۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۶۳۳۵۲
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، به تشریح اقدامات صورت گرفته در حوزه بهداشت پرداخت.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر، ایاد بهادری منفرد، با اشاره به جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار کرد: بیش از پنج میلیون و ۸۰۰ هزار نفر خدمت بهداشتی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دریافت می‌کنند که از این تعداد ۲۸۰ هزار در روستاها این خدمات را دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به وجود ۱۶ بخش بهداشتی تحت پوشش حوزه بهداشت دانشگاه یادآور شد: ۳۴ دهستان، ۲۲ شهر و ۴۴۸ روستا توسط فعالان، پزشکان و کارشناسان بهداشتی خدمات دریافت می‌کنند.

بهادری منفرد با اشاره به مجهز بودن دانشگاه به ۱۰۴ مرکز جامع خدمات سلامت، ۱۲۳ خانه بهداشت، ۲۷۶ پایگاه شهری و روستایی گفت: در سالی که گذشت و با شیوع پاندمی کرونا بالغ بر ۴۰ مرکز به عنوان مراکز منتخب نشانه دار شدند که از این تعداد هشت مرکز به صورت ۲۴ ساعته و ۳۳ مرکز نیز به صورت ۱۶ ساعته پاسخگوی مراجعان بودند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از متوقف نشدن خدمات عادی حتی در پیک‌های پاندمی به بیماران غیر کرونایی خبر داد و گفت: خدمات عادی هرگز به بیماران غیر کرونایی متوقف و یا کمرنگ نشد و با مشخص شدن این مراکز ۲۴ و ۱۶ ساعته به شکلی منسجم‌تر به مبتلایان و یا افراد مشکوک به کووید ۱۹ خدمت ارائه شد.

وی در ادامه به توسعه عمرانی حوزه بهداشت در سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: حدوداً ۱۳ پروژه به بهره برداری رسیده و از بیش از ۱۰ پروژه نیز تا پایان نیمه سال آینده بهره برداری خواهد شد.

بهادری منفرد اجرای طرح تعمیر و بازسازی چهار مرکز و خانه بهداشت و جذب منابع مالی که بخشی از آن با کمک خیرین سلامت صورت پذیرفته را از دیگر اقدامات معاونت بهداشتی ذکر کرد.

وی همچنین درباره غربالگری‌های انجام شده در سال ۱۳۹۹ نیز توضیح داد: غربالگری‌های صورت گرفته، غربالگری‌های اولیه و همگانی بود به شکلی که حدوداً سه میلیون و ۵۰۰ هزار خدمت به افراد تحت پوشش دانشگاه ارائه شد و در مرحله دوم افراد بالای ۱۵ سال و گروه‌های در معرض خطر که جمعیتی بالغ بر دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر را به خود اختصاص می‌دادند، در دستور کار قرار گرفت.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از ارائه بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار خدمت به افرادی که به دلیل شروع کرونا از برخی از خدمات مثل واکسیناسیون و غربالگری غافل شده بودند خبر داد و افزود: حدود ۷۱ درصد از جمعیت تحت پوشش دانشگاه تحت غربالگری مرحله سوم قرار گرفتند.

بهادری منفرد درباره خدمت رسانی به جمعیت عشایر کشور نیز گفت: در منطقه شمیرانات و دماوند برای خدمت رسانی به عشایر پایگاه‌های ثابت راه اندازی شد.

وی در ادامه با اشاره به انجام تست‌های pcr برای شناسایی موارد ابتلاء به کرونا نیز عنوان کرد: در کل استان تهران عددی نزدیک به ۴۵۰ هزار تست انجام شده و این در حالی است که بالغ بر ۲۰۰ هزار مورد از تست‌ها در دانشگاه انجام شده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه درباره تعداد موارد مراجعه به پزشکان این معاونت نیز گفت: حدود ۳۶ درصد از مراجعان کل استان تهران به پزشکان مراکز بهداشت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.

وی در بخش دیگری گزارشی در خصوص واکسیناسیون ارائه داد و افزود: ۸۵ هزار دوز واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های در معرض خطر و گروه‌های هدف توسط مجموعه معاونت بهداشتی دانشگاه تزریق شد.

بهادری منفرد از تزریق بیش از سه هزار و ۸۰۰ دوز واکسن کووید ۱۹ نیز در منطقه تحت پوشش دانشگاه به گروه‌های هدف واکسیناسیون خبر داد و افزود: این روند همچنان استمرار خواهد داشت و در روزهای آتی به تعداد آن اضافه خواهد شد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه پوشش‌های متداول واکسیناسیون به صورت صد در صد در منطقه تحت پوشش دانشگاه انجام شده است، خاطرنشان کرد: رسیدن به حد مطلوب ۸۵ درصدی شاخص نمونه غربالگری نوزادان از دیگر دستاوردهای معاونت بهداشتی است.

وی با بیان اینکه پوشش غربالگری ۹۵ درصدی نوزادان یکی دیگر از افتخارات مجموعه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است، افزود: به رغم اینکه مردم ترس از ابتلاء به کرونا با حضور در مراکز بهداشتی را داشتند با اطلاع رسانی‌های به موقع این خدمات در بالاترین سطح به مردم ارائه شد.

بهادری منفرد دستیابی به هدف حذف سرخک، ۱۰۰ درصد مراقبت فعال در زمینه درمان و پیشگیری از هاری، ۱۱۸ بازرسی برای ۴۲ هزار کارگاه و غربالگری ۳۳۲ هزار شاغلان صنایع کارگری و شهرک‌های صنعتی، را از دیگر افتخارآفرینی‌های حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ذکر کرد که به رغم شیوع کرونا با قوت دنبال شده است.

وی با تاکید بر اینکه ۳۵ هزار تذکر، اخطار و دادگاهی در مورد کارگاه‌های مختلف انجام شده است ادامه داد: تقریباً ۲۵۴ هزار بازرسی از اماکن عمومی، ۳۶ صدور هزار اخطار بهداشتی و پلمب بیش از ۲۵۰۰ واحد متخلف، رسیدگی به ۳۶ هزار شکایت ثبت شده در سامانه ۱۹۰، نظارت بر ۱۸۲ حوزه ضدعفونی آزمون‌های مختلف در ۱۸۰ حوزه امتحانی اقدامات ملی و درخشان معاونت بهداشتی دانشگاه بوده که در سال گذشته انجام شده است.

بهادری منفرد با اشاره به اینکه ۱۰ هزار بازدید مشترک با هدف کنترل اپیدمی کرونا تا به امروز توسط کارشناسان بهداشتی انجام شده افزود: نظارت روزانه بر نحوه رعایت فاصله گذاری اجتماعی به ویژه در ناوگان حمل و نقل عمومی، نحوه رعایت پروتکل‌ها، نحوه تشییع و تدفین بیش از ۲ هزار نفر از فوت شدگان کرونایی، گندزدایی بیش از ۲۷۶ هزار محل از مبلمان شهری و محل سکونت مبتلایان به کووید ۱۹ نیز از دیگر اقدامات معاونت بهداشتی است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بیشترین نظارت بر عملکرد مدارس مربوط به استان تهران است افزود: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به لحاظ رعایت شیوه نامه‌ها و نظارت بر عملکرد مدارس رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

بهادری منفرد همچنین درباره نظارت کارشناسان بر نحوه رعایت شیوه نامه‌ها و رعایت بهداشت دهان و دندان نیز گفت: ۲۳ هزار خدمت اورژانسی دندانپزشکی و اصلاح ساختارهای مراکز درمان دندانپزشکی در کارنامه درخشان معاونت بهداشتی به چشم می‌خورد.

استمرار طرح هر خانه یک پایگاه سلامت از دیگر مواردی بود که معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به آن اشاره کرد و افزود: به دلیل کرونا و محدودیت‌های موجود فعالیت‌های ارزشمندی در حوزه جذب سفیران سلامت نیز صورت گرفته است. ۶۸۲ خانوار سفیر سلامت داشتند و ۲۱ سفیر سلامت غیر ایرانی نیز در حال همکاری با معاونت بهداشتی دانشگاه هستند.

وی در پایان به آموزش بیش از پنج میلیون نفر در خصوص کرونا، آموزش به یک میلیون و ۶۰۰ نفر به صورت چهره به چهره، شناسایی بیش از دو هزار بیمار در سطح مراکز خدمت، ارائه خدمات و مداخلات روانشناسی، اجرای برنامه متین و شناسایی مناطق پرخطر، ثبت کمترین میزان مرگ کودکان یک تا ۵۹ ماهه در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اشاره کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر