلح‌آمیز پیگیری می‌کند و هرگز به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست این در حالی است که آمریکا یکی از بزرگترین دارندگان زرادخانه تسلیحات اتمی در دنیا به شمار می‌آید و تنها کشوری است که از بمب اتمی استفاده کرده است و در جریان جنگ جهانی دوم با بمباران اتمی دو شهر ژاپن، ده‌ها هزار نفر را به خاک و خون کشید.

این مقام آمریکایی در پایان این مصاحبه درباره گزینه‌های آمریکا در صورت شکست مذاکرات وین گفت: «نمی‌دانم گزینه‌های رئیس جمهور بایدن در صورت شکست مذاکرات با ایران چه خواهد بود. چیزی که در حال حاضر بر آن تمرکز کرده‌ایم دیپلماسی و کاهش تنش‌ها در منطقه است. ما منتظر ایرانی‌ها نه فقط در برابر دوربین‌های تلویزیون بلکه برای مذاکرات جدی با ما در وین درباره بازگشت به تعهداتمان در برنامه جامع اقدام مشترک هستیم».

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر