۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۶
کد خبر: ۶۳۶۷۴
در پژوهشگاه ICT انجام می شود؛
پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با هدف جلوگیری از نشت داده‌های با اهمیت به خارج از کشور، پروژه طراحی و توسعه سکوی هوش مصنوعی را تعریف کرد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدهادی بکایی مجری این پروژه گفت: این پروژه آغاز مسیر دستیابی به سوی هوش مصنوعی به‌عنوان یک سرویس در کشور است که با هدف نهایی جلوگیری از نشت داده‌های با اهمیت به خارج از کشور در پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ICT تعریف شده است.

وی با اشاره به اهمیت داده‌های تولیدشده در هر کشور به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع ارزش آفرین گفت: اگر یک کشور بتواند از داده‌های خود به خوبی استفاده کند قطعاً خواهد توانست در مسیر پیشرفت قدم بردارد، همچنین اگر داده‌های یک کشور در اختیار کشور متخاصم بیفتد، می‌تواند باعث زیان‌های بسیار به آن کشور شود.

بکایی افزود: خروجی اصلی پروژه طراحی و توسعه سکوی هوش مصنوعی راه‌اندازی سکوی بومی مدیریت API به‌عنوان سرویس است تا بتواند علاوه بر ایجاد امکان دسترسی توسعه‌دهندگان به مسیرهای هوش مصنوعی داخلی، بستر مورد نیاز جهت راه‌اندازی کسب‌وکارها و توسعه زیست‌بوم این حوزه را در کشور فراهم آورد.

وی گفت: متأسفانه امروزه به دو دلیل کمبود توان محاسباتی کافی در کشور و عدم وجود ابزارهای آماده پردازش داده‌ها، شاهد نشت داده‌های داخلی و بعضاً حیاتی به کشورهای بیگانه هستیم. به‌عنوان مثال بسیاری از دانشگاه‌ها و حتی سازمان‌های دولتی داده‌های خود را جهت پردازش روی سرورهای ابری گوگل قرار می‌دهند تا از توان محاسباتی آن استفاده کنند. همچنین بسیاری از شرکت‌ها از API های آماده‌شده توسط شرکت‌های خارجی مانند نقشه، پردازش متن، صوت و … استفاده می‌کنند تا تحلیل‌های خود را بدون نیاز به باز طراحی و پیاده‌سازی محلی آن ابزارها انجام دهند.

وی با اشاره به اجرای پروژه ابررایانه سیمرغ در راستای کم‌رنگ‌تر شدن مشکل کمبود توان محاسباتی در کشور، گفت: در دوران نسل پنجم ارتباطات نیز که انتقال داده‌ها در سراسر دنیا هزینه زمانی نخواهد داشت و افراد قادر خواهند بود داده‌های سنگین خود را به راحتی به هر کجای دنیا منتقل کنند، عدم وجود ابزارهای بومی بهینه و کارآمد می‌تواند مشکل نشت داده‌ها را دوچندان کند.

بکایی ادامه داد: اگر امروز یکی از دلایل عدم استفاده از سرویس‌های موجود در دنیا زمان زیاد برای انتقال داده‌ها در سطح عموم فعالان است، در دوران نسل پنجم ارتباطات این دغدغه وجود نداشته و انتقال اطلاعات هیچ مانعی نخواهد داشت.

وی در خصوص نقش هوش مصنوعی بر زندگی مردم سراسر جهان گفت: هوش مصنوعی و تأثیر آن به اندازه‌ای است که نمی‌توان زندگی را بدون وجود آن متصور شد. پیش‌بینی شده‌است که ۷۵ درصد از برنامه‌های تجاری شرکت‌ها تا سال ۲۰۲۱ از هوش مصنوعی استفاده خواهند کرد این بدان معناست که شرکت‌ها برای این‌که در بازار رقابتی عقب نمانند باید از راه‌حل‌های هوش مصنوعی در راهبردهای تجاری و تولید خود به‌نحو مقتضی بهره‌مند شوند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر