۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
کد خبر: ۶۲۸۹۱
کرونا همچنان وجود دارد و آن طور که پیش بینی شده است، حداقل یک سال دیگر باید با این ویروس مرگبار زندگی کرد. در این بین، مهم ترین راهکار پیشگیری از ابتلا به این بیماری، رعایت پروتکل ها است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از مهر، یک سال است که مردم جهان با آسیب‌های بیماری کووید ۱۹ دست و پنجه نرم می‌کنند. اما، در این بین آمار بالای مرگ و میرهای ناشی از این بیماری است که همچنان باعث ترس و وحشت مردم شده است.

هرگونه عادی انگاری و تسامح در رعایت کردن پروتکل‌ها و مقاومت در برابر اجرای دستورالعمل‌ها باعث بازگشت بیماری به سیر صعودی و افزایش مرگ و میرها و محدودیت‌ها خواهد شد. زیرا، ویروس کرونا ثابت کرده که با کمترین غفلت به مردم آسیب خواهد زد.

مسافرت می‌توان الگوی بیماری را تغییر دهد

حمید سوری رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید ۱۹، با تاکید بر اینکه هنوز اپیدمی کرونا در کشور کنترل نشده و شرایط شکننده است، گفت: سفرها و به خصوص سفرهای غیرضروری الگوی اپیدمی در جوامع را بر هم زده و جابجایی‌های جمعیتی ناشی از سفر، وخامت ناشی از آن را تشدید می‌کند.

وی بر اهمیت تحقیقات به منظور عوامل بازدارنده کاهش بار بیماری تاکید کرد و افزود: اقدامات درمانی تا حدودی جوابگو خواهد بود، آنچه مهم است، راهکارهای پیشگیری از ابتلاء به این بیماری است که باید به درستی و با استفاده از تحقیقات علمی حاصل شود.

به گفته سوری، اقدامات مقطعی و یک وجهی می‌تواند مردم را دچار خوش خیالی و یا نگرانی کند بنابراین اگر بخواهیم اپیدمی را کنترل کنیم چاره‌ای نداریم جز این که در این بحران پیشگیری را مقدم بر درمان بدانیم.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد جامع و عمیق برای کنترل اپیدمی ضرورت دارد، خاطرنشان کرد: امروز مردم کشور و دنیا نیاز به روش‌های علمی و مؤثری دارند تا شاهد کاهش بار بیماری و پیشگیری از تلفات بیشتر باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه اصلی ترین عامل شیوع این ویروس حضور در اجتماعات است، تاکید کرد: مبتلایان بدون علامت یا افرادی که در دوره پنهان بیماری هستند، بیشترین کانون‌های خطر شیوع کرونا محسوب می‌شوند. معمولاً این افراد قابلیت مبتلا کردن دیگران را حتی در فرم‌های شدیدتر و مرگبار بیماری را دارند.

شرایط شکننده است

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، با تاکید بر اینکه شرایط کرونایی کشور همچنان بی ثبات و شکننده است و نباید دچار خوش‌بینی کاذب شویم، افزود: تجربه مبارزه با کرونا در کشور به خوبی نشان می‌دهد که رابطه مستقیم و معنی داری میان کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش موارد بستری روزانه ناشی از بیماری و به دنبال آن افزایش مرگ و میر ناشی از آن وجود دارد.

لاری ادامه داد: فراموش نکنیم که وضعیت بیماری در کشور به هیچ وجه به ثبات نرسیده و همچنان شکننده و ناپایدار است بنابراین به هیچ وجه نباید دچار خوش بینی کاذب شویم.

وی تاکید کرد: مبارزه با بیماری همچنان ادامه دارد و امیدواریم با تقویت و استمرار همکاری مردم در عمل به توصیه‌های بهداشتی و پرهیز از هرگونه عادی انگاری شرایط مجدداً شاهد خیز بیماری در دو ماه پایانی سال نباشیم.

کاهش آمار بیماران با واکسن

در همین حال علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، شروع برنامه واکسیناسیون در سریع‌ترین زمان ممکن را برای کاهش آمار مبتلایان خواستار شد و افزود: هر چند ممکن است اطلاعات درستی درباره پایداری واکسن‌ها و ایمنی حاصل از آن نداشته باشیم اما با توجه به امنیت و کم خطر بودن واکسن‌ها در مقایسه با عفونت‌های طبیعی ناشی از کرونا، همچنان اجرای برنامه واکسیناسیون یکی از مهمترین مواردی است که می‌تواند ایمنی در برابر کرونا را در بالاترین سطح محقق کند.

وی با تاکید بر اینکه اگر چنانچه روش‌های کنترلی با اهتمام بیشتر اعمال شود، چرخش ویروس به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت گفت: تنها اقدامات پیشگیرانه می‌تواند مجال تغییرات ویروس‌ها را کاهش دهد.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه واریانت‌های مختلف کووید ۱۹ در کشورهایی شناسایی شده که ویروس آزادانه در حال چرخش است، تاکید کرد: مقایسه آمارهای ابتلاء به کرونا در کشورهایی نظیر انگلستان، برزیل، آفریقا و آلمان زنگ خطر جهش ویروسی خارج از کنترل را به صدا در می‌آورد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر