۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۶۲۴۴۹
سرپرست پدافند غیرعامل ایلام گفت: یکی از اصلی ترین راهبردهای دنیای استکبار برای دستیابی به اهداف خود در کشورهای تحت سلطه مهندسی افکار عمومی از طریق گسترش فضای مجازی است.
به گزارش  پایداری ملی به نقل از ایرنا،  آیت قیصربیگی روز یکشنبه در گفت و گویی اظهار داشت: در این مقطع حساس و تاریخی که دشمن با جنگ اقتصادی و روانی تمام توان و ابزار تبلیعاتی و رسانه ای خویش را برای ایجاد یاس و ناامیدی در جامعه بکار گرفته است نیازمند وحدت، انسجام و هشیاری بیش از پیش به ویژه در حوزه رسانه و فضای مجازی هستیم.

وی افزود: دشمنان این مرز و بوم وقتی در تقابل پدافندی و رویاروی مستقیم، توان مواجه با جمهوری اسلامی را در خود نمی بینند به شیوه های مذبوحانه برای ضربه زدن به کشور روی آورده اند.

سرپرست پدافند غیرعامل ایلام یادآور شد: آنها پس از اعمال ظالمانه ترین تحریم ها، جنگ اقتصادی را با پشت بند جنگ روانی به طور گسترده ای در دستور کار خود قرار داده اند.

قیصربیگی هدف اصلی دشمن از به راه انداختن جنگ روانی را هدف قرار دادن افکار عمومی و ناتوان نشان دادن مسوولان در حل مشکلات آنان عنوان کرد.

وی تاکید کرد: آنها از یک طرف با تحریم های بی سابقه که حتی در این شرایط کرونایی دارو و درمان را نیز تحریم کرده اند، نوک پیکان را بطرف مردم گرفته اند و از طرفی با استفاده از تمامی ابزار و امکانات رسانه ای و تبلیعاتی خود سعی در ناکارآمد نشان دادن عملکرد مسوولان دارند.

سرپرست پدافند غیرعامل ایلام تصریح کرد: از آنجا که نقش رسانه در جهت دهی افکار عمومی مهم و حائز اهمیت است، دشمن حساب ویژه ای بر این مقوله بسیار مهم باز کرده است.

قیصربیگی ادامه داد: آنها مدت ها است از رسانه بعنوان ابزاری برای دستکاری در فرهنگ و باور کشورها به منظور سلطه بر منابع آنها و رسیدن به مقاصد شوم خود استفاده می کنند.

وی گفت: در این راستا اندیشکده‌های آمریکایی و صهیونیستی سال هاست اصول سلطه رسانه ای خود را بر کشورهای مورد نظر بصورت آشکارا به نیروها و عناصر بورسیه خود تدریس کرده تا از این طریق بتوانند افکار عمومی را به نیابت از قدرت‌های استکباری آماده تغییراتی کنند که با منافع کشورهای مورد هدف ناهماهنگ و در تضاد باشد.

سرپرست پدافند غیرعامل ایلام اظهار داشت: در این بین یکی از راهبردهای اصلی رسانه‌ای عملیات سلطه، هدف قرار دادن اقتدار ملی کشورها در شرایط تحریم و تهدید است، بنابراین آنها از طریق جنگ روانی حجم عظیمی از اخبار و اطلاعات جعلی تولید می‌کنند که قلب اقتدار ملی کشور هدف را نشانه می‌گیرد.

قیصربیگی ویژگی اصلی این نوع اخبار را آشکار نبودن ماهیت واقعی آنها دانست به طوری که مخاطب عام در نگاه اول هرگز متوجه هدف نهایی این‌گونه خبرها نمی شود و چه بسا به همین دلیل پس از باور آنها نسبت به بازنشر اخبار یاد شده در فضای مجازی اقدام نماید.

وی اظهار داشت: این اقدامات در ماه‌های اخیر از طریق القای گزاره هایی چون بی تفاوت نشان دادن مسوولان نسبت به مشکلات معیشتی مردم، سیاه نمایی عملکرد مسوولان و زیرسوال بردن دستاوردها، بزرگنمایی مشکلات و کم رنگ نشان دادن اقدامات، بی اعتماد کردن مردم نسبت به گزارشات و آمارهای رسمی مسوولان و غیره شدت گرفته است.

وی گفت، اگر چه پیدایش فضای مجازی می تواند یک فرصت مغتنم در عصر ارتباطات باشد اما این تحول نوظهور تهدیدات خاص خود را نیز دارد به ویژه آنکه مدیریت اغلب پیام رسان هایی که در این فضای بیکران فعالیت می کنند خارج از کشور اداره می شوند، از این رو روزانه خروارها اخبار و اطلاعات بصورت پنهان و غیر محسوس در کشورهای هدف بارگذاری و از طریق فضای بی نام و نشان مجازی انتشار پیدا می‌کند.

به گفته سرپرست پدافند غیرعامل ایلام، گاهی مخاطب عام به دلیل پنهان بودن ماهیت حقیقی اینگونه اخبار ممکن است فریب ظاهر آنها را بخورد و ناخواسته به عاملی در باز نشر این گونه اخبار مبدل شود.

قیصربیگی ادامه داد: نکته مهم اینکه دامن زدن به این حرکات از سوی رسانه‌های داخلی به هر بهانه ای خطرناک‌تر از اثر رسانه های بیگانه است چراکه به دلیل داخلی بودن رسانه، گاهی باورپذیری آنها بیشتر می شود.

وی تصریح کرد: باید مراقبت کرد که افراد ناخواسته در دام مهندسی افکار عمومی که دشمن در گستره فضای مجازی پهن کرده است، گیر نیفتند، آنها چنان واژه های خود را بصورت هدفمند رنگ و لعاب می زنند که اغلب فاش کردن ماهیت کلمات سخت می شود اما برایند همه آنها یکی است و آن نشانه گرفتن قلب اعتماد عمومی است. 

سرپرست پدافند غیرعامل ایلام اضافه کرد: در شرایط جنگ روانی که تمام زور و توان دشمن بر ناامید کردن مردم از مسوولان است، باید مراقب بود که حاصل و برآیند گفتار و نوشتار رسانه ای ما همان چیزی باشد که دشمن برای ایجاد آن حاضر است میلیارد ها دلار هزینه کند.

وی در پایان تصریح کرد: از نگاه پدافند غیرعامل در عرصه مدیریت رسانه آنچه حائز اهمیت بوده این است که رسانه‌های داخلی به لحاظ حرفه ای باید قادر به تشخیص لایه های پنهان اخبار و اطلاعات باشند و با امیدآفرینی واقع بینانه در این شرایط حساس حفاظت از اقتدار ملی و اعتماد عمومی را وظیفه ذاتی خود بدانند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر