۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
کد خبر: ۶۲۸۶۰
آن طور که وزیر بهداشت روز گذشته اعلام کرد، قرار است از روز سه شنبه ۲۱ بهمن ۹۹، برنامه واکسیناسیون علیه بیماری کووید ۱۹ در کشور کلید بخورد.
به گزارش پابداری ملی به نقل از مهر، بالاخره روزهای انتظار برای داشتن واکسن کرونا در کشور به پایان رسید و اگر اتفاق غیر منتظره‌ای رخ ندهد، برنامه واکسیناسیون علیه بیماری کووید ۱۹، از صبح سه شنبه ۲۱ بهمن ۹۹ با تزریق واکسن برای نیروهای ICU در بیمارستان‌های کشور آغاز می‌شود.

آن طور که مسئولان وزارت بهداشت بارها و به دفعات عنوان کرده‌اند، کار واکسیناسیون با گروه‌های در اولویت آغاز می‌شود که شامل کادر درمان، سالمندان آسایشگاه‌ها، جانبازان و در ادامه سایر سالمندان و…، خواهد بود. در این بین، نیروهای فعال در بخش‌های ICU، بیشترین مواجهه با بیماران کرونایی را دارند که از همین رو، کار واکسیناسیون با این نیروها استارت می‌خورد.

کنترل پاندمی کرونا با واکسیناسیون

علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با عنوان این مطلب که یک سال از آغاز روزهای کرونایی می‌گذرد و در این مدت جهان دچار مشکلات روانی، بیولوژیک و اقتصادی شدید گردیده است، گفت: لازم است که هر چه زودتر پاندمی کرونا با واکسیناسیون جمعی کنترل شود. زیرا، کرونا با رعایت بهداشت و دستورالعمل‌ها، افزایش تست‌های شناسایی، درمان مناسب، قرنطینه و ایزلاسیون و در نهایت واکسیناسیون کنترل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه درمان‌های کرونا خصوصاً در فرم‌های شدید بیماری درمان‌های معجزه آسایی نیستند، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط موجود مهم‌ترین بخش کنترل ویروس کووید ۱۹، واکسیناسیون است.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه در مسیر تضمین سلامت مردم نیاز به واکسن‌های با کیفیت داریم، تاکید کرد: باید ایمنی به میزان قابل توجهی ایجاد شود تا گردش ویروس بسیار کاهش یافته و بیماری کنترل شود.

وی افزود: واکسن‌هایی را می‌توانیم واکسن مناسب بنامیم که حداقل کارایی و اثربخشی آنها بین ۷۰ تا ۷۵ درصد باشد.

ویژگی‌های واکسن‌های در حال تولید

ناجی با اشاره به اینکه پروتئین اسپایک هدف اصلی واکسن‌ها هستند، خاطرنشان کرد: به طور مثال واکسن نوواوکس یکی از واکسن‌های پروتئینی است که در حال گذراندن فاز سوم بالینی است و نتایج آن اخیراً منتشر شده است. واکسن مشترک بین ایران و کوبا که در حال ورود به فاز سوم کارآزمایی بالینی در ایران و کوبا است نیز از نوع واکسن‌های پروتئینی به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: واکسن‌های غیرفعال از دیگر واکسن‌های مقابله با کرونا است که از جمله آنها می‌توان به واکسن سینوفارم چین اشاره کرد و واکسن کوویران در این پلت فرم قرار دارد.

ناجی افزود: واکسن‌های وکتورال دسته دیگری از واکسن‌های ضد کرونا هستند که در این بین واکسن معروف آکسفورد-آسترازنکا، اسپوتنیک وی و واکسن جانسون-جانسون از واکسن‌های وکتورال هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اطمینان از بی ضرر بودن واکسن‌ها را یکی از مهم‌ترین ابعاد تولید واکسن ذکر کرد و ادامه داد: آزمایش واکسیناسیون و تست‌ها در مراحل مختلف، افراد، نژادها، گروه‌های سنی و گروه‌های بیماران مختلف بسیار زیادی انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مراحل تولید واکسن بسیار زمان بر است گفت: به دلیل شرایط اضطراری کرونا و تلفات بسیار زیاد و این موضوع که تنها با واکسیناسیون می‌توان ایمنی جمعی در جامعه به وجود آورد، واکسیناسیون در کرونا اهمیت ویژه‌ای به خود گرفته است.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه خاطرنشان کرد: در حال حاضر واکسن‌هایی که در بازار وجود دارد اگر چنانچه مجوزی هم دارند واکسن‌هایی هستند که دارای مجوزهای اضطراری هستند. در واقع همچنان باید به دنبال اطلاعات جدید درباره واکسن‌ها در پی تزریق‌های گسترده در جهان، یعنی طی کردن فاز چهارم باشیم. همه واکسن‌های کرونا مجوز استفاده اضطراری دارند و هیچ واکسنی مجوز قطعی تزریق را ندارد.

چرا واکسن روسی

بعد از اینکه مشخص شد اولین محموله از واکسن‌های وارداتی به کشور، شامل واکسن روسی است، جریانی به راه افتاد که نشان بدهد مخالف ورود و استفاده از این واکسن است. در حالی که سعید نمکی وزیر بهداشت، در پاسخ به این سوال که چرا واکسن روسی را انتخاب کرده‌ایم، گفت: ما دو اصل را برای تهیه واکسن دنبال کردیم، اول اینکه واکسن مورد نظر حتماً باید فاز ۳ را گذرانده باشد و اینکه حداقل چند کشور معتبر این واکسن را ثبت کرده باشند تا خیال مردم ما راحت باشد. از همین رو منتظر ماندیم تا واکسن روسی در سایر کشورها استفاده شود و بعد برای خرید آن اقدام کرده‌ایم.

حیدر محمدی مدیرکل دارویی سازمان غذا و دارو، با عنوان این مطلب که حدود یک ماه قبل مستندات مجموعه واکسن سازی گامالیا در خصوص واکسن روسی به وزارت خارجه ارسال شد، گفت: این مستندات در چندین فاز مورد مطالعه قرار گرفت و پس از انجام مطالعات پیش بالینی در فاز سوم بررسی‌ها، این واکسن بر روی ۱۲ هزار و ۸۰۰ نفر انجام شد که نتایج ارائه شده مجموعه گامالیا از مثبت بودن این آزمایش‌ها حکایت دارد و در نهایت پس از تائید نهایی این واکسن در کمیسیون مربوط، مجوز مصرف اضطراری این محصول صادر شد.

در حال حاضر ۱۵ کشور دنیا برای تهیه واکسن روسی اقدام کرده‌اند و ایران، شانزدهمین کشوری است که این واکسن را تقاضا داده و وارد کرده است.

محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو، در واکنش به ادعاهای منتقدان واکسن روسی، گفت: ما به تمامی نظرات و اظهارات که علمی و مستند باشند، احترام می‌گذاریم. اما، باید بدانیم که مرجع تأیید دارو و واکسن در کشور، سازمان غذا و دارو است.

تشریح جزئیات آغاز واکسیناسیون

در همین حال، کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو، در توضیح جزئیات برنامه واکسیناسیون علیه بیماری کووید ۱۹ که قرار است از فردا (۲۱ بهمن ۹۹)، در کشور کلید بخورد، گفت: احتمالاً این اقدام با یک مراسم نمادین در تهران کلید خواهد خورد و آغاز واکسیناسیون را ما با همین تعداد برای همکاران بخش‌های ICU بیمارستان‌های ریفرال شروع می‌کنیم.

وی افزود: واکسیناسیون با روزانه ۱۰۰۰ نفر آغاز خواهد شد و سپس با توجه به ارزیابی مجدد سیستم، روزانه ۵ هزار، ۱۰ هزار و به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد.

جهانپور به این نکته هم اشاره کرد که واکسن در مرحله اول به کسانی تزریق می‌شود که تست مثبت PCR نداشته باشند، اما به طور کلی در پروسه واکسیناسیون منعی برای تزریق به افرادی که قبلاً مبتلا شده‌اند، نداریم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر