۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۶۳۸۹۹
مشروح گفتگوی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با شبکه خبر
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه طرح موضوع قطع اینترنت با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات «دروغ شاخدار» است، گفت: در سال گذشته یکی دو دستگاه که تعمدا مدیران آن نسبت به الزامات پدافندی بی توجهی داشتند را به دستگاه قضایی معرفی کرده‌ایم.
به گزارش پایداری ملی، ویژه برنامه بهارانه شبکه خبر در ایام عید نوروز ، به گفتگو با سردار دکتر غلامرضا جلالی، رئیس پدافند غیر عامل کشور اختصاص داشت. در این گفت و گوی صمیمی، سردار جلالی به بیان مسائل مختلف از زندگی شخصی و کاری خود پرداخت.

سردار جلالی در ابتدای این گفت وگو در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه پدرتان از خواروبار فروشان قدیمی و از معتمدین محله تهران نو بود چه شد که لباس سبز سپاه پاسداران را به تن کردید اظهار داشت: قبل از انقلاب، مدتی به علت بیماری پدرم، بار زندگی به دوش من افتاد. به طوری که در سال آخر دبیرستان روزها در مغازه پدر فعالیت می‌کردم و به طور شبانه مشغول تحصیل بودم. همین اتفاق سبب شد تا با شرایط کسب و کار و چالش های آن خیلی زود آشنا شوم. در آن سالها هیچ دیدگاهی درباره اینکه در آینده شغل نظامی را انتخاب کنم نداشتم و بیشتر به دنبال تحصیل بودم. حتی دو سال در قم درس طلبگی خواندم. در ابتدای انقلاب به تهران آمدم و به توصیه آیت الله جنتی که در آن زمان مدیر مدرسه ما هم بودند به سپاه معرفی شدم و فعالیت خود را در آن آغاز کردم.

در مفهوم سازی، پیاده سازی و اجرای مفاهیم پدافند غیرعامل نتایج خوبی حاصل شده است

وی در پاسخ به این سوال که چند سال است که ریاست سازمان پدافند غیرعامل کشور را برعهده دارید و به نظر شما این سازمان تا چه حد توانسته است کشور را در برابر مخاطرات انسان ساخت ایمن کند و در انجام وظایف خود موفق باشد نیز توضیح داد: آخرین مسئولیت من قبل از سازمان پدافند غیرعامل کشور، فرمانده مهندسی سپاه بود. پس از آنکه مقام معظم رهبری فرمانی مبنی بر لزوم تشکیل سازمانی برای تولی مباحث مربوط به پدافند غیرعامل صادر کردند چون نه ساختار و نه قوانین و وظایف در این زمینه وجود نداشت از ابتدای دهه 80 با تدبیر رئیس وقت ستاد کل نیروهای مسلح، دکتر فیروزآبادی در این زمینه مشغول کار شدم. تلاش بسیاری برای تشکیل ساختار پدافند غیرعامل کشور انجام شد. همچنین توانستیم هم مفاهیم دانشی و علمی مربوط به پدافند غیرعامل را تولید و باز تولید کنیم و هم آن را در دستگاه اجرایی و نیروهای مسلح پیاده‌سازی و اجرا کنیم. به نظر من در کل هم در مفهوم سازی و هم در پیاده‌سازی و اجرای مفاهیم پدافند غیرعامل نتایج خوبی حاصل شده است. 

مطالبه جدی رفع آسیب پذیری‌ها از دستگاه اجرایی

سردار جلالی در پاسخ به این سوال که با توجه به برگزاری مانورهایی در زمینه پدافند غیرعامل در کشور شاهد حضور دستگاه های بسیاری در این مانورها هستیم، آیا تاکنون اتفاق افتاده که شاهد عدم آمادگی یک دستگاه در برابر مخاطرات باشیم نیز گفت: اساسا هدف مانور، کشف اشکالات است. این اشکالات ممکن است کوچک یا اساسی و زیربنایی باشد. چون اشکالات و آسیب پذیری‌های ما در برابر نگاه دشمن دارای طبقه بندی است نمی‌توان آن را به صورت عمومی اعلام کرد. از همین رو اشکالات را به دستگاه‌های ذی ربط اعلام کرده و رفع آن را به طور جدی مطالبه و پیگیری می‌کنیم.

رویکرد ما استفاده حداکثری از ظرفیت های فضای مجازی و سایبری است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به اهمیت شبکه ملی اطلاعات گفت: رویکرد ما استفاده حداکثری از ظرفیت‌های فضای مجازی و سایبری است. در عین حال باید مراقب آسیب ها و تهدیدات در این فضا باشیم.
وی با بیان اینکه به هیچ وجه در شبکه ملی اطلاعات بحث قطع اینترنت جهانی مطرح نیست متذکر شد: کره جنوبی، نمونه موفق این رویکرد است.

زمان تکمیل شبکه ملی اطلاعات

وی در پاسخ به این سوال که تکمیل شبکه ملی اطلاعات که هم مخاطب را راضی نگهدارد و هم ایمن باشد چه زمانی محقق خواهد شد، توضیح داد: پاسخ دقیق این سوال را باید از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که مسئولیت اجرای این پروژه را برعهده دارد پرسید. وظیفه ما تدوین الزامات پدافند غیرعامل و راهبری آن در اجرای این پروژه بود.

معرفی دستگاه‌های کم‌کار به مراجع قضایی

سردار جلالی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم الزامات پدافند غیرعامل را از طریق توجیه، ارائه اطلاعات و توانمندسازی دستگاه های اجرایی نهادینه‌سازی کنیم، تصریح کرد: یکی دو دستگاه اجرایی که تعمدا مدیران آن نسبت به الزامات پدافندی بی توجهی داشتند را به دستگاه قضایی معرفی کرده‌ایم. 
وی با بیان اینکه در زمینه پیگیری اقدامات مربوط به پدافند غیرعامل، عملکرد مطلوبی داشته‌ایم متذکر شد: با این حال در زمینه عملیاتی شدن این توصیه در دستگاه‌های اجرایی باید تلاش و دقت بیشتری داشته باشیم.

به گفته سردار جلالی، موضوع پدافند غیرعامل، علمی و مبتنی بر فناوری‌های نو است. باید تلاش کنیم این موضوع در قالب یک برنامه علمی و با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها دنبال شود. در این زمینه می‌توان با استفاده از ظرفیت تشکل های مردم نهاد توجه بیشتری به این مسئله داشت که پیگیری تحقق این مهم در دستور کار برنامه‌های ما در سال 1400 قرار دارد.

ماجرای کری خوانی فوتبالی با شهید طهرانی مقدم

سردار جلالی در بخش دیگری از این گفت وگو با اشاره به اینکه صاحب 5 فرزند و 10 نوه هستم، گفت: به جز یک نفر از فرزندانم که در حوزه فرهنگی مشغول فعالیت است مابقی فرزندانم به شغل آزاد مشغولند.
وی در پاسخ به این سوال که تا چه حد در میان مردم هستید نیز گفت: من معمولا تمام خریدها و مایحتاج منزل را شخصا انجام می‌دهم. 
 وی شهید حسن طهرانی مقدم را صمیمی‌ترین دوست خود دانست و گفت: در دوره‌های مختلف با ایشان همکار و همچنین در زندگی شخصی دوستانی صمیمی و همسایه بودیم. (به شوخی) البته در مورد موضوع طرفداری از تیم‌های فوتبال مورد علاقه‌مان با یکدیگر کری خوانی و کل‌کل داشتیم.

امنیت و اقتدار و بازدارندگی ایران اسلامی بزرگترین عیدی ملت ایران

وی در پاسخ به این سوال که آیا خود را 62 سالگی فردی موفق می‌دانید گفت: همواره در زندگی سعی کردم با برنامه و مطالعه حرکت کنم و هیچ کاری را بدون برنامه انجام ندهم. همین سبب شده است که از هیچ مرحله‌ای از زندگی، احساس پشیمانی نداشته باشم.
وی امنیت و اقتدار و بازدارندگی کنونی ایران اسلامی را بزرگترین عیدی برای ملت ایران دانست و تصریح کرد: امیدوارم توانسته باشم نقش و سهمی هرچند کوچک در این میان ایفا کنیم. 


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر