۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۶۳۲۷۶
عضو هیات مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران، نسبت به تبعات خطرناک انجام تست کرونا در مطب ها و دندانپزشکی ها هشدار داد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از  مهر، علی شیرین، روز شنبه نهم اسفند ۹۹ در نشست خبری که در محل انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران برگزار شد، نسبت به برخی شنیده‌ها مبنی بر اینکه گفته می‌شود قرار است تست کرونا در مطب‌ها و دندانپزشکی انجام شود، گفت: باید به تبعات چنین اقدامی اندیشید، چون برای انجام نمونه گیری و آزمایش، می‌بایست همه امکانات و تجهیزات لازم فراهم باشد.

وی با عنوان این مطلب که سی تی اسکن روش تشخیصی نیست و فقط شدت حمله به ریه را مشخص می‌کند، ادامه داد: بیش از ۵۰۰۰ آزمایشگاه تشخیص طبی در کشور داریم که ۲۶۰۰ آزمایشگاه مربوط به بخش خصوصی است. اینکه چرا تا کنون فقط ۳۶۰ آزمایشگاه کشور درگیر تشخیص تست کرونا هستند، جای سوال دارد.

شیرین گفت: ما باید از ظرفیت بخش خصوصی در افزایش تست‌ها استفاده کنیم.

عضو هیأت مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران، افزود: وقتی ما سیستم ارجاع داریم، چرا نباید از پتانسیل آزمایشگاه‌ها به نحو مطلوب استفاده شود.

وی در ادامه به شنیده‌ها پیرامون استفاده از ظرفیت مطب‌ها و دندانپزشکی‌ها برای انجام تست کرونا اشاره کرد و گفت: آنچه مسلم است، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی کشور مهارت نمونه گیری و انجام تست‌های میکروبی را دارند. اما، سوال من از مسئولان وزارت بهداشت این است که کدام مطب‌ها تا کنون تست انجام داده اند.

شیرین افزود: برای انجام تست، می‌بایست فضای ایمن نمونه گیری فراهم باشد، چگونه می‌خواهیم در مطب‌ها از مردم تست بگیریم.

عضو هیأت مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران، گفت: یکی از مسائل مهم در رعایت نکات ایمنی و بهداشتی، استفاده از اتوکلاو در بی خطر سازی وسایل مصرفی است که این کار در آزمایشگاه‌ها و مراکز درمانی کشور امکان پذیر است. اما، مطب‌ها چنین شرایطی ندارند.

شیرین ادامه داد: تست سریع آنتی ژن در مطب شدنی نیست و نباید اجازه چنین کاری در مطب‌ها و دندانپزشکی‌ها را بدهیم.

وی افزود: تجمع بیماران در مطب‌ها برای انجام تست، می‌تواند خطرناک باشد و باعث شیوع بیماری و انتقال ویروس شود.

شیرین گفت: در کنار هر مطب حتماً یک آزمایشگاه هست، چرا نمی‌خواهیم از ظرفیت آزمایشگاه‌ها بیشتر استفاده کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر