۱۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۶۲۳
به هر حال به نظر می رسد با اقتصاد مقاومتى در شرایط کنونی باید کاری کردکه هم روند کلان رو به رشد اقتصادى در كشور به مسیر خود ادامه دهد و هم آسيب‌‌پذيرى‌‌اقتصادی کشور بر اثر دشمنی های خارجی و مشکلات داخلی كاهش پيدا كند.
به گزارش پايداري ملي، انقلاب اسلامی مکلّف به نوآوری وفرهنگ سازی  و نظریه‌پردازی در عرصه‌های جدید اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در برابر مسایل پیش رو  است.

یکی از مفاهیم اقتصادی که تاکنون در عرصه‌ی نظر و عمل مشابه و مابه‌ازای نداشته  «اقتصاد مقاومتی» است.

چرا که تاکنون چنین دشمنی ها و تحریمهای همه جانبه  بانکی و تجاری و مبادلاتی و  اقتصادی -سیاسی علیه هیچ کشوری تا به این حد وسیع و طولانی، منطقه ای و بین المللی با بهانه های واهی  سابقه نداشته است .

به هر حال به نظر می رسد با  اقتصاد مقاومتى  در شرایط کنونی باید کاری کردکه هم روند  کلان رو به رشد اقتصادى در كشور به مسیر خود ادامه دهد و  هم آسيب‌‌پذيرى‌‌اقتصادی کشور بر اثر دشمنی های  خارجی  و مشکلات داخلی كاهش پيدا كند.

از دیدگاه های مقام معظم رهبری که مبتکر این ایده مهم می باشند؛اقتصاد مقاومتی يعنى آن " اقتصادى كه به يك ملت امكان ميدهد و اجازه ميدهد كه حتّى در شرايط فشار ،هم رشد و شكوفائى خودشان را داشته باشند".

 بنای اقتصاد  مقاومتی در کشور ما در شرایط فعلی و چه بسا پس از عبور از پیچ تاریخی فعلی  ،باید  بر  رکن هايی نهاده شود  که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد  :

*تكيه‌‌ى به مردم و تاکید بر سياستهاى اصل 44

*توانبخشى بخش خصوصى  ازطريق قوانين و مقرراتِ و بانكها

*استفاده از فکر  صاحب نظران و سرمایه  بخش خصوصی و میدان دادن به مردم  و تشویق سرمایه گذاریهای مردمی و فعال تر شدن واحدهاى كوچك و متوسط

*مبارزه‌‌ با مفاسد اقتصادى

*حمايت از توليد ملى صنعت و كشاورزى.

*مديريت درست  منابع ارزى کشور و عدم ابلاغ قوانین بدون پشتوانه  و ثبات تصمیم گیری

*حرکت بر اساس برنامه و جلوگیری از تصميمهاى خلق‌الساعه و تغيير بی مورد مقررات و سیاستهای اقتصادی کشور

*اهتمام به مديريت و اصلاح الگوی مصرف در کشور و فرهنگ سازی در مقابل اسراف و تبذیر و تبلیغ فرهنگ صرفه جویی در ملت و دولت

*استفاده‌ى حداكثرى از زمان و منابع و امكانات

*اهميت ویژه به  مصرف توليدات داخلى و کار آفرینی

*توجه به  اقتصاد دانش‌‌بنيان و شركتهاى دانش‌‌بنيان  و كاهش وابستگى به نفت

امید که با فضل الهی و همت مردم با استعدادهای برجسته  و اقدامات هوشمندانه و عاقلانه  دولت شاهد عبور از تحریمها و استحکام پایه های اقتصادی کشور باشیم *

*امیر حسین کاوه ؛ کارشناس اقتصادی
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر