۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۶۳۴۷۹
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: امسال ۶ میلیون و ۳۲۰ هزار و ۳۱۵ نوبت سر واکسیناسیون برعلیه بیماریهای دامی و مشترک انجام شده که ۸۰درصد آن رایگان بوده است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایسنا،دکتر «رامین پورنجف » ، اظهار کرد: در استان ایلام حدود۲ میلیون راس دام کوچک، ۴۵هزار راس دام سنگین و حدود۴۰۰ واحد  مرغداری داریم و سالیانه حدود ۱۷۰هزار تن فراورده‌های دامی به ارزش ۲۵۰۰میلیار تومان تولید می‌شود و وظیفه دامپزشکی حفظ سلامت این محصولات و تضمین سلامتی مردم است.

وی گفت: وظیفه دامپزشکی تامین بهداشت دام و پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دامی و بیماریهای مشترک بین انسان و دام و حفظ و حراست از این سرمایه ارزشمند و تامین امنیت غذایی است و اداره کل دامپزشکی از طریق شبکه گسترده‌ای که در سطح استان دارد و با همکاری بخش خصوصی مسائل بهداشتی همه جمعیت دامی را پوشش می‌دهد.

پورنجف ادامه داد: در طول سال  برنامه های مختلفی شامل واکسیناسیون‌ علیه بیماری های مختلف، پایش و مراقبت از بیماری‌ها با استفاده از سامانه‌های جی. آی. اس دام ،طیور و آبزیان و شبکه گسترده ادارات فنی وضعیت بهداشتی و بیمارهای جمعیت دامی مورد رصد و پایش قرار گرفته و برنامه ریزی لازم جهت اتخاذ تصمیمات مقتضی انجام می‌شود .

وی تصریح کرد: امسال ۶ میلیون و ۳۲۰ هزار و ۳۱۵ نوبت سر واکسیناسیون برعلیه بیماریهای دامی و مشترک انجام شده که ۸۰درصد آن رایگان بوده است که با هدف ایمن سازی جمعیت دامی ، واکسن ونهاده‌ها را تامین و  بر علیه بیماری‌های دامی مانند تب برفکی ، پی‌. پی. آر، لمپی اسکین و بیماری‌های مشترک مانندبروسلوز ، هاری، آبله  و شاربن ،مایه کوبی و مبارزه انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام با بیان اینکه  در مورد بیماری بروسلوز در ۵ تا ۶ سال اخیر کارهای خوبی انجام شده است، تصریح کرد: این بیماری از طریق تماس با دام آلوده و مصرف فراورده های خام دامی آلوده به انسان  منتقل می‌شود، بنابراین به دنبال ایمن کردن دام ها هستیم و برنامه‌ای هدفمند شامل واکسیناسیون، کارهای ترویجی و شناسایی کانون‌های بیماری و آموزش دامداران اجرا شده که در نتیجه این فعالیت‌ها بیماریهای مورد نظرکاهش بسزائی داشته است.

پورنجف با بیان اینکه استان ما  سالانه میزبان  حدود ۷۰۰ هزار راس دام عشایر کوچرو از استانهای همجوار  است که این امر خطراتی را هم به دنبال دارد ، گفت: تمهیدات و فعالیت‌های بهداشتی و قرنطینه ای  لازم برای پیشگیری ازسرایت بیماریها به جمعیت دامی استان به خوبی انجام می‌شود و مجموعه این اقدامات باعث شده که در سال‌های اخیر همه‌گیری بیماری در جمعیت دامی استان نداشته باشیم.

وی گفت: علاوه بر این موردی از  بیماری تب کریمه کنگوو آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان در سالهای اخیر مشاهده نشده و اقدامات دامپزشکی در زمینه پیشگیری و ریشه کنی بیماری ها موثر بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام درباره کارهای انجام گرفته در تامین سلامت فروارده‌های دامی هم گفت: سال گذشته ۸۷ هزار بازدید از قصابی ها، کشتارگاه‌ها، سردخانه‌ها، مراکز عرضه مواد پروتئینی ، فروشگاه‌های بزرگ صورت گرفته که در این میان حدود ۱۹۱۰ مورد غیربهداشتی مشاهد شد که ۳۷۳ پرونده برای افراد متخلف تشکیل و تحویل مراجع قضایی شد.

پورنجف از پلمب ۱۲۲مورد واحد متخلف خبر داد و تصریح کرد:  بیش از ۱۰ تن انواع فراورده‌های آلوده و تاریخ مصرف گذشته شامل گوشت قرمز، گوشت سفید، تخم مرغ و سایر فروارده‌های دامی جمع آوری و با دستور مقام قضایی معدوم و امحاء شد.

وی نظارت بر کشتارگاه‌های دام و طیور را از دیگر فعالیت‌های دامپزشکی عنوان کرد و گفت: سال گذشته بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه طیور تحت نظارت دامپزشکی استان در کشتارگاههای استان کشتار شده و  حدود ۸۹ هزار قطعه طیور غیر قابل مصرف در این نظارت‌ها ، ضبطو معدوم  شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام ادامه داد: کشتار غیرمجاز دام در استان روبه افزایش گذاشته و از معضلات بهداشتی جامعه محسوب می شود  که متاسفانه فرهنگ مصرف و ذائقه مردم عزیز ما در رواج این موضوع تاثیر به سزائی داشته است که با توجه به اینکه برابر اعلام سازمان بهداشت جهانی بیش از ۱۶۰۰موردعامل بیماریزای شناخته شده حدود ۸۰۰بیماری بین انسان ودام مشترک بوده و حدود  ۹۰  درصد آلودگی های انگلی از  دام به انسان سرایت می‌کنند و ما با استفاده از فرآورده های خام دامی غیر مجاز (کشتار غیر مجاز) خود و خانواده وجامعه را در معرض این خطرات بالقوه قرار می دهیم.

پورنجف در پاسخ به گلایه برخی دامداران درباره گرانی دارو، گفت: گرانی‌ دارو نیز متاثر از شرایط کنونی است و همانگونه که داروی انسانی گران شده گران شدن داروی دام نیز دور از انتظار نیست اما کمبود دارو در بازار نداریم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر