۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۶۳۴۶۸
رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طبق پیش‌بینی‌های علمی و اپیدمیولوژی، موج چهارم شیوع کرونا در استان خراسان رضوی رخ خواهد داد اما شدت آن مشخص نیست.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایرنا، دکتر محمدحسین بحرینی پس از جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در جمع خبرنگاران افزود: شدت و گستره موج چهارم شیوع کرونا به رفتار مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین رفتار و تغییر ماهیت ویروس بستگی  دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر کرونای انگلیسی در خراسان رضوی بومی شده و در حال گردش است و طبق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت نیاز به بررسی کرونای انگلیسی نیست و هر مبتلای دارای پی.سی.آر مثبت را باید کرونای انگلیسی فرض کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نتیجه یک بررسی از بین پنج آزمایش مثبت پی.سی.آر در مشهد نشان داد که چهار نفر از آنان مبتلا به کرونای انگلیسی بودند.

وی افزود: تاکنون مرگ و میر ناشی از کرونای انگلیسی در مشهد و خراسان رضوی گزارش نشده است.

دکتر بحرینی سه ویژگی ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی را شامل ضریب شیوع و سرایت بالا، بد حال شدن سریع بیمار و ابتلا در سنین پایین و زیر ۴۰ سال برشمرد.

وی ادامه داد: استان خراسان رضوی از نظر ابتلا به کرونا شرایط آرامی دارد که این موضوع حاصل تعامل مثبت بین سازمان‌های مختلف با فرماندهی استاندار و همکاری نماینده ولی فقیه در استان، آستان قدس رضوی و سپاه امام رضا (ع) بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: گرچه شرایط خراسان رضوی از نظر کرونا آرام و با ثبات است، اما وضعیت شکننده است و نگرانی بابت اعیاد شعبانیه، سفرهای نوروزی و خریدهای عید وجود دارد.

وی با اشاره به جدیدترین آمار مبتلایان به کرونا در این استان افزود: میانگین بستری جدید در این استان روز گذشته ۱۲۱ نفر بود، کل بستری‌شدگان ۴۸۰ نفر و تعداد بستری‌شدگان در بخشهای آی.سی.یو بیمارستاهای استان ۱۳۰ نفر می‌باشند و تعداد جان باختگان ناشی از این ویروس نیز همچنان تک رقمی است. 

بحرینی ادامه داد: طی هفته‌های اخیر گرچه تعداد بستری‌های جدید در استان افزایش داشت اما تعداد کل بستری‌شدگان کرونا و همچنین بستری شدگان بخشهای مراقبت‌های ویژه کاهش داشت و این نشان از بهبودی بیشتر مبتلایان دارد.

وی گفت: خواسته وزارت بهداشت از مردم پرهیز از سفر بویژه سفرهای نوروزی است و در ایام تعطیلات نوروزی  نظارتها با جدیت بیشتر انجام می‌شود و ممنوعیت اقامت در مدارس، ممنوعیت استفاده از مهمانسرای ادارات و ممنوعیت اتراق در بوستانها مورد تاکید است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: همچنین حرکت تمامی قطارها، اتوبوسها و هواپیماها از مبدا خوزستان به مشهد ممنوع است.

وی ادامه داد: مردم باید نسبت به درمان‌های غیرعلمی کرونا که در قالب طب اسلامی مطرح است، هوشیار باشند، چرا که طبق نظر مراجع شیعه چیزی به اسم طب اسلامی نداریم و روایات و دستورات ائمه (ع) در زمینه طب جنبه پیشگیری و آموزشی دارد.

بحرینی گفت: این در حالی است که طب سنتی و طب ایرانی از گنجینه غنی در زمینه درمان بیماریها برخوردار است که در حوزه بیماری کرونا سلامتکده طب سنتی در خیابان شهید کلاهدوز مشهد راه‌اندازی شده است.

نظارت پیرامون پیشگیری از کرونا جدی است 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز بر افزایش نظارت و بازرسی‌ها در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایام تعطیلات نوروزی تاکید کرد.

دکتر مهدی قلیان اول گفت: در این ایام برگزاری هرگونه همایش، جشنواره و مجالس ممنوع است و با متخلفان برخورد جدی می‌شود و این برنامه‌ها باید به صورت مجازی و وبنیار برگزار شود.
وی در باره برگزاری "جشنواره شاهنامه‌خوانی" در مشهد که قرار است از استان خوزستان نیز شرکت کننده داشته باشد، افزود: مجوزی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای اجرای این برنامه صادر نشده و اگر تجمعی در این ارتباط صورت گیرد، از طریق دادستانی و دادگستری پیگیری خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: از مردم تقاضا می‌شود به محض اطلاع از احتمال  برپایی هرگونه مراسم و مجالسی که احتمال خطر شیوع کرونا را در بردارد، مراتب را از طریق تلفن ۱۹۱ اطلاع رسانی کنند.

۸۰ درصد جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و  به بقیه جمعیت این استان توسط دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی تربت‌جام و نیشابور خدمات‌رسانی می‌شود.

بر اساس آخرین آمار رسمی، تاکنون یک میلیون و  ۶۷۳ هزار و  ۴۷۰ نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۱  تن از مبتلایان به کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در کشور به ۶۰ هزار و  ۵۱۲ تن رسیده است.

همچنین تاکنون یک میلیون ۴۲۸ هزار و هشت بیمار بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. 
براساس آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۱ شهرستان کشور در وضعیت قرمز، ۳۲ شهرستان در وضعیت نارنجی،  ۲۵۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۵۴ شهرستان در وضعیت آبی از نظر شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

پاندمی کرونا تاکنون در جهان ۱۱۶ میلیون و ۳۲۲ هزار و ۲۹۵ نفر را بیمار کرده و جان ۲ میلیون و ۵۸۳ هزار و ۵۰۶ نفر را در ۲۳۰ کشور گرفته است.

۹۱  میلیون و ۹۷۲ هزار و ۴۵۹ نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا در جهان تاکنون درمان شده‌اند.
در این میان آمریکا با ۲۹ میلیون و ۵۲۶ هزار و ۸۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ و  ۵۳۳ هزار و ۶۳۶  قربانی این بیماری، بیشترین تعداد ابتلا و تلفات ناشی از کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است و پس از آمریکا کشورهای هند، برزیل و روسیه بیشترین شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را دارند. 
بر اساس آخرین آمارهای رسمی، ایران در جدول مبتلایان پاندمی کرونا جایگاه پانزدهم را در میان کشورهای جهان دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر