۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱
کد خبر: ۶۵۸۰۰
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: این استان جزء ۶ استان حادثه خیز کشور است و از ۳۲ حادثه و بلای طبیعی شناخته شده در ایران، ۳۰ مورد در آن اتفاق می افتد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محسن نجات مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی در نشست هماهنگی کمیته پدافند غیرعامل و مدیریت شرایط اضطراری در منطقه چهار عملیات انتقال گاز با تأکید بر استفاده از تجهیزات نوین در کنترل و کاهش تبعات بلایا، گفت: منطقه چهار عملیات انتقال گاز اهتمام بالایی در مدیریت بحران و نگاه استراتژیک محور دارد و بهره‌مندی از امکانات روز دنیا و تجهیزات ماهواره‌ای، احتمال شناسایی عوامل بحران را امکان‌پذیر نموده و ضمن تقویت توان مقابله با خطرات احتمالی، فرصت مناسب جهت اتخاذ تدابیر اصولی را پدید می‌آورد.

او با توجه به پراکندگی حوزه عملیاتی منطقه و ویژگی‌های خاص آن افزود: با در نظر گرفتن وابستگی مردم و صنایع به انرژی گاز و عدم امکان انفکاک این نعمت الهی از زندگی روزمره مردم، هوشیاری و آمادگی جهت مقابله با بحران و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی، بیش از پیش ضروری می‌نماید.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی با اشاره به این‌که ایران جزو ۱۰ کشور حادثه خیز جهان و استان خراسان جزو ۶ استان حادثه خیز کشور است، ادامه داد: ۴۲ حادثه و بلای طبیعی در سطح جهانی شناخته شده که در کشور ما ۳۲ مورد و در خراسان رضوی ۳۰ مورد آن اتفاق می‌افتد؛ لذا نگاه ما به مسئله بحران و هدایت آن یک امر مهم و اساسی است.

نجات، سوخت‌رسانی در زمستان را از اصلی‌ترین برنامه‌ها در حوزه انرژی در سطح استان خواند و بیان کرد: به دستور رییس جمهور، کارگروهی در سطح استانداری‌های کشور تشکیل شده که در حال بررسی برنامه‌ها، برای تأمین پایدار سوخت در زمستان می‌باشند.

او هماهنگی و مدیریت بحران در زمان وقوع حوادث طبیعی و غیرطبیعی را دارای اهمیت بالایی دانست و تصریح کرد: امروزه عمده‌ترین نقاط ضعف مدیریت بحران عدم هماهنگی و همکاری سازمان‌ها، کمبود ضوابط و مقررات جامع، پراکندگی و ناکافی بودن قوانین و مقررات موجود و محدودیت منابع مالی است؛ اما خوشبختانه نقاط قوت بسیاری نیز وجود دارد که شامل تجارب مفید در مدیریت‌های بحران، روحیه تعاون و نوع دوستی در جامعه و مشارکت خوب و ارزشمند مردم و سازمان‌هایی همچون جمعیت هلال احمر می‌باشد که می‌توان با مرتفع نمودن نقاط ضعف و توجه بیشتر به نقاط قوت، ایجاد و تحکیم فرهنگ همدلی بین سازمانی، راه را برای عملکرد هر چه بهتر و قوی‌تر در امر مدیریت بحران هموار کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی پس از بازدید میدانی از کارگاه عملیات ساختمانی و فرآیند بسیار ارزشمند تعمیرات برروی شیر‌های معیوب فشار قوی گاز در منطقه و همچنین نمایشگاه دائمی خود اتکایی، مرکز کنترل و نظارت بر توزیع گاز منطقه و ایستگاه تقویت فشار گاز رضوی، منطقه چهار عملیات انتقال گاز را بسیار چابک برشمرد و با مطلوب خواندن اجرای پروژه‌های مختلف ستاد بحران منطقه در حوزه آموزش و برگزاری مانور‌های مختلف، تاکید کرد: انصافاً آمادگی منطقه چهار عملیات انتقال گاز برای رفع بحران‌ها در زمان اوج مصرف ستودنی است.

 محمد کامل، مدیر منطقه چهار عملیات انتقال گاز نیز در این جلسه گفت: این منطقه با دارا بودن بیش از پنج هزار و ۶۰۰ کیلومتر خطوط انتقال فشار قوی گاز یکی از مناطق تأثیرگذار در مجموعه انتقال گاز کشور، به حساب می‌آید.

او افزود: منطقه چهار عملیات انتقال گاز عهده‌دار انتقال گاز استان‌های خراسان رضوی، شمالی، جنوبی و بخش‌هایی از استان‌های سمنان و گلستان است و از حجم روزانه انتقال گاز کشور، حدود ۸۲ میلیون مترمکعب آن از طریق خط لوله این منطقه انجام می‌شود.

مدیر منطقه ۴ عملیات انتقال گاز با بیان این‌که آشنایی با مدیریت بحران کمک مؤثری در حل معضلات خواهد کرد، ادامه داد: نگرش سنتی به مدیریت بحران، مدیریتی انفعالی بوده و در آن نگرش سعی می‌شد ضرر و آسیب‌های ناشی از حوادث و خرابی‌های آن، رفع و یا محدود گردد؛ اما اکنون نگرش به این واژه عوض شده است. براساس معنای اخیر، همواره باید مجموعه‌ای از طرح‌ها و برنامه‌های عملی برای مواجهه با تحولات احتمالی آینده در داخل سازمان‌ها پیش‌بینی و تنظیم گردد و مدیران باید درباره اتفاقات احتمالی آینده بیاندیشند و آمادگی رویارویی با وقایع پیش‌بینی شده و حتی غیرمترقبه را کسب کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر