۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۱
کد خبر: ۶۱۵۵۹
1000ساختمان های ناایمن شهر در مهر سال جاری معرفی شد. چند روز بعد اسامی این ساختمان ها از روی سامانه حذف شد. مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران می گوید حداکثر تا یک ماه آینده اطلاعات دوباره بارگذاری می شود اما تغییراتی صورت گرفته است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، سال گذشته اعضای شورای اسلامی شهر تهران طرح الزام شهرداری به ایجاد سامانه برخط پایش ایمنی ساختمانی‌های پایتخت در برابر حریق را تصویب کردند. قرار بود این طرح  ظرف 4 ماه اجرایی شود اما مدت زیادی گذشت تا اینکه بالاخره شهرداری تهران تصمیم گرفت این سامانه را در مهر سال جاری راه‌اندازی کند. چند روزی از راه‌اندازی این سامانه بیشتر نگذشته بود که اطلاعات به یکباره از روی خروجی برداشته شد. البته هرکدام از مسئولین اظهارنظرهای متفاوتی در این زمینه داشتند. 

شناسایی ساختمان های ناایمن در شهر/تهیه لیست و ارائه به شورای شهر

تعداد ساختمان‌های ناایمن در شهر زیاد است و به گفته سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران، 33 هزار ساختمان ناایمن در شهر شناسایی شده که البته سطح ناایمنی آنها متفاوت است. لیستی از ساختمان‌های پرخطر تهیه و در اختیار اعضای شورای اسلامی شهر تهران گذاشته شده است. قرار بود که اسامی به صورت برخط باشد و شهروندان به اطلاعات ساختمان‌های ناایمن دسترسی داشته باشند، اما مسئولین بعد از اینکه سامانه را راه‌اندازی کردند و حدود یک‌هزار ساختمان را معرفی کردند، تصمیم گرفتند که اطلاعات را حذف کنند.

ایراد در نحوه بارگذاری اطلاعات

بهاره آروین عضو شورای اسلامی شهر تهران می‌گوید که قرار بود ظرف چهارماه این سامانه دراختیار شهروندان قرار بگیرد اما طولانی شد. 

به گفته آروین قرار بود این اطلاعات از طریق حساب شهروندی روی نقشه تهران در دسترس عموم مردم قرار گیرد. البته در نحوه بارگذاری مشکلاتی بود و خوانایی لازم وجود نداشت. 

فقط وظیفه شناسایی داریم اعلام اسامی ساختمان های ناایمن با ما نیست

یکی از مدیران سازمان آتش نشانی  شهرداری تهران درباره حذف یکباره اطلاعات از روی سامانه برخط گفت که ما در سازمان آتش‌نشانی فقط مسئولیت شناسایی ساختمان‌های ناایمن را داریم، معرفی با ما نیست. 

مشکلات حقوقی باعث برداشتن اسامی ساختمان های ناایمن شهر شد و قرار است با رفع مشکلات دوباره سامانه راه اندازی شود.

مطرح شدن مسایل حقوقی/ ملک افراد با درج در این لیست به نوعی ارزشگذاری می‌شد

 حامد مظاهریان معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران می‌گوید: ملک افراد با درج در این لیست به نوعی ارزشگذاری می‌شد و به همین دلیل بحث حقوقی جدی مطرح شد. در کنار این موضوع بحث‌های امنیتی نیز مطرح بود که اگر ساختمانی اعلام می‌شود که نقطه‌ضعفی دارد، مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد. 

مالکان برای ایمن‌سازی به خودشان بیایند

وی تأکید کرد: دوباره این سایت راه‌اندازی خواهد شد. هدف این بود که اطلاعات ساختمان‌های ناایمن از منظر آتش‌نشانی مشخص شود تا مالکان برای ایمن‌سازی به خودشان بیایند.

اعلام اسامی ساختمان های ناایمن شهر تا یک ماه آینده/اطلاعات طبقه بندی می شود

اما و اگرهای زیادی در خصوص عدم معرفی ساختمان‌های ناایمن مطرح شد، اما دوباره مدیران شهری وعده دادند که بزودی اطلاعات به صورت طبقه‌بندی شده در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. 

تغییرات در سامانه و باملاحاظاتی اطلاع رسانی صورت می گیرد

مهدی داوری رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران دراین باره به خبرنگار فارس گفت: قرار است تغییرات مختصری در سامانه رخ دهد و با ملاحظاتی، اطلاع‌رسانی صورت گیرد. 

اطلاعات دسته بندی می شود/اعلام اسامی حداکثر تا یک ماه دیگر

وی در پاسخ به این پرسش که چه ملاحظاتی در اطلاع‌رسانی قرار است ایجاد شود، گفت: ‌اطلاعات دسته‌بندی می‌شود، به این منظور که چه میزان اطلاعات در اختیار عامه مردم قرار گیرد. 

رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران تأکید کرد: حداکثر تا یک ماه آینده اطلاعات به صورت دسته‌بندی‌شده بر روی خروجی قرار می‌گیرد. 

ایمنی ساختمان‌ها یکی از مباحث مهم در مدیریت شهری است. بعد از حادثه پلاسکو، مدیران به این فکر افتادند که باید برای ایمن‌سازی ساختمان‌ها فکری کرد. البته سازمان آتش‌نشانی اقدام به شناسایی 33 هزار ساختمان پرخطر کرد.

بحث ایمنی ساختمان‌ها و بحث امنیت شهروندان جزو حوزه‌هایی است که برعهده شهرداری‌هاست

محمدجواد حق‌شناس عضو شورای شهر تهران می‌گوید: یکی از وظایف ذاتی شهرداری‌ها اقدام در بحث ایمن‌سازی است. بحث ایمنی ساختمان‌ها و بحث امنیت شهروندان جزو حوزه‌هایی است که برعهده شهرداری‌هاست و اگر در جایی مدیریت شهری احساس کند ممکن است اگر به این حوزه توجه نشود و دقت لازم صورت نگیرد، آسیبی به شهروندان و همشهریان وارد شود و ایمنی آنها مورد تعرض قرار بگیرد، براین اساس جزو وظایف مدیریت شهری است که به این حوزه توجه کند. حتی در این حوزه، سازمان‌های مهمی مثل آتش‌نشانی شکل گرفته تا شهروندان را از خطراتی در آتش‌سوزی، سیل و... حفظ کنند.

توجه به ساختمان های فرسوده در شهر/ ایمنی شهر یک پدیده عام است

عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین به ساختمان‌های فرسوده اشاره کرد و گفت: به طور طبیعی یکی از مباحثی که باید مورد توجه قرار گیرد، ساختمان‌های فرسوده است. اگر حادثه‌ای در آنها اتفاق بیفتد، ممکن است جان شهروندان را به خطر بیندازد. می‌توانیم در این زمینه به حادثه پلاسکو اشاره کنیم و اتفاق دیگر هم مربوط به حادثه کلینیک سینا اطهر در خیابان شریعتی بود.

وی تأکید کرد: ایمنی شهر یک پدیده عام است و شاید یکی از نمادهای بارز آن آتش‌نشانی است، اما عملا وقتی که وظایف ایمنی به آن محول می‌شود، فقط محدود و منوط به آسیب‌های ناشی از آتش‌سوزی نیست. 

برخی ساختمان‌های جدید هم از نظر ایمنی وضعیت مطلوبی ندارند

یکی از مشکلات در تهران، ایمنی ساختمان‌های بلندمرتبه است. مرتضی الویری عضو شورای شهر تهران در این‌باره می‌گوید: به غیر از ساختمان‌های بلندمرتبه قدیمی، برخی ساختمان‌های جدید هم از نظر ایمنی وضعیت مطلوبی ندارند، شهرداری باید در این زمینه برنامه‌ریزی کند، چرا که متولی ایمنی سازه‌هاست. امنیت این ساختمان‌ها برعهده سازمان مقابله با حوادث غیرمترقبه است که وظیفه ایمن‌سازی و مقابله با حوادث را برعهده دارد. 

سازه ها علاوه بر ایمنی در برابر حریق باید در برابر زلزله احتمالی هم مقاومت داشته باشند

به گفته الویری، به غیر از ساختمان‌های قدیمی که باید ایمنی آنها را به روز کنند، در مورد ساختمان‌های جدید و تازه‌ساز هم احتیاج به دستورات جدیدی است. این سازه‌های جدید همان اندازه که باید در برابر آتش‌سوزی ایمن باشند، باید توان مقاومت در برابر زلزله‌های احتمالی را هم داشته باشند. 

براساس این گزارش، بیش از یک‌سال از لایحه شورا برای انتشار ساختمان‌های ناایمن می‌گذرد. شهرداری با اما و اگرهایی سامانه را راه‌اندازی اما بلافاصله اطلاعات را حذف کرد. برخی مدیران می‌گویند که به دلیل مباحث حقوقی، اطلاعات حذف شده است و قرار است دوباره این اطلاعات منتشر شود. حال باید دید که اطلاعات ساختمان‌های ناایمن در شهر چگونه منتشر شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر