۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۷
کد خبر: ۶۵۲۵۶
به دنبال گزارش یک شرکت فرانسوی نسبت به نشت محتمل مواد رادیو اکتیو از یک نیروگاه هسته‌ای در چین، دولت بایدن گفت‌گوهایی را با فرانسه و چین انجام داد و شورای امنیت ملی این کشور نشستی را برگزار کرد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، مقام‌های دولت آمریکا  از ارزیابی گزارش یک شرکت فرانسوی  در زمینه نشت محتمل مواد رادیو اکتیو از نیروگاه هسته‌ای «تایشان» در استان «گوانگ‌دانگ» در چین خبر دادند.

 به گزارش شبکه خبری «سی ان ان»  به دنبال هشدار شرکت فرانسوی «فراماتوم»ف از سازندگان این نیروگاه نسبت به تهدید قریب الوقوع نشت مواد رادیو اکتیو، مقام‌های آمریکایی از ارزیایی این گزارش  خبر می‌دهند.  طبق نامه ارسالی این شرکت فرانسوی به آمریکا، چین در حال اعمال محدودیت برای تشیخص تششع رادیو اکتیو در خارج از نیروگاه در استان گوانگ دانگ است.

یکی از مقام‌های آمریکایی مطلع در این باره گفت، باوجود هشدار شرکت فرانسوی فراماتوم، دولت بایدن بر این باور است که این تاسیاست هنوز به «سطح بحران» نرسیده است.

 به گفته مقام‌های آمریکایی، نگرانی آمریکا نسبت به این مسئله در حدی بود که شورای امنیت ملی ایالات متحده در روزهای گذشته همزمان با رصد اوضاع چندین جلسه برگزار کرد. دولت بایدن در این باره گفت‌گوهایی را با دولت فرانسه و کارشناسان وزارت انرژی آمریکا انجام داده است. آمریکا با دولت چین نیز در این زمینه رایزنی کرده، اما از مفاد آن اطلاعی در دست نیست.

 به گزارش سی‌ان‌ان ، این شرکت فرانسوی به دنبال معافیت از تحریم‌های آمریکا برای کمک به حل این مسئله است هرچند که تصمیم دولت چین در زمینه پذیرش کمک از طرف فرنسوی نیز هنوز نامشخص است.

وبگاه نیروگاه تایشان یکشنبه شب به وقت محلی از وضعیت عادی  در این نیروگاه و اطراف خبر داد. نیروگاه تایشان اعلام کرد که دو راکتورش به صورت عادی فعالیت دارند و نشتی صورت نگرفته است.

وبگاه یورونیوز نیز نوشت، دو رآکتور نیروگاه تایاشان، تنها نمونه‌های عملیاتی رآکتورهای نسل سوم در جهان هستند. چین حدود ۵۰ رآکتور هسته‌ای فعال دارد و پس از فرانسه و آمریکا، سومین کشور بهره‌مند از انرژی هسته‌ای در جهان است. ماه گذشته روسای جمهور چین و روسیه از آغازعملیات مشترک ساخت یک نیروگاه هسته‌ای جدید در چین با مشارکت شرکت روسی  روس‌اتم خبر دادند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر