۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
کد خبر: ۶۲۳۱۳
محققان در یک تیم استارت آپی موفق به طراحی دستگاهی هوشمند برای آبیاری و تغذیه گیاهان کشت هیدروپونیک به روش ناپیوسته شدند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از مهر،مصطفی باکویی بنیانگذار یک تیم استارت آپی در زمینه طراحی دستگاه هوشمند آبیاری و تغذیه کشت هیدروپونیک در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: کشاورزی هیدروپونیک کشاورزی بدون خاک است و در آن از آبی که دارای مواد غذایی است برای رشد گیاه استفاده می‌شود.

وی افزود: به علت اینکه در کشت هیدروپونیک کنترل تهیه محلول غذایی در دست گلخانه داران است، کیفیت و کمیت محصولات در مقایسه با کشاورزی خاکی بسیار بیشتر بوده و از این رو به آن کشاورزی صنعتی می‌گویند.

وی با تاکید بر اینکه در کشت هیدروپونیک کمیت و کیفیت محصول مطرح است، گفت: کشاورزی هیدروپونیک کشاورزی مدرن است و کشاورزی مدرن نیاز به ابزارهای مدرن نیز دارد. مهم‌ترین فرایند در کشت هیدروپونیک تهیه دقیق محلول غذایی مناسب گیاه است از این رو لازم است که از اتوماسیون و هوشمندسازی برای تهیه محلول آبیاری و تغذیه استفاده شود.

باکویی با بیان اینکه در حال حاضر در گلخانه‌های کنونی تهیه محلول غذایی یا به صورت دستی توسط کاربر انجام می‌شود و یا از سیستم‌های پیوسته یا ونتوری استفاده می‌کنند، گفت: سیستم‌های پیوسته از نظر اقتصادی برای گلخانه‌های کوچک و متوسط به صرفه نیست علاوه بر اینکه قابلیت اطمینان بالایی نیز ندارند.

وی اظهار کرد: دستگاهی که ما طراحی کرده‌ایم، دستگاه آبیاری و تغذیه هوشمند به روش ناپیوسته و یا Batch Dosing است. در این دستگاه در ابتدا محلول غذایی در مخزن آب گلخانه به صورت کاملاً اتوماتیک تهیه می‌شود و پس از اینکه از رسیدن تمامی پارامترهای محلول غذایی به مقدار ایده آل خود اطمینان حاصل شد فرایند آبیاری انجام می‌شود. به همین دلیل روش ناپیوسته دارای دقت و قابلیت اطمینان بالایی است.

به گفته باکویی، مصرف آب و کود نیز در کشاورزی مهم است و این دستگاه موجب صرفه جویی در مصرف آب و کود نیز خواهد شد.

این فعال استارت آپی خاطر نشان کرد: گلخانه داران به کمک این دستگاه می‌توانند از راه دور و بر بستر اینترنت نیز بر فرایند آبیاری و تغذیه گلخانه خود مدیریت داشته باشند و هم چنین بر اساس داده‌های جمع آوری شده در دستگاه به کمک مشاورزان کشاورزی، برنامه ریزی مناسبی برای افزایش بهره وری گلخانه‌ی خود داشته باشند.

وی با بیان اینکه ما در این استارت آپ از سال ۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده و تا کنون دانش فنی این دستگاه را بدست آورده‌ایم و توانسته‌ایم المان‌های اساسی این دستگاه را بومی سازی کنیم، گفت: این محصول به صورت تجاری برای اولین بار در کشور ساخته شده و ثبت اختراع آن نیز انجام شده است.

باکویی گفت: این دستگاه می‌تواند تهیه محلول غذایی برای گلخانه‌های دارای چندین محصول را نیز انجام بدهد و همچنین قابلیت پیاده سازی در هر دو نوع کشت هیدروپونیک باز و بسته را دارد.

وی در خصوص آخرین وضعیت دستگاه گفت: نمونه تجاری سازی شده این دستگاه ساخته شده است و اکنون در حال تعامل برای به کارگیری آن در یک گلخانه هیدروپونیک وسیع هستیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر