۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۶۲۰۰۱
مدیر عامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان:
مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در بحران کرونا پدافند غیرعامل از اهمیت مضاعفی برخوردار شد، افزود: کرونا پدیده عجیب، پیچیده و چندوجهی بود که خسارت جانی و مالی بسیاری به دنبال داشت و امیدواریم با عرضه واکسن به پایان این بحران برسیم.
به گزارش پایداری ملی، احمدرضا مرادی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه یکی از فراگیرترین بحران ها که در دهه اخیر رخ داد بحران کرونا بود، اظهار کرد: بحران کرونا در مقایسه با بحران هایی مثل سیل و زلزله بسیار متفاوت بود، به طوری که هر روز در دل این بحران با یک بحران جدید مواجه شدیم.

وی با اشاره به اینکه در بحران کرونا پدافند غیرعامل از اهمیت مضاعفی برخوردار شد، افزود: کرونا پدیده عجیب، پیچیده و چندوجهی بود که خسارت جانی و مالی بسیاری به دنبال داشت و امیدواریم با عرضه واکسن به پایان این بحران برسیم.

افزایش ۵۴ درصدی متوفیان در ۸ ماهه امسال

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان گفت: یکی از سازمان هایی که در بحران کرونا وظیفه خطیری به عهده داشت سازمان آرامستان‌ها بود، به طوری که در ۸ ماهه امسال شاهد افزایش ۵۴ درصدی آمار متوفیان نسبت به ۸ ماهه سال ۹۸ بودیم، درحالی که افزایش آمار متوفیان در ۸ ماهه سال ۹۸ به نسبت سال ۹۷ تنها ۷ درصد بود.

وی اضافه کرد: تنها در دو ماه مهر و آبان سال ۹۹ شاهد افزایش ۱۰۲ درصدی متوفیان نسبت به سال ۹۸ بودیم.

مرادی با اشاره به اینکه از همان روزهای ابتدایی اعلام شیوع کرونا در اصفهان تلاش کردیم با تکیه بر تجربیات قبلی به سمت مدیریت نوین حرکت کرده و تاب آوری در سازمان آرامستان‌ها تقویت شود، توضیح داد: در گام اول جلسات اضطراری متعددی برگزار و برنامه عملیاتی تدوین کردیم که در قالب این برنامه از آموزش های تخصصی تا خرید تجهیزات و امکانات مربوط به تغسیل و تکفین و حفاظت پرسنل و نیز استفاده از روش های نوین در دستور کار قرار گرفت.

تعطیلی ۱۱ غسال‌خانه محلی

وی با بیان اینکه با همکاری معاون دادستان اصفهان و مسئولان استان، ۱۱ غسال خانه محلی فعال در اصفهان تعطیل شد، گفت: همزمان با انجام این اقدامات، تقویت نیروی انسانی را در دستور کار قرار دادیم و به خاطر افزایش حجم فعالیت ها، با اعمال سیاست های تشویقی و اضافه کاری، حضور نیروها در شیفت های مختلف را مدیریت کردیم.

دو اقدام ویژه آرامستان اصفهان در بحران کرونا

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان به دو اقدام ویژه این سازمان اشاره و اظهار کرد: برخلاف سایر کلانشهرها، در اصفهان، قطعه جداگانه ای برای دفن متوفیان مشکوک و مبتلا به کرونا ایجاد نشد، همچنین سعی کردیم تمام اقدامات با استفاده از ظرفیت درونی سازمان انجام شود و حتی به شهرستان های اطراف نیز خدمات رسانی کردیم.

وی با اشاره به سردرگمی که در اوایل همه گیری کرونا وجود داشت، گفت: به مرور پروتکل های بهداشتی مشخص و ابلاغ شد و در گام بعدی، خرید تجهیزات و امکانات را در دستور کار قرار دادیم، در عین حال که پروژه های عمرانی ازجمله ساخت قبور را با تمام ظرفیت و حتی با رویکرد جدید انجام دادیم، به طوری که تا پیش از این ساخت قبور با بلوک سیمانی بود ولی هم اکنون قطعات پیش ساخته بتنی آماده می شود.

نیاز به ۹ هزار مزار جدید در سال ۹۹

مرادی با بیان اینکه با همه گیری کرونا و بالا رفتن آمار متوفیان نیاز به مزار بیشتر شد، تصریح کرد: در شرایط عادی هر سال به حدود ۶ هزار قبر نیاز داشتیم، ولی در شرایط اضطراری این نیاز افزایش یافت و به ۹ هزار قبر رسید، با این وجود روند ساخت قبور سرعت گرفت و اجازه ندادیم کمبودی در این زمینه به وجود آید.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با تاکید براینکه فرقی ندارد متوفی کرونایی یا غیر کرونایی باشد و همه به یک صورت و بدون دریافت هزینه اضافی تغسیل، تکفین و تدفین می شوند، گفت: این متوفیان تنها برای تغسیل جدا می شوند و در پایین ترین عمق دفن می شوند.

هیچ موردی از فوت کارکنان باغ رضوان نداشته ایم

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه تاکنون هیچ مورد فوت کارکنان آرامستان را بر اثر ابتلا به بیماری کووید نداشته ایم، گفت: خطری که هم اکنون وجود دارد مراجعه خانواده های ناقل است که البته به خاطر حساسیت موضوع کارکنان و مراجعان پایبندی بیشتری به رعایت پروتکل ها دارند و به لطف خدا با وجود خطر بالا، تعداد موارد ابتلا نیز کمتر از برخی مشاغل بوده است.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان از کارکنان آرامستان ها به عنوان خادمان بی نام نشان جبهه مقابله با کرونا یاد کرد و گفت: کار نیروهای آرامستان تخصصی و فنی است، به همین خاطر از بیرون مجموعه درخواست نیرو نداشتیم چون نیروهای ما تخصص و تجربه لازم را دارند، اگرچه متاسفانه در این دوران کمتر دیده شدند.

وی با بیان اینکه تمام تعرفه های سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان مصوبه شورای اسلامی شهر را دارد، گفت: ابتدای هر سال افزایش حدود ۲۰ درصدی تعرفه ها را داریم که امسال نیز با مصوبه شورای شهر اعمال می شود. ضمن اینکه هزینه های دفن به دلیل تفاوت قیمت در فازهای مختلف و قطعات مختلف متفاوت است.

مرادی با اشاره به اینکه پیش فروش قبور به معنای پیش خرید زمین نیست و تنها مجوز دفن است، توضیح داد: در شرایط فعلی که تعداد متوفیان افزایش یافته پیش فروش قبور متوقف شده تا تغییراتی ایجاد کنیم و بعد از ایجاد ظرفیت های جدید، دوباره پیش فروش را عملیاتی کنیم.

باغ رضوان حداقل تا ۳۰ سال دیگر ظرفیت دارد

وی با بیان اینکه هم اکنون فاز ۳ آرامستان باغ رضوان درحال بهره برداری است، گفت: فاز ۱ در حال تکمیل است و حدود ۵۰ درصد فاز ۲ تکمیل شده است. فاز ۴، ۵ و ۶ هم پیش بینی شده است، تاجایی که می توان گفت تا حداقل ۳۰ سال آینده با اراضی موجود امکان دفن اموات در آرامستان باغ رضوان وجود دارد. از سوی دیگر مطالعه ای برای ساماندهی، بهینه سازی و توسعه آرامستان تعریف کرده ایم که در مرحله مناقصه است و براساس این مطالعه، باید توسعه ۱۰ ساله پیش بینی و جهت اجرا انجام شود.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان در ادامه به توسعه خدمات الکترونیک اشاره و خاطرنشان کرد: اپلیکیشن خدماتی سازمان آرامستان شهرداری اصفهان خدمت جدیدی است که از طریق سایت این سازمان و کافه بازار در دسترس است. در این اپلیکیشن کاربردی خدمات مختلفی پیش بینی شده که از جمله می توان به جستجوی مزار متوفیان، مسیریابی، پیگیری وضعیت متوفیان جدید به صورت روزانه و خدمات اشاره کرد. به زودی امکان پیش خرید حفره و درخواست اعزام خودرو حمل متوفی نیز فراهم می شود.

باز بودن آرامستان منوط به همکاری شهروندان

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با بیان اینکه راهکارهای مختلفی برای باز بودن آرامستان و رعایت پروتکل های بهداشتی وجود دارد ولی همه منوط به همکاری مردم است، توضیح داد: نگاه ما این بود که مردم بتوانند به زیارت اهل قبور بیایند ولی پایبند به اصول بهداشتی باشند و برگزاری مراسم و یا تجمع بیش از حد نداشته باشیم، حتی زمان حضور در آرامستان در طول هفته و نه فقط روزهای پایانی هفته باشد که ناچار به اعمال محدودیت ها نباشیم.

وی در خاتمه با تاکید براینکه در آرامستان باغ رضوان به متوفیان کرونا برچسب نزدیم و قطعات متوفیان را جدا نکردیم تا از تبعات اجتماعی ناگوار جلوگیری کنیم، گفت: در این دوران جزو بی حاشیه ترین آرامستان ها در کشور بودیم که بالغ بر ۷ هزار متوفی اعم از کرونایی و غیرکرونایی را بدون کمترین چالش و با رعایت حداکثری شأن اموات مسلمین و تکریم آنها دفن کردیم، تاجایی که بسیاری از کلانشهرها از تجربیات ما استفاده کردند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر