۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۶۳۴۸۳
شرقی مخترعان و پژوهشگران دانشگاه صنعتی سهند تبریز در آزمایشگاه سیستم‌های صنعتی بلادرنگ، موفق به اختراع نسل جدیدی از ماسک‌های تنفسی هوشمند با قابلیت ضدعفونی سازی بی درنگ ( Real-time ) و افزایش میزان اکسیژن تنفسی با تکنولوژی ESP و اشعه UV و مناسب جهت فیلتر ویروس کرونا ( کویید ۱۹ ) شدند.
 به گزارش پایداری ملی به نقل از ایسنا، سید سعید آل هاشمی، مخترع و پژوهشگر حوزه سلامت دیجیتال و دانشجوی مهندسی برق - گرایش کنترل و سید احمد رضا احمدی، مخترع حوزه مهندسی پزشکی و دانشجوی مهندسی پزشکی - گرایش بیومکانیک دانشگاه سهند، موفق به اختراع نسل جدیدی از ماسک‌های تنفسی هوشمند شدند که می‌تواند بصورت خودکار و بی درنگ ( Real-time )، فیلتر مخصوص ماسک را ضدعفونی کرده و همزمان میزان اکسیژن تنفسی را افزایش دهد.

 این ماسک هوشمند همزمان با شیوع پاندمی ویروس کرونا ( کویید-۱۹ ) با قابلیت فیلترینگ و ضدعفونی سازی بی درنگ این ویروس و انواع ذرات و یاخته های زیستی طراحی و اختراع شده است و در مقایسه با بیش از ۳۰ نوع ماسک هوشمند ثبت شده در US Patent و WIPO دارای ابتکار و نوآوری پایه ای در سطح جهانی تشخیص داده شده و توسط دانشگاه علوم پزشکی شیراز، پس از داوری با کدهای طبقه بندی بین المللی A41D 13/11;A61L 9/20;A62B 9/00;A62B 7/00 و کد ثبت 103830، تایید و ثبت شد.

همچنین فیلتر مخصوص این ماسک با تکنولوژی ESP طراحی شده است که ذرات میکرو و نانو را تا ۹۹٫۹ درصد فیلتر کرده و اشعه UV بکار رفته همزمان تا ۹۹٫۹۸ درصد باعث ضدعفونی و نابودی ویروس‌ها، باکتری‌ها، انواع میکروب‌ها و یاخته‌های زیستی می‌شود و مکانیزم تابش این اشعه بصورت کاملا ایمن برای اجزای صورت انسان پیاده سازی شده است.

بر اساس این گزارش؛ مکانیزم تنفس آزاد و جذب مولکولی اکسیژن که در این ماسک با ساختار فیلترینگ خاص ایجاد شده، باعث جذب بیشتر مولکول‌‍های اکسیژن ( افزایش چگالی مولکولی از ۲۱ درصد تا ۵۰ درصد ) می‌شود و هوای آزاد بیرون ماسک به راحتی با محیط داخل ماسک رد و بدل شده و باعث راحتی تنفس ( عمل دم و بازدم ) می‌شود.

بخش‌های پژوهشی این اختراع با کمک دکتر مهدی زینالی ( هیات علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی سهند تبریز ) و توسط آقایان سید سعید آل هاشمی، سید احمد رضا احمدی و سعید امجد پناه در آزمایشگاه سیستم های صنعتی بلادرنگ، انجام شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر