۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۶۲۸۲۴
طرح «پایش آنلاین اطلاعات کشور» با هدف ایجاد بانک اطلاعاتی از داده‌های غیرمحرمانه و قابل انتشار برای استفاده عمومی کسب و کارها و گروههای تحقیقاتی و دانشگاهی از این داده‌ها، اجرایی می‌شود.
به گزارش پایداری ملی به نقل از مهر، ایجاد بانک اطلاعاتی کشور از داده‌ها و اطلاعات غیر محرمانه و قابل انتشار، به عنوان مرجع واحد قابل اطمینانی برای استفاده و عرضه عمومی داده‌ها به بخش‌های مختلف کشور از جمله کسب و کارها، گروه‌های تحقیقاتی و دانشگاهی و مردم، اجرایی می‌شود.

سازمان فناوری اطلاعات ایران با هدف اجرای تکلیف پیاده سازی داشبورد آنلاین اطلاعات کشور، فراخوان مشارکت عمومی برای انتخاب سرمایه گذار و پیمانکار خصوصی ساخت، بهره‌برداری و واگذاری این طرح را اعلام کرده است.

در پروژه پایش آنلاین اطلاعات کشور (پاک)، شرکت سرمایه گذار و پیمانکار به نمایندگی از سازمان فناوری اطلاعات ایران، باید با جمع‌آوری و طبقه بندی و ارائه اطلاعات حیاتی آنلاین و قابل اتکا در قالب داشبورد مدیریتی، جهت تصمیم سازی رئیس جمهور و هیئت دولت اقدام و در ادامه با تعیین و تجمیع عملکرد شاخص‌های راهبردی و عملیاتی دستگاه‌های اجرایی و سایر حوزه‌های فعال و مؤثر کشور، امکان ارائه تحلیل‌های مطمئن و مؤثری را فراهم کند.

ایجاد بانک اطلاعاتی کشور از طریق گردآوری، دسته بندی، تحلیل داده‌ها و روندها، و تعامل با ذینفعان و مخاطبان از جمله آحاد جامعه به منبعی ارزشمند از داده‌های عظیم در کشور تبدیل خواهد شد که قابلیت تجاری سازی و کسب درآمد را دارا است.

محدوده این پروژه در سطح ملی است و با دریافت اطلاعات کلیدی و حیاتی از کلیه دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی کشور و گردآوری کلیه آمار و اطلاعات بازار کسب و کارها اجرایی می‌شود.

در لایه دریافت اطلاعات، گستره پروژه در حوزه کلیه آمار و اطلاعات و شاخص‌های کلیدی عملکرد دستگاه‌های اجرایی منتخب و نهادهای اثرگذار مانند اصناف و اتحادیه‌ها و کسب و کارها به‌صورت تجمیعی است و مجموعه داده‌های قابل گردآوری از بستر جامعه و مردم خواهد بود.

در لایه ارائه و انتشار اطلاعات، کلیه داده‌ها و تحلیل‌های آن به صورت محرمانه به مقامات عالی کشور ارائه و همچنین به موازات آن اطلاعات عمومی غیرمحرمانه و قابل انتشار در سطوح پایین‌تر و به سایر متقاضیان (کلیه بخش‌های دولت، کسب‌وکارها، اصناف واتحادیه‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و مردم) ارائه می‌شود.

برآورد تقریبی سرمایه گذاری ساخت، بهره‌برداری و انتقال طرح پایش آنلاین اطلاعات کشور (پاک) ۶۰ میلیارد ریال عنوان شده که دوره پیشبرد موافقتنامه، ساخت و احداث و بهره‌برداری تجاری در مجموع حدود ۶ سال و قابل تمدید خواهد بود.

امکان ارائه وام از محل اعتبارات صندوق‌های نوآفرین و نوآوری ریاست جمهوری با نرخ سود تسهیلات ۱۱ درصد و امکان ارائه همزمان سرویس و بهره‌برداری در طول دوران احداث و آزمایش و تحویل سامانه‌ها منوط به تحویل و آماده‌سازی سامانه اختصاصی در زمان مقرر، از جمله موارد تشویقی در نظر گرفته شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر