۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۶۲۵۳۶
اعضای شورای اسلامی شهر تهران پس از استماع گزارش شورایار منطقه ۲۰، عدم رسیدگی به وضعیت فعالیت کارخانه سیمان ری و پالایشگاه تهران به عنوان عوامل مهم آلاینده انتقاد کردند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از مهر، مسعود امان اللهی رابط شورایاری منطقه ۲۰ در دویست و شصت و هفتمین جلسه شورای شهر، با ارائه گزارشی از وضعیت شهر ری گفت: وجود اماکن تاریخی و زوار فراوان این منطقه را از دیگر مناطق مجزا ساخته است. روزانه بالغ بر ۷۰ هزار رفت و آمد شهری در این منطقه انجام می‌شود. از اعضای شورا می‌خواهم اعتبارات لازم برای راه اندازی ۴ ایستگاه مترو مربوط به شهر ری را تأمین کنند.

وی با اشاره بر چالش‌های این منطقه گفت: کارخانه سیمان ری یکی از صنایع آلاینده این منطقه است و موجب آسیب به آثار تاریخی نیز شده است. کوه بی بی شهر بانو نیز چیزی از آن باقی نمانده است.

امان اللهی تصریح کرد: بحث تملک باغ‌ها برای توسعه گردشگری نیز موضوع دیگری است که امروزه به حالت خود رها شده‌اند. محله شیخ صدوق و محل برج طغرل مشکلاتی را برای ساکنان ایجاد و برای ساخت فرهنگسرا در این منطقه دو مرکز آموزشی برای آن تخریب شده است.

وی افزود: محله جوانمرد قصاب نیز فاقد یک مرکز بهداشت و درمانی و حتی یک مطب دکتر و شعبه بانک است. ضرورت ساماندهی آرامگاه امام زاده عبدالله نیز از دیگر اقدامات ضروری است. نبود پارکینگ عمومی، مشکلات ترافیکی، دفع فاضلاب محلات، ضرورت ساماندهی بازارچه‌های خیابانی، پوشیده شدن کانال فاضلاب برخی مناطق و غیره ازجمله مشکلات شهر ری است.

وی با اشاره بر اقدامات انجام شده برای مقابله با کرونا نیز گفت: نقش شورایاران محلات در پیشگیری از کرونا منجر به راه اندازی ۵ کارگاه تولید ماسک، توزیع بسته‌های بهداشتی و معیشتی و غیره شده است.

در ادامه زهرا نژاد بهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر گفت: رفع فریز شدن ۲۰ ساله محور فداییان اسلام امر بسیار مهمی است و خوشبختانه با ارائه طرح‌های مثبت برای آن شاهد بهبود وضعیت آن شدیم. کابل‌های فشار قوی نیز موضوع دیگری است که پیگیری کردیم و تنها راه حل آن توافق شهردار تهران با وزیر نیرو است چراکه بودجه سنگینی را نیاز دارد و شهردار باید مستقیماً به عنوان مطالبه آن را مطرح کند در غیر این صورت ما این امر را انجام خواهیم داد.

مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: در برخی مناطق دیده شده که وظایف اصلی شهرداری به عنوان پروژه‌های کوچک مقیاس مناطق دیده شده است به همین منظور درخواست بنده این است که شهرداران این موضوع را در سال ۱۴۰۰ مد نظر قرار دهند.

وی افزود: از طرفی هم شورایاران باید کمک یار مدیریت شهری باشند و مطالبات را پیگیری کنند. مسئله آلایندگی سیمان ری بسیار مهم است که تأثیر زیادی در آلودگی هوا دارد و باید پالایشگاه تهران و سیمان ری مورد توجه قرار گیرند.

در ادامه نیز محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر گفت: برخی مسائل موجب شد تا این تصور ایجاد شود که شورای پنجم با شورایاری‌ها مخالف است. این در حالی است که چنین موضوعی وجود ندارد. طرح فداییان اسلام سال‌ها بلاتکلیف بود و بیش از ۵۰۰ هزار هکتار را ساماندهی کردیم. محله نفر آباد با ۱۳ هزار هکتار در مجاورت حرم حضرت عبدالعظیم (ع) بعد از ۲۰ سال بلاتکلیفی، در کمیسیون ماده ۵ تعیین تکلیف شد.

وی افزود: محدوده‌ها و محلاتی در منطقه ۲۰ در طرح تفصیلی مورد غفلت قرار گرفته بود، بازنگری و تعیین تکلیف شد و مردم به شدت رضایت مند شدند. در پروژه‌های توسعه محلی نیز ۱۸۰ میلیارد تومان بودجه ۱۴۰ میلیارد تخصیص یافته است.

احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر نیز گفت: ری آلوده‌ترین منطقه تهران است و با وجود این حجم از مزرعه اطراف آن اما باز هم بسیار آلوده است. از سوی دیگر شرایط میراثی در ساخت و سازهای این منطقه رعایت نمی‌شود. ما طرح خانه باغ را در آنجا داشتیم اما اگر بتوانیم طرح خانه مزرعه را در این منطقه اجرایی کنیم، شاهد وضعیت بهتری خواهیم بود.

حسن خلیل آبادی عضو شورای شهر نیز در واکنش به توضیحات شورایار منطقه ۲۰ گفت: شهر ری متأسفانه به عنوان یک شهر تاریخی مذهبی دیده نشده است و درخواست من از مسئولان این است که به شهر ری به عنوان یک منطقه نگاه نکنند بلکه به صورت یک شهرستان و یک مقصد گردشگری به آن نگاه کنند. تا وقتی که حقوق شهروندی شهر ری و مدیریت شهری با خود این منطقه نباشد، شاهد حل کامل مشکلات نخواهیم بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر