۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۶۳۹۳۷
یک مقام مسئول گفت: با توجه به زلزله خیز بودن کشور تعیین حریم گسل‌ها یک موضوع مهم است، به همین دلیل حریم گسل‌ها در ۷ کلانشهر طراحی و تصویب شده است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی بیت اللهی رئیس مرکز تحقیقات زلزله نگاری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی از تصویب و طراحی حریم گسل‌ها در ۷ کلانشهر کشور خبر داد و گفت: با توجه به زلزله خیز بودن کشور تعیین حریم گسل‌ها یک موضوع مهم است که در آیین نامه ۲۸۰۰ و همچنین آیین نامه ساخت و ساز و مقاوم سازی در برابر زلزله مورد تاکید قرار گرفت.

او ادامه داد: احداث ساختمان‌های بسیار مهمی با تعیین حریم گسل‌ها ممنوع شده و این مبحث و موضوع از چند سال پیش همواره مطرح بوده که چندی پیش در شورای عالی شهرسازی و معماری شورای عالی شهرسازی و معماری مطرح شد.

بیت اللهی با بیان اینکه علاوه بر تهران در ۶ شهر دیگر هم نقشه حریم گسل‌های آن‌ها ایجاد شده است، افزود: با توجه به ایجاد این نقشه‌ها ساخت و ساز ساختمان‌های مهم در حریم گسل‌ها ممنوع بوده، اما به دلیل آنکه پیش از این نقشه برای آن‌ها وجود نداشت از نظر حقوقی چندان معنایی نمی‌یافت.

رئیس مرکز تحقیقات زلزله نگاری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی توضیح داد: بعد از گذشت دو سال بر روی این موضوع کار شد و خوشبختانه در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری نقشه و حریم شهر‌ها و حریم خصوصی آن‌ها به صورت کامل آماده شده و به هیچ عنوان اجازه ساخت و ساز ساختمان‌های خاص مانند بیمارستان‌ها در این مناطق داده نمی‌شود.

بیت اللهی با بیان اینکه این نقشه‌ها در محیط‌های مخصوص هر منطقه و برای هر شهر و در مقیاس ۱۲ هزار مصوب شده است، افزود: صدور پروانه طبق قانون از نظر کاربردی در این مناطق ممنوع است و احداث ساختمان‌هایی از جمله بیمارستان‌ها، مراکز آتش نشانی، ساختمان‌های صدا و سیما، منبع آب، پست‌های برق، ایستگاه‌های گاز و ساختمان‌های ستادی و فرماندهی نظامی ممنوع است.

رئیس مرکز تحقیقات زلزله نگاری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در پایان توضیح داد: مدارس، پمپ بنزین و گاز انواع مخازن سوخت و کود‌های شیمیایی و مواد سمی به طور کامل ساخت و سازشان در این مناطق ممنوع است. اجرای این طرح بسیار مهم است و در کاهش آسیب‌پذیری در این مناطق بسیار تاثیر دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر