۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶
کد خبر: ۶۳۰۷۷
لاوروف:
وزیر خارجه روسیه واکسن اسپوتنیک-وی را یکی از بهترین واکسنهای موجود در جهان خواند و تاکید کرد تقاضا برای خرید این واکسن از سوی کشورهای اروپایی در حال افزایش است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از مهر، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه می‌گوید که ساختار اتحادیه اروپا به گونه‌ای است که اجازه داده نمی‌شود به صورت مستقل با روسیه در زمینه واکسن کرونا همکاری کند.

لاوروف در مصاحبه با تلویزیون «آر بی سی» با انتقاد از رویه اتحادیه اروپا افزود: به هر حال صحبت سر این است که چه کسی اقداماتی را اتخاذ میکند تا حداقل کمی از بدتر شدن روابط میان مسکو و بروکسل جلوگیری کند. 

وی گفت: این غیر محتمل است که اتحادیه اروپا به عنوان یک ساختار بتواند در حوزه واکسن برای مقابله با ویروس کرونا با شرکتهای روسی تعامل و همکاری کند. اما این احتمال زیاد است که مسکو مستقیما با شرکتهایی مثل «آسترازنکا» همکاری کند همانگونه که قبلا نیز این اتفاق رخ داده است. 

وزیر خارجه روسیه در ادامه تصریح کرد، کشورهای بیشتری از اتحادیه اروپا درحال درخواست برای خرید واکسن اسپوتنیک-وی ساخت روسیه هستند.

سرگئی لاوروف اضافه کرد، امروز کشورهای زیادی مثل جمهوری چک منتظر تایید واکسن اسپوتنیک از طرف سازمان دارویی اتحادیه اروپا هستند تا آن را سفارش بدهند. در مجارستان آنها در حال رسیدگی هستند و آمادگی خود را اعلام کرده‌اند. شمار کشورهای اروپایی متقاضی واکسن روسی در حال افزایش است. همین چند روز پیش نیز ما درخواستی از پادشاهی موناکو داشتیم تا همه جمعیت این کشور کوچک در سواحل مدیترانه را با این واکسن تامین کنیم.

خبرگزاری تاس پیش از این گزارش داده بود که مقامات کرواسی قصد دارند واکسن ساخت روسیه را قبل از ثبت برای استفاده در اروپا دریافت کنند و بلافاصله پس از گرفتن این مجوز، واکسیناسیون را آغاز کنند.

براساس اطلاعات موجود، محموله‌ای از واکسن‌های روسی طی چند هفته آینده وارد کرواسی می‌شود.

لاوروف در ادامه از روند تصمیم گیری در اتحادیه اروپا انتقاد کرد و گفت: بحث سر این است که غرب چگونه می‌خواهد رویکرد خود را در قبال واکسن روسی تغییر دهد. شرایط غرب مثل این ضرب المثل است که «گربه دوست دارد ماهی بخورد اما نمی‌خواهد انگشتانش خیس شود.» غرب باید بفهمد که اسپوتنیک-وی یک حقیقت است، شاید بهترین نباشد اما یکی از بهترینها است. در غیر اینصورت این همه درخواست برای خرید این واکسن نداشتیم که روز به روز هم در حال افزایش است.

در ۲ فوریه سال ۲۰۲۰ ( ۱۲ بهمن ماه)، لنست، مجله پزشکی مشهور در جهان گزارش داد که واکسن اسپوتنیک-وی در بین ایمن‌ترین و کارآمدترین‌ها در جهان است. میزان کارایی آن در بین داوطلبان بالای ۶۰ سال در حدود ۹۱.۶ درصد و ۹۱.۸ درصد تخمین زده شده و نود و هشت درصد داوطلبان آنتی بادی هایی را برای ویروس کرونا ایجاد کردند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر