۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰
کد خبر: ۶۲۵۵۵
نایب ‌رئیس انجمن ام اس با اشاره به اینکه بیماران ام اس در صورت ابتلا به کرونا داروهای خود را قطع نکنند، گفت: دسته‌ای از داروهای ام اس، امروز در درمان کرونا هم استفاده می‌شود.
به گزارش پایداری ملی به نقل از مهر، محمدعلی صحرائیان در برنامه «طبیب» با اشاره به اینکه امروز سوال بسیاری از مبتلایان به ام اس این است که در شرایط کرونا چه کاری باید بکنند، گفت: افرادی که مبتلا به ام اس هستند چه کرونا نگرفته باشند و چه گرفته باشند، به ویژه آن دسته از بیمارانی که داروهایی استفاده می‌کنند که تغییراتی در سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌کند، نگران آن هستند که این داروها باعث شود که کرونا اثر شدیدتری روی من داشته باشد.

این متخصص مغز و اعصاب در ادامه توضیح داد: اولین توصیه به این بیماران همان است که به همه جامعه می‌شود، رعایت فاصله‌گذاری، عدم حضور در محیط‌های شلوغ، دوری از ارتباطات زیاد و غیر ملزوم و عدم شرکت در مهمانی و جلساتی که الزامی ندارد.

وی یادآور شد: بعد از آن بیماران تقسیم می‌شوند به دو گروه، گروه‌هایی که از داروهایی استفاده می‌کنند که سیستم ایمنی بدن را تنظیم می‌کند مثل دسته اینترفرون و گلاتیرامر استات که سیستم ایمنی را پایین نمی‌آورد، آنها اگر مبتلا به کرونا بشوند تفاوتی با سایر افراد جامعه ندارند، حتی در مواردی دیده شده که اینترفرون‌ها نقش پیشگیری‌کننده هم دارند و اتفاقاً یکی از داروهای ام اس، امروز در درمان کرونا هم استفاده می‌شود.

این فوق تخصص ام اس همچنین افزود: در واقع این دارو برای تنظیم سیستم ایمنی بدن و اینکه بدن بتواند کرونا را از بین ببرد استفاده می‌شود لذا خیلی نگران بیمارانی که از اینترفرون استفاده می‌کنند نیستیم، اما از آن طرف بیمارانی که داروهایی استفاده می‌کنند که سیستم ایمنی را پایین می‌آورد، ما اینها را افرادی می‌بینیم که ریسک بالاتری دارند و آنها باید بیشتر مراقب باشند و دستورات را انجام دهند.

صحرائیان با اشاره به اینکه خوشبختانه بسیاری از بیماران ام اس که مبتلا به کرونا شدند بهبود کاملی را به دست آوردند، تصریح کرد: این مورد هم در دنیا و هم در ایران گزارش شده که بیماران ام اس دوره کرونا را بدون مشکل خاصی طی کردند لذا افراد نگران نباشند، ولی باز هم پیشگیری مهمتر از درمان است.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان عنوان کرد: اما توصیه ویژه من به مبتلایان به ام اس این است که در صورت ابتلاء به کرونا به هیچ وجه داروهای خود را قطع نکنند، ممکن است که دوز یا مدل داروی آنها در این مدت تغییر کند اما از آن جهت که ممکن است خود ام اس فعال شود قطع دارو به صلاح نیست، گاهی ممکن است که پزشک با دیدن آزمایش‌ها دارو را به صورت موقت به تأخیر بیندازد و یا آن را کم کند ولی به صورت کلی بدون تجویز پزشک قطع دارو اصلاً توصیه نمی‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر