۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۶۵۹۴۳
اندیشکده آمریکایی:
اندیشکده کوئینسی در گزارشی به گسترش فقر در عربستان سعودی پرداخت و نوشت که دولتمردان ریاض تلاش دارند این موضوع را پنهان نگه دارند.
به گزارش پایدرای ملی به نقل از خبرگزاری فارس، اندیشکده آمریکایی کوئینسی در گزارشی نوشت که مقامات سعودی در سایه افزایش ثروت خود و گسترش فساد، تلاش بسیاری برای سرپوش گذاشتن به فقر و فلاکت مردم عربستان می‌کنند.

به نوشته وبگاه سعودی‌لیکس، در این گزارش آمده است که فقر به نسبت بالایی در بین شهروندان عربستانی گسترش یافته اما به یک حقیقت مخفی در پشت ثروت خاندان سلطنتی تبدیل شده است. به دلیل عدم تقسیم مساوی ثروت و اختلاف طبقاتی شدید، عربستان سعودی به زودی با مشکل گسترش فقر رو به رو خواهد شد.

کوئینسی نوشت: «سیستم بازنشستگی در عربستان در آستانه ورشکستگی است و در آمدی ندارد و دولتمردان ریاض در فکر افزایش سن بازنشستگی و گسترش مشارکت مردمی هستند.»

«عبدالله العوده» فعال حقوق بشر عربستانی و از مدیران سازمان «دموکراسی برای جهان عرب» در گفت و‌گو با اندیشکده کوئینسی از تغییر در شیوه حکومتداری از سوی محمد بن سلمان ابراز نگرانی کرد و گفت: « چیزی که اکنون شاهد آن هستیم، فروپاشی تمامی چیزهایی است که برای مدت طولانی باعث ثبات عربستان سعودی شده بود.»

او افزود: «دائما می‌شنویم که محمد بن سلمان در جامعه عربستان محبوبیت دارد، اما کدام آمار مستقل این ادعا را ثابت می‌کند؟ هیچ آماری وجود ندارد.»

عبدالله العوده، در ادامه به برنامه‌های اقتصادی ولی‌عهد سعودی اشاره کرد و گفت که این برنامه‌ها در قالب «اصلاحات» تأثیر بسیار بدی بر طبقه فقیر و متوسط جامعه گذاشته است. افزایش سه باره مالیات بر ارزش افزوده، افزایش قیمت سوخت و خصوصی‌سازی بیمارستان‌ها و مدارس از جمله مواردی است که به گسترش فقط دامن زده است.

ویکیلیکس سعودی نیز در ادامه نوشت که اقتصاد عربستان تاوان سرمایه‌گذاری‌ها و طرح‌های محمد بن سلمان را می‌دهد، طرح‌هایی که در سایه فساد و و نبود نظارت به عدم شفافیت دچار هستند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر