۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۶۱۶۰۱
شورای عالی شهرسازی با تصویب نقشه دقیق محدوده گسل های تهران و ۵ کلانشهر یا مرکز استان دیگر، ساخت ساختمان‌های مهم و حیاتی در محدوده این گسل‌ها را ممنوع کرد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر، شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه ۲۱ مهر ماه امسال‬ گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی پیرامون تهیه و تدقیق نقشه گسل‌های زلزله در محدوده شهر و حاشیه ۳۰ کیلومتری آن و تعیین حرائم آنها برای شهرهای تهران (مصوب ۱۴ مهر ماه ۹۹‬ شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران)، کرج (مصوب ۴ مهر ماه ۹۹ شورای برنامه ریزی و توسعه استان البرز) تبریز (مصوب ۱۴ مهر ماه ۹۹‬ شورای برنامه ریزی و توسعه استان آذربایجان شرقی)، مشهد (مصوب مورخ ۳ بهمن ۹۸‬ شورای برنامه ریزی و توسعه استان خراسان رضوی)، زنجان (مصوب ۵ اسفند ۹۸ شورای برنامه ریزی و توسعه استان زنجان) و کرمان (مصوب مورخ ۲۹/۶/ ۹۹ شورای برنامه ریزی و توسعه استان کرمان) را مورد بررسی قرار داد و ضمن تصویب نقشه‌های مربوطه مقرر کرد:

الف: احداث ساختمان در سه گروه زیر بر روی پهنه‌های گسلی و حرایم آنها ممنوع است:

۱. بر اساس ضوابط مندرج در آئین نامه ۲۸۰۰ (مبحث گسل ص ۸۳، ویرایش ۴) احداث ساختمان‌های با درجه اهمیت بسیار بالا روی پهنه‌ها و حریم گسل‌ها ممنوع می‌باشد.

طبق تعریف ساختمان‌های با درجه اهمیت بسیار بالا در آئین نامه ۲۸۰۰، شامل بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، ایستگاه‌های آتش نشانی، مراکز و تأسیسات آب رسانی، ساختمان‌های نیروگاه‌ها و تأسیسات برق رسانی، برج‌های مراقبت فرودگاه‌ها، مراکز مخابرات، رادیو و تلویزیون، تأسیسات نظامی و انتظامی، مراکز کمک رسانی و به طور کلی کلیه مراکزی که در امداد و نجات مؤثر می‌باشند و نیز ساختمان‌های خطرزا مانند انبار مواد سمی، گازهای خطرناک و کارخانه‌های تولید مواد شیمیایی مضر

۲. احداث مدارس، پمپ‌های بنزین و پمپ‌های گاز (CNG) و ایستگاه‌های اصلی مترو بر روی حریم گسل‌ها ممنوع می‌باشد.

۳. احداث ساختمان‌های بلندمرتبه با تعداد طبقات تعریف شده برای هر شهر و بیشتر از آن بر روی حریم و پهنه‌های گسلی ممنوع می‌باشد.

ب: سازمان مدیریت بحران (حسب مورد سازمان پدافند غیرعامل) موظفند تکالیف زیر را به نحو مقتضی از دستگاه‌های مرتبط بخشی مورد پیگیری مستمر قرار داده و گزارش نوبه‌ای به دبیرخانه شورای عالی ارائه شود.

۱. مقاوم سازی و یا نوسازی بیمارستان‌های واقع در حریم گسل‌ها

۲. مقاوم سازی و یا نوسازی مدارس واقع در حریم گسل‌ها

۳. اتخاذ تمهیدات مهندسی مناسب در نقاط تقاطع خطوط اصلی انتقال حامل‌های انرژی با حریم گسل‌ها

ج: با عنایت به اینکه نقشه‌های تدقیق شده پهنه‌های گسلی و حرایم آنها و ضوابط ساخت و ساز در آنها بستگی تام به یکدیگر دارند، پیرو تأکیدات قبلی، مرکز تحقیقات موظف است ضوابط ساخت و ساز بر روی حریم و پهنه‌های گسلی را حداکثر ظرف یک ماه آتی با طی فرآیند قانونی لازم به کلیه مراجع ذی ربط ملی ابلاغ کند.

د: کارگروه‌های تخصصی، کمیسیون‌های ماده ۵ شهرها و شوراهای برنامه ریزی و توسعه استان‌ها در شهرهای صدرالاشاره که مراحل تدقیق حریم و پهنه گسلی به شرح این مصوبه در آنها انجام شده است موظفند کلیه مصوبات خود را که تا تاریخ ابلاغ این مصوبه منجر به احداث بنا نشده است با رعایت مفاد بند «الف» این مصوبه مورد بازنگری قرار دهند.

ه: در صورت تأمین منابع مالی، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی موظف می‌شود در فاز دوم، تدقیق پهنه‌های گسلی و حرایم آنها را در شهرهای شیراز، ارومیه، اردبیل، لاهیجان، ساری– قائم شهر، گرگان و بم در دستور کار قرار دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر