۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷
کد خبر: ۶۲۴۳۱
مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به این‌که سرطان دومین عامل مرگ‌ومیر در کشور است، از ثبت سالانه ۱۳۵هزار ابتلا به سرطان در کشور خبر داد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از تسنیم، دکتر افشین استوار مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، درباره آمار ابتلا و مرگ‌ومیر سرطان در کشور، گفت: بروز مرگ‌ومیر سالانه ناشی از این بیماری در ایران نسبت به متوسط جهانی کمتر است، بروز سرطان به‌ازای هر 100هزار نفر جمعیت در کشور در مردان نزدیک به 155 در 100 هزار و در زنان 128 در 100 هزار نفر است.

وی ادامه داد: براساس نتایج برنامه ملی ثبت سرطان که آخرین گزارش آن مربوط به سال 96 است، سالانه نزدیک به 135 هزار ابتلا در کشور ثبت می‌شود که 52 درصد ابتلا به مردان و 48 درصد به زنان مربوط می‌شود.

استوار با بیان اینکه براساس برنامه ملی مراقبت سرطان (ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت) ابتلا به این بیماری 168.89 در 100هزار نفر جمعیت است، خاطرنشان کرد: برای مردان 180 در 100هزار و برای زنان 160 در 100هزار نفر اعلام شده است.

به‌گفته مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت سرطان‌های پستان، پروستات، روده بزرگ، پوست و معده؛ پنج سرطان شایع در کشور هستند.

وی به آمار ابتلا به تفکیک جنسیت در کشور اشاره و تصریح کرد: بالاترین بروز در مردان سرطان پروستات، پوست، معده، روده بزرگ و مثانه و در زنان سرطان پستان، روده بزرگ، پوست، تیروئید و معده است.

استوار با ابراز اینکه تغییر سبک زندگی در سال‌های اخیر سبب شده است که از سال 90 تاکنون سرطان پروستات در مردان جایگزین سرطان معده شود، درباره نتایج ثبت سرطان جمعیتی طی چهار سال در کشور، توضیح داد: براساس این آمار، بروز سرطان از 112 در 100هزار در سال 93 به 135 در 100هزار در سال 96 افزایش پیدا کرده است.

سرطان دومین عامل مرگ ایرانیان

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه 16 درصد مرگ‌ومیرها به سرطان مربوط می‌شود که بعد از بیماری‌های قلبی عروقی دومین عامل مرگ‌ومیر در کشور است، عنوان کرد: نزدیک به 51 هزار مرگ ناشی از سرطان در کشور را شاهد هستیم.

وی با اعلام اینکه 14درصد افراد در ایران در طول زندگی خود به سرطان مبتلا می‌شوند که این آمار در دنیا 20درصد است، اضافه کرد: هفت درصد افراد به‌دلیل ابتلا به سرطان جان خود را از دست می‌دهند و احتمال بهبودی در مبتلایان 50 درصد است.

استوار راجع به پیش‌بینی صورت‌گرفته در یک بازه زمانی 20ساله در حوزه سرطان خاطرنشان کرد: متأسفانه شاهد افزایش حدود 115درصدی در ابتلا به سرطان خواهیم بود که این آمار بسیار نگران‌کننده و قابل تأمل است.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با یادآوری اینکه سرطان بیماری است که در افراد مسن رخ می‌دهد، گفت: افزایش امید به زندگی و  پیر شدن جمعیت از عوامل افزایش آمار مبتلایان در کشور است. امید به زندگی در سالهای اخیر از 45 به 76 سال افزایش پیدا کرده است که در خانم‌ها از آقایان بیشتر است.

وی افزود: کمبود مصرف میوه و سبزی، کاهش فعالیت بدنی نسبت به گذشته، چاقی، کلسترول بالا، مصرف مواد مخدر و سیگار و عوامل محیطی از دیگر دلایل افزایش تعداد مبتلایان به سرطان است. در برنامه‌ریزی‌های بین‌المللی برای بیماری‌های غیرواگیر، آلودگی هوا در سال گذشته به‌عنوان یکی از عوامل خطر اصلی اضافه شده است.

استوار گفت: سرطان، پرهزینه‌ترین بیماری در ایران و دنیا است که متأسفانه دوسوم افرادی که به‌هردلیلی به این بیماری مبتلا می‌شوند متحمل هزینه‌های کمرشکنی می‌شوند و بیش از 30درصد درآمد خانوار را برای درمان هزینه می‌کنند.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در پایان با بیان اینکه سرطان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه‌های بخش سلامت است، درباره تدوین برنامه ملی مدیریت سرطان در سالهای اخیر مطرح کرد: در این برنامه، حوزه‌های پیشگیری، تشخیص زودهنگام و درمان و مراقبت‌های حمایتی و تسکینی به‌عنوان فرآیندهای اصلی اشاره شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر