۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۶۱۸۱۳
شهید محسن فخری‌زاده در سخنانی به اهمیت موضوع پدافند پرتوی اشاره کرده و گفته بود: اگر در این زمینه غفلت صورت بگیرد، همان ضربه‌پذیری‌هایی که در بحث شیمیایی در زمان جنگ تحمیلی داشتیم اینجا با شدت بیشتری خواهیم داشت.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری تسنیم، شهید دکتر محسن فخری‌زاده رئیس سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) و از دانشمندان هسته‌ای و دفاعی کشور، چندی پیش در جمع همکاران خود سخنانی درباره موضوع پدافند هسته‌ای در کشور ایراد کرده بود که متن و فیلم بخشی از این سخنرانی برای اولین بار منتشر می‌شود.

شهید فخری‌زاده روز 7 آذر سال جاری توسط تیم ترور وابسته به رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.

همه عمر برندارم سر از این خمار مستی

که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی

در مراسم آیین کلنگ‌زنی قطب درمان مصدومین پرتوی هسته‌ای در خدمت عزیزان هستیم. گرامی می‌داریم یاد شهدای گرانقدر انقلاب را از صدر انقلاب، از قبل از انقلاب، شهدای دفاع مقدس، شهدا در حوادث و صحنه‌های گوناکون، شهدای هسته‌ای و عرض ادب و احترام داریم به امام شهدا؛ امامی که به‌هرحال هرچه داریم از اوست و همه این پیشرفت‌ها و توفیقات از برکات وجود آن امام عزیز است و عرض سلام داریم خدمت مقام معظم رهبری فرماندهی معظم کل قوا و آرزوی طول عمر برای ایشان از درگاه ایزد منان داریم.

غرض از حضور بنده بیشتر خیرمقدم به عزیزان بود اما برای خالی نبودن عریضه دو سه جمله‌ای را خدمتتان عرض می‌کنم.

عزیزانی که اینجا هستند، شاید غالبشان در صحنه‌های دفاع مقدس حضور داشتند. خب، بعد از فرمان حضرت امام و تغییر و تحولاتی که در جنگ ایجاد شد بعد از شکست حصر آبادان و فتح خرمشهر، پیروزی‌های لشکر اسلام شروع شد و تا جایی رفت که تا تحقق شعار "تا کربلا یک گام بیشتر" نداشتیم ــ که محقق شود ــ که دشمن به حربه‌های غیراخلاقی متوسل شد و نبرد را به عرصه شیمیایی کشاند.

عزیزان خاطرشان هست که ما عملاً به‌دلیل نداشتن تجربه چگونه زمینگیر شدیم و چه شهدایی تقدیم کردیم و علت عمده‌اش همین نبود تجربه بود.

شهدای زیادی را از نیروهای نظامی و مردم آن رژیم منحوس بعث که در رأسش صدام ملعون بود گرفت؛ خب، این به‌هرحال یک تجربه تلخ بود و این درس را به ما داد که باید در همه عرصه‌ها مراقبت کنیم که غافلگیر نشویم...

...الآن از یک طرف شاخ و شانه کشیدن قدرت‌ها در مقوله سلاح هسته‌ای را می‌بینیم که به‌شدت پررنگ شده و بی‌محابا بحث‌های اینکه فلان کشور در راهبرد تهاجم هسته‌ای ما هست یا ما در مقابل فلان مقوله تهاجم هسته‌ای خواهیم داشت خیلی دارد عادی می‌شود و وقتی هم این مطالب مطرح می‌شود، می‌بینیم از  هیچ نهادهای بین‌المللی حتی مثل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یا سازمان ملل صدایی در نمی‌آید.

به بودجه آمریکا که دقت بکنیم، امسال 712 میلیارد و 600 میلیون دلار کل بودجه دفاعی آنهاست که از این مقدار، 4.4 برای فرماندهی و کنترل هسته‌ای و 17.7 میلیارد برای خود مقوله هسته‌ای اختصاص دادند. 10 میلیون دلار فقط برای اجرای پروژه‌های مرتبط با کاهش زمان مورد نیاز برای انجام یک آزمایش هسته‌ای ــ اختصاص دادند ــ 10 میلیون دلار اختصاص دادند که بتوانند زمان یک آزمایش هسته‌ای را کاهش دهند.

در مورد منطقه، منطقه ما الآن دارد به یک منطقه هسته‌ای تبدیل می شود. شما عربستان را ببینید که طرح‌های وسیع هسته‌ای مثل طرح ملک فهد دارد، امارات به‌شدت به‌دنبال بحث هسته‌ای است، پاکستان و هند هم که تکلیفشان مشخص است، هند هم مشخص است، خب، این گسترش می‌طلبد که یک سری زیرساخت‌هایی به‌صورت متوازن ایجاد شود که اگر ایجاد نشود با این احتمال حوادث چه در داخل و چه در منطقه و چه در عرصه بین‌المللی قطعاً ما آن ضربه‌پذیری‌هایی را که در بحث شیمیایی داشتیم اینجا با شدت بیشتری خواهیم داشت.

بنابراین این درمانگاه یکی از آن زیرساخت‌های لازم است که داشته باشیم و البته سایر موارد پدافند هسته‌ای که حتماً باید کار شود.

در سال‌های 78 ــ 79 که من خدمت رئیس جمهور محترم وقت گزارشی را در ا ین مقوله می‌دادم ایشان گفتند که "ما این کار را نه که باید شروع کنیم بلکه خیلی دیر هم شده."، الحمدلله در آن موقع طرح دفاع هسته‌ای تمام شد تا رسیدیم به این دوره که در خدمت امیر عزیز حاتمی هستیم که خدمت شما عرض می‌کنیم ما پیشرفتهای بسیار خوبی را داشتیم.

آقای امیر حاتمی که انصافاً در یک وضعیت متفاوتی دارند حمایت می‌کنند و ان‌شاءالله به‌عنوان باقیات الصالحات برای ایشان ثبت خواهد شد.

تشکر می‌کنم و در خدمت عزیزان هستیم با صلوات بر محمد و آل محمد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر