۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۶۱۷۶۷
دامپزشکی برای مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که در تعدای از استانها مشاهده شده حذف گله های مرغ تخمگذار با سن بیش از 70 هفته را ابلاغ کرد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، رئیس سازمان دامپزشکی در نامه‌ای به معاونت امور دام وزارت جهاد، خواستار حذف تمام گله‌های مرغ تخم گذار تجاری با سن بالای ۷۰ هفته و بالاتر به منظور کاهش تراکم واحدهای مرغداری جهت جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شد. در این نامه آمده است برای اجرای این طرح ۷ استان عمده تولیدکننده، در اولویت هستند.

متن کامل این نامه به شرح ذیل است:

احتراماً در ارتباط با شرایط کنونی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور، موارد زیر جهت استحضار و اقدام مقتضی به عرض می‌رسد.

۱- با شروع موج ۱۳۹۹-۱۴۰۰ بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سه کانون پرندگان حیات وحش در استان‌های مرکزی، اردبیل و مازندران تأیید تشخیص گردیده و توجه به جغرافیای این کانون‌ها بیانگر فعالیت ویروس عامل بیماری در سرتاسر کشور می‌باشد که می‌تواند سبب بروز مشکلات جدی در طیور بومی و مهمتر از آن فارم های صنعتی (به ویژه اجداد، مادر، تخمگذار تجاری و پرورش پولِت گردد.

۲- کاستن از تراکم واحدهای صنعتی به منظور افزایش اطمینان از اثربخشی اقدامات جاری در مقابله با این بیماری بسیار مهم می‌باشد. در این ارتباط حذف تمامی گله‌های تخمگذار تجاری با سن ۷۰ هفته و بالاتر (عمدتاً به دلیل کاهش میزان ایمنی ناشی از واکسیناسیون این گله‌ها در برابر بیماری) ضروری می‌باشد لذا مقتضی است در این ارتباط به سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها و اتحادیه‌های سراسر کشور با اولویت استان‌های آذربایجان شرقی، قزوین، البرز، تهران، قم، مرکزی و اصفهان ابلاغ گردد. در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به حذف گله‌های تخمگذار تجاری با شرایط اعلامی فوق اقدام نمایند. تجربیات سالیان اخیر ثابت نموده است در صورت بروز بیماری در واحدهای صنعتی، سرایت بیماری به سایر گله‌ها نیز سلسله وار ادامه یافته که در این صورت پیش بینی می‌گردد شاهد مشکلات جدی مشابه سال‌های ۹۵ و ۹۶ در کشور خواهیم بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر