۱۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۶۱۷
گزارش واشنگتن پست:
به گفته مقامات رسمی آمریکا، پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، قصد دارد علاوه بر نیروهای کنونی صدها جاسوس دیگر را به سفارت های آمریکا در دیگر کشورها مامور کند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از روزنامه واشنگتن پست، این برنامه پنتاگون بخشی از طرح بلندپروازانه وزارت دفاع آمریکا برای ایجاد یک شبکه جاسوسی در اندازه شبکه جاسوسی سی آی اِی، آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده، است.

در این پروژه آژانس اطلاعات دفاعی ایالات متحده آمریکا DIA، تبدیل به یک سرویس جاسوسی جدید هم راستا با سی آی ای خواهد شد که در حدود 1600 مامور این آژانس، در سراسر جهان وظیفه جمع آوری اطلاعات را به عهده می گیرند. این افراد توسط سی آی ای آموزش خواند دید اما تحت فرمان پنتاگون خواهند بود. گرچه DIA مجاز به انجام عملیات های نظامی یک طرفه نیست اما اجازه تعیین اهداف نظامی آمریکا را دارد. به عنوان نمونه DIA نقش فراگیر و پنهانی در عملیات های نظامی در عراق و افغانستان داشته است.

اهدف اصلی پنتاگون : اسلامگرایان آفریقا، ایران، و چین

به نوشته واشنگتن پست، گروه های اسلامگرای شمال آفریقا، انتقال اسلحه از کره شمالی به ایران و نوسازی ارتش چین از جمله الویت های اصلی پنتاگون در این برنامه هستند. DIA به مانند سی آی ای یک ساختار داخلی برای کنترل اطلاعاتی کشور هدف را ایجاد کرده است و در اولین گام های خود جهت جمع آوری اطلاعات در مورد ایران گروهی را با نام "خانه ایران" ایجاد کرده است.

افزایش تعداد جاسوسان DIA بخشی از روند فراگیر سال ها اخیر در حوزه امنیت آمریکا است. روندی که در آن مرزهای بین فعالیت های اطلاعاتی و نظامی در یکدیگر محو می شود و در سطوح مختلف از جمله عملیات ها و  حتی در سطوح مدیریتی، نهاد های نظامی و اطلاعاتی آمریکا در قالب یک ساختار واحد فعالیت خواهند کرد.

سرویس جدید DIA، شبکه بزرگی از جاسوسان را ایجاد خواهد کرد که پیش از این در آمریکا بی سابقه بوده است. واشنگتن پست می نویسد برنامه جدید پنتاگون حاکی از علاقه شدید دولت اوباما به انجام "عملیات های پنهانی" علیه دشمنان آمریکا است. هم چنین این طرح در راستای تدوین سیاست های جدید ضدتروریستی است.

جاسوس تحت عنوان دیپلمات

سی آی ای، نقشی کلیدی در تغییر ماهیت و عملکرد DIA داشته است و برنامه ریزان اصلی این تغییرات مامورین باسابقه سی آی ای هستند.

به نوشته واشنگتن پست در حاضر مامورین سی آی ای تحت عنوان کارمند در سفارت های آمریکا در کشورهای دیگر مشغول به انجام فعالیت های جاسوسی هستند و این مسئله یکی از موانع سر راه DIA برای ارسال جاسوس به کشورهای دیگر است.

مقامات پنتاگون اعلام کرده اند با تغییر و ایجاد موقعیت های شغلی جدید این مشکل را رفع خواهند کرد و قرار است 1600 جاسوس DIA تحت عناوین مشاور سیاسی و نماینده نظامی در کشورهای هدف مستقر شوند. مقامات رسمی DIA و سی آی ای اعلام کرده اند به خاطر نبود مصونیت سیاسی، اعزام جاسوس تحت عناوین دانشگاهی و تجاری برای عملیات های و مامورین خطرناک خواهد بود اما در صورت نیاز مامورین این سازمان های اطلاعاتی تحت این عناوین به کشورهای دیگر برای انجام عملیات های جاسوسی فرستاده خواهند شد.

گزارش خطا
برچسب ها: جاسوس ایران
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر