۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۶۳۱۰۱
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل از خطر تحریف اطلاعات در ویکی‌پدیا خبر داد و گفت: بحث این است که مردم عادی برای کسب اطلاعات اول سراغ ویکی‌پدیا رفته و به همین مطالبی که در آن وجود دارد استناد می‌کنند به عنوان نمونه در حال حاضر در این دانشنامه مطالبی درباره بسیاری از بزرگان کشور نوشته شده با واقعیت‌ها مطابقت ندارد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از فارس، سیدجواد کاظم‌تبار از خطر تحریف در ویکی‌پدیا خبر داد و گفت: بنده در کنار فعالیت‌های دانشگاهی تحرکاتی که در این مجموعه رخ می‌دهد را زیر نظر دارم.

وی گفت: ویکی‌پدیا به صورت رسمی و یا غیررسمی برای عده‌ای از مردم مرجع تحقیق شده و با جست‌وجوی کلمات عادی، گوگل افراد را به سمت ویکی‌پدیا هدایت می‌کند.

عضو هیأت عملی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل افزود: اصل ماجرا این است که ویکی‌پدیا دانشنامه آزاد بوده و افراد با ایجاد یک حساب کاربری  می‌توانند نسبت به ویرایش اطلاعات موجود در آن اقدام کنند.

وی اضافه کرد: این موضوع در وهله نخست بسیار خوب است اما حقیقت ماجرا این است که زمینه‌ای ایجاد می‌شود تا تعصبات افراد در نگارش این مجموعه دخالت کند.

کاظم‌تبار ادامه داد: در سایر دانشنامه‌ها اینگونه است که اطلاعات در آن به وسیله افراد متخصص ویرایش می‌شود، البته در ایران چندین دانشنامه معروف مانند جهان اسلام و دانشنامه بزرگ اسلامی است که بسیار قوی و مناسب در حال کار است.

وی گفت: بحث این است که مردم عادی برای کسب اطلاعات اول سراغ ویکی‌پدیا رفته و به همین مطالبی که در آن وجود دارد گاهی رضایت داده و حتی استناد می‌کنند به عنوان نمونه در حال حاضر در این دانشنامه مطالبی درباره  بسیاری از بزرگان کشور نوشته شده با واقعیت‌ها به هیچ وجه مطابقت ندارد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه اضافه کرد: با پیگیری‌ها متوجه شدم که بسیاری از کاربرانی ضدنظام در فضای سایبری دشمنی خویش را علیه کشور ما  به این شیوه به کار می‌بندند و متن‌ها را دستچین می‌کنند تا جریان  را آن‌طور که خودشان دوست دارند، علیه کشور جلوه دهند.

این استاد دانشگاه گفت: کاربران مخالف نظام با دست‌چین کردن مطالب بنا دارند که جمهوری اسلامی را بد جلوه دهند و باید در فضای سایبری نسبت به این موضوع حساسیت جدی ایجاد شود.

وی با اشاره به مخالفت‌ کشورهای روسیه، چین، آلمان و دیگر کشورهای دنیا با اقدام ترامپ علیه سردار شهید سلیمانی افزود: اما کمتر مطلبی در این ارتباط در این دانشنامه منتشر شده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای مقابله به مثل با این نوشتار، گفت: به دلیل هجمه‎‌های زیادی که وجود دارد باید یک اقدام تیمی و اثرگذار انجام شود.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از این اقدام باید دوستانی همفکر و به صورت هماهنگ نسبت به این موضوع واکنش مناسب انجام دهیم در غیر این صورت متن‌های غیرمنصفانه در این دانشنامه علیه کشور ما تثبیت می‌شود.

کاظم‌تبار خاطر نشان کرد: بنده نسبت به این موضوع در یکی از رسانه‌ها مطلبی را منتشر کردم و احساسم این است که در ویکی‌پدیا فارسی هم نسبت به موضوعات از این قبیل کم‌کاری می‌شود، این اقدام ناشی از خالی کردن صحنه توسط کاربران ایرانی است.

وی در پاسخ به این سوال که چه راهکاری برای مقابله با این جریان در ویکی‌پدیا پیشنهاد می‌دهید، گفت: مسؤولان و اساتید دانشگاهی به صورت جدی و با برنامه‌ریزی منسجم در این زمینه ورود مناسب و با پشتوانه علمی داشته باشند.

این استاد دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل،ادامه داد: باید بپذیریم که ویکی‌پدیا یک سامانه‌ای که توسط کشورهای غربی نوشته شده و آزادی عمل ما تا حدودی محدود است، کار کردن در این دانشنامه نیاز به آموزش مناسب دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر