۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۳
کد خبر: ۶۳۰۷۶
سردار غلامرضا جلالی در پیامی درگذشت افشین آبشناسان، فرزند شهید سرلشکر آبشناسان، را تسلیت گفت.
به گزارش پایداری ملی، متن پیام سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور به شرح زیر است.

انا لله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت افشین آبشناسان، فرزند ارشد شهید والا مقام سرلشکر حسن آبشناسان موجب تاثرو اندوه فراوانی گردید.

مرحوم افشین آبشناسان ضمن فعالیت مؤثر در حوزه ایثارگران و شهدا به عنوان مؤلف، محقق و تاریخ نگار آثار سرلشکر آبشناسان که از جمله شهدای شاخص دوران دفاع مقدس است، نقش موثری در معرفی این شهید گرانقدر به عنوان الگوي مناسبي براي نسل آینده‌ساز ایفا کرده است. 
اینجانب ضمن تسلیت درگذشت آن مرحوم به خانواده و وابستگان وی و آرزوی صبر برای ایشان، از درگاه خداوند منان، همنشینی آن فقید سعید را با پدر بزرگوارش در جوار سالار شهیدان عالم و اولیای الهی خواستارم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور
سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی

به گزارش پایداری ملی، شهید سرلشکر حسن آبشناسان که به دلیل برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات دلیرانه و نبوغ نظامی‌اش در میان همرزمان و فرماندهان به «شیر صحرا» معروف بود، با آغاز تجاوز ارتش رژیم بعثی عراق به میهن اسلامی در مناطق عملیاتی حضور یافت و در نخستین روزهای جنگ خود را به قرارگاه مقدم جنوب معرفی کرد و همراه با همرزمان جان بر کف به مقابله با دشمن بعثی پرداخت.
آبشناسان در محورهای مختلف خوزستان، عشایر منطقه دشت عباس و چگری را مسلح کرد و به جوانان آن‌ها آموزش‌های لازم نظامی داد. او همراه سایر نیروهای مردمی به جنگ نامنظم در دشت عباس دامن زد.
این فرمانده دلاور در سال 1362 با همکاری شهید محمد بروجردی و شهید ناصر کاظمی و شهید کاوه به سازماندهی نیروهای مشترک ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همت گماشت و در کنار سایر دلاور مردان ارتش و سپاه با تلاش شبانه روزی از هرگونه تردد و فعالیت نیروهای ضد انقلاب در کردستان جلوگیری کردند.
با تلاش خستگی ناپذیر شهید حسن آبشناسان و شهدای یاد شده و جمعی دیگر از رزمندگان سلحشور اسلام، محور سردشت- پیرانشهر در سال 1362 از لوث وجود عناصر ضد انقلاب پاکسازی و بازگشایی شد. امام خمینی(ره) در پی این پیروزی درخشان پیام تبریک و تقدیر از این اقدامات ارزشمند را برای فرماندهی قرارگاه حمزه سید الشهدا (ع) و سایر رزمندگان این قرارگاه ارسال فرمودند.
در 1363 فراهم نمودن آموزش جنگ‌های چریکی سپاه پاسداران به شهید آبشناسان واگذار شد. با پذیرفتن این مسئولیت، شیوه‌های جنگ چریکی را به نیروهای سپاهی، بسیجی و همرزمان دیگرش آموزش می‌داد و شاگردان بسیاری در این زمینه پرورش داد که همه آنها در میدان پیکار، سرافرازی‌های بسیاری را به ارمغان آوردند.
حسن آبشناسان در هشتم مهرماه 1364، در حالی که در خط مقدم یگان‌های عمل کننده لشکر ۲۳ و بررسی عملیات آفندی رزمندگان حضور داشت بر اثر اصابت ترکش خمپاره به درجه رفیع شهادت نائل شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر