۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵
کد خبر: ۶۲۰۳۱
فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: شهید سلیمانی دیپلمات برجسته‌ای بودند که یاد و خاطرش همیشه برای ما عزیز خواهد ماند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از تسنیم، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا امشب در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» طی سخنانی درباره ترور شهید حاج قاسم سلیمانی و نزدیک بودن سالگرد شهادت این فرمانده جبهه مقاومت، درخصوص فعالیت‌های ستاد بزرگداشت شهید سلیمانی گفت: ما وظیفه داریم نام و تلاش این عزیزان که در جهت اعتلای انقلاب بوده را گرامی بداریم. شهید سلیمانی عمدتا به‌عنوان یک چهره نظامی مطرح می‌شد ولی ایشان در عین این‌که یک نظامی برجسته بود، دارای تفکرات عمیق و همچنین دیپلمات بزرگی بود و گاهی شورای امنیت ملی در اجرای برخی تصمیمات از ایشان می‌خواست تا مرحله اجرا را انجام دهد.
 
وی افزود: این نوع بزرگداشت‌ها، یادآوری‌ها و مرور خاطرات برای این است که این بزرگان باید الگو و سرمشق باشند؛ همان‌طور که مقام معظم رهبری اشاره کردند، شهید سلیمانی به تنهایی یک مکتب بود و به‌واقع همین است و او در تمام ابعاد زندگی خود الگوی خوبی برای جامعه ماست.

وزیر کشور بیان داشت: عاشقان شهدا منتظرند و قلب‌شان می‌تپد تا در سالگرد شهید سلیمانی به دشمنان بفهمانند که همبستگیِ مردم با شهدا ناگسستنی است و تجلی شکوه سال قبل در مراسم تشییع پیکر را به نمایش بگذارند. البته با شرایط کرونایی مواجه هستیم و ستاد می‌کوشد برنامه های خود را در حداقل حضور و حداکثر استفاده از فضای مجازی برگزار کند.

رحمانی فضلی در ادامه درخصوص اقدامات انجام گرفته برای خرید واکسن گرونا گفت: موضوع واکسن از ابتدا در برنامه همه کشورهای درگیر کرونا بود و با توجه به گواهی و تایید وزارت بهداشت دو-سه مورد واکسن ایرانی به مراحل انسانی رسیده و در دولت و جلسات ستاد مرتب دغدغه تهیه واکسن خارجی را داشته‌ایم. آقای نمکی برای تهیه واکسن کرونا، در قالب سازمان بهداشت جهانی و نیز مذاکره با کشورهای مختلف فعال هستند شاید تا اواخر و یا اواسط دی‌ماه کارها انجام شود اما با تحریم و مسئله انتقال منابع مالی در دنیا مواجه هستیم.

وی ادامه داد: انتقال پول در کشور دیگری با مشکلاتی مواجه بود و این‌ها موجب نمی‌شود که دنبال واکسن نباشیم و تأمین نشود. با قول وزیر بهداشت و سخنان آقای رئیس‌جمهور جای نگرانی نیست و تاکید ما بر این بوده که واکسنی را بیاوریم که درجه اعتماد بالاتری داشته باشد.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره اینکه گفته شده امکان دارد بعد از ورود واکسن به کشور، برخی با رانت‌هایی به واکسن دست یابند، بیان داشت: وزارت بهداشت طبقه‌بندی انجام داده و اولین گروه افراد دارای بیماری زمینه‌ای و دارای سن بالای 60 سال هستند. نزدیک 55 درصد فوتی‌های ما از افراد بالای 60 سال سن دارای بیماری زمینه‌ای است. قشر دوم نیز کادر درمانی هستند که همه‌ساعته با بیماری درگیر هستند.با رسیدن محموله‌ها طبق اولویت‌بندی‌ها عمل می‌شود. امروز حدود 70 هزار تست در روز داریم و اینکه از میزان 100 هزار استفاده نمی‌شود این است که تقاضا این‌قدر نیست و ابتلا هم کم شده است و همان‌طور که در زمینه کیت تشخیصی مدیریت صورت گرفت؛ درباره واکسن هم همی‌نطور عمل خواهد شد.

رحمانی فضلی درباره محدودیت‌ها و میزان اثرگذاری آن و وضعیت شهرها گفت: همه دستگاه‌ها قبل از تشکیل قرارگاه هم کار خود را انجام می‌دادند ولی این احساس نیاز بود که باید مدیریت واحد و هم‌افزایی بیشتری باشد و توصیه مقام معظم رهبری بود که قرارگاه تشکیل شود و این نحوه‌ی کا قبلا هم صورت گرفته بود.  در ابتدای مقابله با این بیماری، به‌گونه‌ای سردرگمی بین دستگاه‌ها وجود داشت و مقام معظم رهبری گفتند که مصادیق را وزارت بهداشت تعیین می‌کند و قرارگاه آن را اجرایی و مدیریت می‌کند.

وی افزود: تعداد شهرهای قرمز کشور به 160 رسیده بود و شهرهای نارنجی هم 208  بود و امروز شهرهای قرمز صفر شده و تعداد شهرهای نارنجی 108 شده و این نشان می‌دهد که بیماری در حال افول است. ما از این خوشحالیم که از عدد 480 فوتی در روز به 130 مورد رسیده‌ایم و ان شالله روند هم کاهشی خواهد بود.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد کرونا بیا نداشت: تعداد مبتلایان یک میلوین و 200 هزار نفر، فوتی‌ها 54000 نفر، مرگ‌ها از زمانی که طرح جامعه و هوشمند آغاز شد یک‌سوم شده و ابتلاها هم یک‌چهارم شده است. پیش از این طرح جامع در هفته 4400 ابتلا داشتیم که به میزان 2200 مورد در هفته رسیده است.

رحمانی فضلی دربارهع منع ترددهای شبنه از ساعت 21 تا 4 صبح گفت: این تصمیم خوبی بود و این محدودیت موثر واقع شد و کسی در دنیا به این عمل نکرده بود و با هماهنگی با دستگاه‌ها توانستیم شبانه نزدیک 4 میلیون ماشین را شناسایی کنیم که بسیاری‌شان مجوز داشتند و حدود یک میلیون 200 هزار خودرو جریمه شدند. هم چنین نیروی انتظانمی یک میلیون و چهارصد هزار خودرو که به صورت غیرقانونی از شهر خارج شدند را عودت داد و این کار پرزحمتی است. بُعد دیگرِ اثار این محدودیت‌ها این است که در این‌مدت 36 درصد میزان تصادفات در جاده کاهش یافته و 34 درصد فوتی‌های ناشی از تصادفات کم شده است. تأکید می‌کنیم که هدف این طرح و هدف نیروی انتظامی به هیچ‌وجه در مرحله اول جریمه نیست و بعد از چندین مرحله تذکر، جریمه اعمال می‌شود تا به مردم عموم مردم و جامعه آسیبی وارد نشود.

وی عنوان کرد: طبق درخواست مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و مصوبه ستاد، منع تردد شبانه در شهرهای زرد هم وجود دارد. وزارت بهداشت اعلام کرده حدود 51 درصد ابتلاها بخاطر دورهمی‌ها بوده و این طرح توانسته در این امر موثر باشد.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد کرونا درباره طرح شهید سلیمانی گفت: این طرح خیلی موثر بوده و در جلسات بسیاری مورد بررسی قرار گرفته است. محلات در این‌طرح دسته‌بندی شدند و قرار شد تست‌ها در حد انبوه انجام بگیرد، قرنطینه هم جدی گرفته شد، درمان سرپایی به‌خوبی انجام گیرد و کمک‌های مومنانه به مردم ارائه شود. این طرح در ابتدا از کرمانشاه شروع شد و بسیجیان در میدان این طرح هستند و از مساجد و ائمه جماعات تشکر می‌کنیم که در این عرصه نقش فعالی دازند. این طرح در بحران‌های احتمالیِ پیش رو هم می‌تواند خود را نشان دهد و اجرایی شود.

رحمانی فضلی یادآور شد: همه دستگاه‌ها در کشور کار می‌کنند و اختلافی بین اعضای قرارگاه و  دستگاه‌ها نیست و همه به صورت هماهنگ تلاش و کوشش می‌کنند و قرارگاه عملیاتی هم بخاطر هماهنگی بین دستگاه‌هاست.

وی درباره تخریب‌های رسانه‌های ضدانقلاب که درخصوص آمار کرونایی ایران تشکیک می‌کنند، گفت: آیا دشمن به نفع ما حرف می‌زند؟ پایه اولیه طرح مسائل از سوی آن‌ها مبتنی بر دشمنی و عناد است و در صدها موضوع حرف زده‌اند و مسائل ریز و فرعی را بزرگنمایی و درباره‌ی آن جوسازی می‌کنند و باید قبول کنیم آن‌ها هیچ‌وقت خِیر ما را نمی‌خواهند. در کشورهای اروپایی و آمریکا، آمارهای فوتی‌های روزانه واقعی نیست و خودشان هم اعلام کرده‌اند کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند وقتی دچار کرونا می‌شوند را جزو آمار کرونا نمی‌آورند. وقتی روز چهارشنبه منتهی به اسفندماه آقای نمکی اولین مورد ابتلا به بیماری در کشور را مطرح کرد، آقای رئیس‌جمهور به او گفت همین الان به خبرنگاران بگویید که دو مورد ابتلا داریم و مردم باید در جریان باشند؛ برخی دوستان گفتند که جمعه انتخبات است و اگر این گفته شود، روی مشارکت تاثیر می‌گذارد و رئیس‌جمهور قبول نکرد. طبق گفته وزارت بهداشت آمارهای ما دقیق، درست و روزانه است.

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود درباره انتخبات سال 1400 که انتخابات ریاست‌جمهوری، شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری است، گفت: همه دستگاه‌ها در کشور  به‌نوعی در انتخابات مرتبط هستند. یکی از مسائل مهم رقابت است و باید هرچه بیشتر میزان رقابت را منطقی‌تر و واقعی‌تر کرده و شرایطی ایجاد کنیم که مردم وقتی پای صندوق رأی می‌روند، هر کس سلیقه خود را آن‌جا ببیند. تبلیغات و دعوت مردم به حضور مهم است و برخی از این‌ها به‌عهده صدا و سیماست که باید اصالت را بر انتخاب اصلح بگذارد.

رحمانی فضلی ادامه داد: در شرایط کنونی و کرونایی، شرایط خاصی داریم و کرونا عامل تعیین‌کننده در مشارکت شده است. ما دو نگرانی داریم، یکی روز أخذ آراست که البته من خودم خیلی نگرانی ندارم و با افزایش تعداد شعبات و طولانی کردن ساعات می‌توانیم عمل کنیم و می‌توانیم با هماهنگی با شورای نگهبان مثلا از ساعت 6 صبح شروع کنیم. مهمترین مسئله این است که 20 روز فرصت تبلیغات است و عمده فضاسازی انتخبات در این ایام است و احزاب و رقبا به صحنه می‌آیند و تبلیغات می‌کنند. نگرانیم که آیا تا خردادماه می‌توان این اجازه را داد؟

وی در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره اصلاح قانون انتخبات ریاست جمهوری که در مجلس پیگیری می‌شود چیست؟، گفت:  هنوز قانون نشده که اظهارنظر کنیم و ما نظرات‌مان را داده‌ایم و اگر برسد و قانون باشد ما باید آن را اجرا کنیم.



گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر