۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۶۳۳۲۶
نشست هم‌اندیشی "حقوق شهروندی، هویت فرهنگی و پدافند غیرعامل"، با حضور اساتید دانشگاه و مشارکت اداره کل حقوقی و مالکیت فکری، دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی و کمیته پدافند غیرعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
به گزارش پایداری ملی، نشست حقوق شهروندی، هویت فرهنگی و پدافند غیرعامل، امروز یکشنبه 10 اسفندماه با حضور سعید جابری انصاری مشاور معاون وزیر در امور استان ها و پدافند غیرعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر روشن رئیس پژوهشکده خانواده دانشگاه شهیدبهشتی، دکتر خزائی عضو هیات علمی و دانشیار دانشگاه تهران و دکتر نوروزی رئیس دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی به صورت مجازی، با همکاری و مشارکت اداره کل حقوقی و مالکیت فکری، دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی و کمیته پدافند غیرعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سعید جابری انصاری؛ مشاور معاون وزیر در امور استان ها و پدافند غیرعامل ضمن تبیین و تشریح اقدامات پدافند غیرعامل فرهنگی درسطح کشور، از زحمات همه همکاران به ویژه مدیران استانی کشور قدردانی کرد.

وی در ادامه به اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه حقوق شهروندی پرداخته و گزارش مختصری از عملکرد معاونت‌ها و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها و سازمان‌های تابعه ارائه کرد. 

دبیر کمیته پدافند غیرعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن قدردانی از اقدامات معاون پارلمانی این وزارتخانه، دکتر کاراندیش و خانم دکتر حیدری معاون محترم توسعه مدیریت  و منابع در برگزاری کارگاه آموزشی حقوق شهروندی درسال جاری برای تعداد 200 نفر از فعالان این موضوع با همکاری ریاست جمهوری و دستگاه های اجرائی، این اقدام را جزء یکی از مهمترین دستاوردهای وزارت فرهنگ در باب حقوق شهروندی عنوان کرد.

جابری انصاری پدافند غیرعامل فرهنگی را گام موثری در پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی در راستای تدابیر رهبر معظم انقلاب در موضوع جنگ نرم و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن برشمرد.

دراین جلسه دکتر روشن رئیس پژوهشکده خانواده دانشگاه شهیدبهشتی، دکتر خزائی عضو هیات علمی و دانشیار دانشگاه تهران و دکتر نوروزی رئیس دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی در موضوع حقوق شهروندی ، هویت فرهنگی و پدافند غیرعامل به بیان سخنرانی پرداختند.

در ادامه مهم‌ترین مباحث مطرح شده از سوی سخنرانان در این جلسه را می‌خوانید؛

-هویت ملی، وحدت ملی، همگرایی و واگرایی بین اقوام موضوعات مهمی است چرا که همه این اقوام در شکوفایی تمدن ایرانی و اسلامی سهیم بوده اند.

-عنصر ریشه دار دین در ایران یکی از عوامل وحدت بخش بوده است.

-تقویت هویت ملی پیش شرط وحدت و همبستگی ملی است چرا که وحدت ملی اهمیت بالایی دارد ولی در جایی که تنوع قومی باشد اهمیت آن مضاعف خواهد شد. یکی از راهکارهای همیشگی حمایت قانونی از اقلیت‌هاست.

-تقویت وفاق اجتماعی به گونه ای باید باشد که ضمن حفظ هویت قومی، هویت ملی را دربرگیرد.

-اولویت های فرهنگی نظام اسلامی در مقابله با تهدید نرم دشمن باید براساس دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب احصاء و دنبال شود.

-کمیته پدافند غیرعامل بستر توسعه مناسب فرهنگ در کشور را دنبال می‌کند.

-سیاست تنش‌زدائی در عرصه‌های فرهنگی باید به دقت در همه ارکان فرهنگی دنبال و توسط کمیته پدافند غیرعامل فرهنگی رصد، پایش و اطلاع رسانی شود.

-برای یکپارچگی کشور و تمامیت ارضی و حفظ وحدت ملی باید تمامی حقوق شهروندی اشاره شده در قانون کشور محترم شمرده شود.

-باید مولفه‌های وحدت و همبستگی ملی را به درستی شناسایی و براساس آن وحدت و همبستگی ملی را شکل داد؛ مولفه هایی چون سرگذشت مشترک تاریخی، میراث مشترک تاریخی، هدف و درد مشترک، پرچم، محدوده جغرافیایی و زبان.

-درکشور ما مجموعه‌ای از فرهنگ ها، قومیت‌ها و سایر تفاوت‌های ظاهری وجود دارد که این تفاوت‌ها می‌تواند یک تهدید و یا یک فرصت تلقی شوند.

-در الگوی هم‌گرایی، حکومت موظف به رعایت حقوق همه اقلیت‌های قومی بوده و باید از تحمیل قوانین و مقررات مغایر با علائق فرهنگی خودداری کرد.

-غرب به دنبال جهانی‌سازی بوده و تلاش می‌کند فرهنگ خود را غالب بر موضوع جهانی شدن که غایت جهان اسلام است نماید.

-هویت درتماس با دیگران ساخته می شود و از وظایف اصلی و مهم دولت است.

-پروژه جهانی‌سازی منجر به ناامنی فرهنگی، از خود بیگانگی، بحران هویت و فرار مغزها می‌شود.

نشست حقوق شهروندی، هویت فرهنگی و پدافند غیرعامل برگزار شد
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر