۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۶۱۷۴۶
نخست وزیر روسیه اعلام کرد جایگزین کردن دلار با ارزهای ملی در تجارت بین کشورهای سازمان همکاری شانگهای یکی از محتمل ترین زمینه های همکاری است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از راشاتودی، میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه اعلام کرد جایگزین کردن دلار با ارزهای ملی در تجارت بین کشورهای سازمان همکاری شانگهایSCO  یکی از محتمل ترین زمینه های همکاری است.

میشوستین روز دوشنبه در نشست سازمان همکاری شانگهای گفت: ایجاد جایگزین های مستقل برای دلار مسئله مهمی است. وی افزود: ما گسترش اقدامات درباره تسویه حساب های متقابل با ارزهای ملی را امیدوارکننده می دانیم.

وی همچنین تأکید کرد که اعضای این سازمان باید روی یک رویکرد هماهنگ در این زمینه کار کنند و در مورد سازوکار بودجه پروژه های SCO بیشتر بحث کنند.

در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای که اوایل ماه جاری میلادی برگزار شد، یکی از اعضای این گروه، قزاقستان، نیز از تقویت تجارت ارزهای ملی بین شرکا حمایت کرد.

کسیم-جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان گفت: با توجه به افزایش حمایت گرایی (سیاست اقتصادی دولت ها برای محدود کردن واردات) و اختلال در زنجیره های تأمین بین المللی، توسعه ظرفیت اقتصادی این ائتلاف (سازمان همکاری شانگهای) امری ضروری است.

وی گفت: ایجاد یک نقشه راه برای افزایش تدریجی سهم ارزهای ملی در معاملات متقابل و همچنین راه اندازی مکانیزم مشاوره مالی اوراسیا می تواند این کار را تسهیل کند.

سازمان همکاری شانگهای در سال 2001 توسط شش کشور تأسیس شد: روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان. قبل از آن، همه کشورهای فوق، به جز ازبکستان، در یک گروه سیاسی معروف به سازمان پنج شانگهای عضو بودند.

سازمان همکاری شانگهای از آن زمان گسترش یافته است و هند و پاکستان نیز در سال 2017 به عضویت این سازمان در آمدند. کشورهای عضو تقریباً نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند و حدود یک پنجم تولید ناخالص داخلی جهانی را به خود اختصاص می دهند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر