۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۶۵۲۵۳
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مجوز مصرف واکسن ایرانی کووبرکت دیروز (یکشنبه) صادر شده است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایرنا، «سعید نمکی» روز دوشنبه در آیین بیست و نهمین پویش ره سلامت و افتتاح پروژه‌های بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی اراک در سالن غدیر استانداری مرکزی در اراک افزود: امروز ایران اجازه مصرف اضطراری واکسن ایرانی کووبرکت را اخذ کرده و مجوز واکسن پاستور هم هفته آتی صادر می‌شود.

وی بیان کرد: واکسن پاستور دارای ۲ نقص پرونده کتبی بوده که با تکمیل آن هفته آتی مجوز مصرف آن صادر می‌شود و در آینده نزدیک تزریق واکسن رازی و فخرا نیز به جمع واکسن‌های مصرفی اضافه می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: زیرساخت‌های تولید واکسن داخلی به گونه‌ای فراهم شده که بودن و نبودن هر فردی در روند تزریق واکسن مشکلی ایجاد نشود.

دکتر نمکی عنوان کرد: با ظرفیت ایجاد شده در داخل کشور همه جمعیت هدف ایران تا پایان پاییز امسال واکسینه می‌شوند.

وی گفت: روند واکسیناسیون از هفته جاری و آتی در کشور تسریع می‌شود و مشکل کندی حل می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: قول داده بودیم که تا پایان بهار مجوز واکسن ایرانی به شبکه تزریق برسد که این وعده عملیاتی شد.

دکتر نمکی اظهار داشت: روی همه قول‌هایی را که دادیم بودیم را عملیاتی کردیم و قول دادیم که در پیک چهارم هیچ بیمار بدون تخت در کشور سرگردان نشود و بیماران برای داروهای خاص وتجهیزات پزشکی با همه تحریم‌ها دچار مشکل نشوند.

وی عنوان کرد: اگر کشور در زمینه پذیرش بیماران کووید ۱۹ و دارو دچار مشکل بود، تلویزیون‌های خارجی پوست ایران را می‌کندند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: تا دقیقه آخر هرجا باشم، سربازم و وظیفه خود را انجام می‌کنم و در این مسیر با خدا معامله کرده‌ام.

دکتر نمکی اضافه کرد: پارسال و با مشاهده نخستین مورد ویروس کرونا، مباحثی بود که اعلام این خبر می‌تواند در حضور مردم در انتخابات تاثیرگذار باشد اما من اعلام کردم که مسئول انتخابات نیستم و مسئول گفتمان درست با مردم هستم.

وی تصریح کرد: برخی قضاوت‌ها جای تاسف دارد، زیرا راهی که در راستای تولید واکسن داخلی در یک سال اخیر طی شد، باید در ۲۰ سال انجام می‌شد.

وزیر بهداشت، درمان واموزش پزشکی ادامه داد: با افتخار بیان می‌کنم که واکسن ایرانی کم عارضه‌ترین، موثرترین و بی‌خطرترین واکسن دنیا است.

دکتر نمکی بیان کرد: از زمانی که بحث واکسن در دنیا مطرح شد خرید آن دنبال شد و پیش پرداخت‌های لازم نیز در دستور کار بود.

وی گفت: تعهد واکسن کواکس برای ایران ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز بودن که تعداد اندکی را ارسال کردند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: واکسن از کشور هند نیز خریداری شد اما دادستان این کشور دستور توقف داد و ایران با روس‌ها نیز قرارداد ۶۹ میلیون دوز داشت که یک میلیون دوز آن بیشتر وارد کشور نشده است.

دکتر نمکی بیان کرد: ایران برای خرید واکسن با کشور چین ۲۰ میلیون دوز قرارداد داشته اما چهار تا پنج میلیون دوز وارد شده است.

وی گفت: اضافه شدن واکسن ایرانی به مجموعه واکسن‌های تزریقی افتخار بزرگی برای نظام‌جمهوری اسلامی است.

وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی افزود: ایران از همان ابتدا مذاکرات و مکاتبات را با کشورهایی که تکنولوژی ساخت واکسن را به دست آوردند انجام داد و زمانی‌که که به فاز تحقیقات رسیدند، خواستند که در ایران تست شود اما زیر بار نرفتیم و اجازه ندادیم مردم ایران تحت آزمایش هیچ کشوری قرار گیرند.

دکتر نمکی عنوان کرد: توفیق‌های به دست آمده در زمینه افتخارات واکسن ایرانی به واسطه لطف خداوند، وفاق و همدلی همگانی رخ داده تا امروز این سرباز کوچک ارائه گزارش آن را ارائه دهد.

وی گفت: در کمتر از یک سال گذشته ۴۶۰ دستگاه اکسیژن‌ساز در بیمارستان‌های مختلف کشور راه‌اندازی شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در هیچ نقطه‌ای از کشور مشکلی به نام اکسیژن‌ساز وجود ندارد.

دکتر نمکی بیان کرد: در سالی که گذشت با وجود تحریم‌های ظالمانه در بحث دارو و تجهیزات درمانی،  ۱۴ هزار تخت بیمارستانی تا مردادماه راه‌اندازی می‌شود و این در تاریخ کشور بی‌سابقه است.

وی گفت: یک‌هزار و ۴۰۰ پروژه بهداشتی و درمانی تا اواسط تیرماه جاری در کشور به اتمام می‌رسد که در تاریخ کشور بی سابقه است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: اراک به دلیل نزدیکی به قم به واسطه شیوع کرونا در کشور ، از همان لحظه‌های نخست مورد پیگیری ستاد ملی مقابله با کرونا بود.

دکتر نمکی بیان کرد: قبل از ورود ویروس به کشور، همه تلاش‌ها بر رصد گردش ویروس بود و نگرانی ها در کانون‌های اولیه بیماری در شهرهایی مانند اراک، قم و کاشان زیاد بود.

وی اظهار داشت: در ابتدا نه ایران هیچ کجای دنیا شناختی از رفتار این ویروس نداشت اما به مرور ایران توانمندی شناخت این ویروس را نیز به دست آورد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: استان مرکزی نقش‌آفرینی ممتازی در مقابله با ویروس منحوس کرونا داشته و این استان کارنامه قابل قبولی در مقابله با کرونا دارد.

دکتر نمکی بیان کرد: روزهای سختی بر ملت بزرگ کشور گذشت وخداوند را شاکریم که نه تنها در باتلاق کرونا نماندیم بلکه از موج چهارم این ویروس در حال عبور هستیم.

وی تاکید کرد: پیشرفته ترین کشورهای دنیا با مجهزترین زیرساخت‌ها، خزانه‌های پر، دلارهای زیاد و دروازه‌های باز بدون تحریم، بیماران آنها در موج چهارم سرگردان بودند اما در ایران یک بیمار هم سرگردان نشد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: ایران آمادگی لازم برای صادرات واکسن داخلی را در ماه‌های آتی دارد و تا پایان دولت گروه‌های آسیب‌پذیر که قول داده شده بود از جمله جمعیت بالای ۶۰ سال، ببماران صعب العلاج و گروه‌های پر ریسک واکسینه می‌شوند.

دکتر نمکی عنوان کرد: تا پایان تیرماه امسال، ۱۵ میلیون نفر واکسینه می‌شوند و برنامه‌های پیش‌بینی شده تا مردادماه پیش می‌رود.

وی در بخش دیگری ازسخنانش گفت: اتمام بیمارستان ولیعصر (عج) اراک یکی از آرزوهای اینجانب است و بحث ۲۰۰ میلیارد تومان سازمان برنامه وبودجه برای این طرح پس از این سفر با جدیت دنبال می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: با اختصاص یک دستگاه سی‌تی‌اسکن در شهرستان آشتیان و ایجاد اتاق عمل و سی‌تی اسکن در بیمارستان‌های خنداب وکمیجان موافقت می‌شود.

دکتر نمکی بیان کرد: تامین یک‌هزار دستگاه آمبولانس وارداتی در دستور کار وزارت بهداشت است که با این امر مشکل کمبود آمبولانس استان مرکزی مرتفع می‌شود.

وی اظهار داشت: موافقت شفاهی ایجاد دانشکده داروسازی در استان مرکزی داده می‌شود اما موافقت نهایی نیازمند کار کارشناسی است که در زمان کوتاه اعلام می‌شود.

۲۶ طرح بهداشتی و درمانی با اعتباری بالغ بر ۱۴۵ میلیارد تومان طی "پویش ره سلامت" با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در استان مرکزی، همزمان به صورت وبینار به بهره‌برداری رسید.

استان مرکزی با یک میلیون و ۴۱۴ هزار نفر جمعیت با ۱۲ شهرستان دارای ۲۰ بیمارستان فعال با یک‌هزار و ۹۴۵ تخت مصوب و ۷۵۰ تخت فعال در قالب ۸۵ بخش درمانی است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر