۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۶۱۵۲۱
نماینده مردم قزوین با تصریح بر اینکه تعطیلی دوهفته‌ای بسیار مطلوب‌تر از تعطیلی و بلاتکلیفی چندماهه است، گفت: ستاد ملی کرونا تاکنون از پیشنهاد‌های مجلس استقبال چندانی نکرده و دو نماینده مجلس همچنان به ستاد ملی کرونا دعوت نمی‌شوند!
به گزارش پایداری ملی به نقل از راه دانا، فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین،با اشاره به تصمیمات حیاتی دولت درباره تعطیلی تهران، خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا، در پیش داشتن زمستان سرد و تغییر مکرر حالات و ساختار ویروس کرونا، مجلس خواستار تعطیلی دوهفته‌ای تهران برای بازتوانی و احیای سیستم اجرایی برای مقابله با کرونا شده است.

وی ادامه داد: مجلس درصدد است تا برای نجات مردم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اقدامات مقتدرانه با ضمانت اجرایی بالا را تدوین کند.

تهران باید تعطیل شود

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تأکید بر موضوع تعطیلی دوهفته‌ای تهران، خاطرنشان کرد: باید تعطیلی دوهفته‌ای تهران با رعایت "اصل توجه به اقتصاد اصناف روزمزد" اجرا و در دستور کار قرار بگیرد، درعین‌حال کمک‌رسانی به دهک‌های پایین جامعه نیز باید به گونه‌ای جدی پیگیری و دراین‌باره اقدام اساسی در نظر گرفته شود.

 لزوم نظارت کامل بر بیماران کرونایی؛ از قرنطینه تا بهبودی کامل

وی با انتقاد از بی‌توجهی به قطع زنجیره کرونا در کشور، با اشاره به موفقیت برخی کشورها در برخورد با کرونا، عنوان کرد: مطالعات نشان میدهد در کشورهای شرقی و اروپایی با اجرای پروتکل‌های بهداشتی و پیگیری‌های هوشمند و هدفمند توانسته‌اند زنجیره فعالیت کرونا را قطع کنند. ازاین‌‎رو کشور ما نیز باید نظارت کامل بر بیماران مبتلابه کرونا را از قرنطینه تا بهبودی کامل به‌طورجدی دنبال کند.


نماینده مردم قزوین به اجرای طرح شهید سلیمانی از سوی بسیج اشاره و خاطرنشان کرد: همکاری بسیج و وزارت بهداشت در اجرای طرح شهید سلیمانی می‌تواند موفق باشد، در کنار این طرح، قرنطینه نیز می‌تواند فضای جدیدی را برای سیستم اجرایی کشور فراهم کند.

 

دو نماینده مجلس همچنان به ستاد ملی کرونا دعوت نمی‌شوند

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از کم توجهی ستاد ملی مقابله با کرونا به پیشنهادات کارشناسی مجلس، تصریح کرد: ستاد ملی کرونا تاکنون از پیشنهاد‌های مجلس استقبال چندانی نکرده و دو نماینده مجلس همچنان به ستاد ملی کرونا دعوت نمی‌شوند و این‌ها در تاریخ خواهد ماند و به ثبت می‌رسد.


 این نماینده مجلس تصریح کرد: تمام اقشار و گروه‌ها و مسئولان جامعه باید به صحنه مقابله با ویروس کرونا بشتابند و برای کاهش اثرات این ویروس تلاش کنند.

 

تا کی توان ستاد ملی کرونا صرف افزایش تخت‌های بیمارستانی شود؟!

وی انتقادی دیگر به ستاد ملی کرونا وارد کرد و گفت: تا چه زمانی می‌خواهیم تنها تخت‌های بیمارستانی و آی.سی.یو و دستگاه‌های اکسیژن ساز را افزایش دهیم، این ستاد نباید تمام توان خود را در بخش درمان صرف کند و به ابعاد دیگر ویروس کرونا توجه نکند.


وی در پاسخ به این پرسش که چرا دولت با تعطیلی‌های تهران مخالفت می‌کند؛ خاطرنشان کرد: عمدتاً دولت درگیر دوگانه معیشت و سلامت است؛ البته ما نمی‌دانیم آیا دلایلی دیگری هست که مطرح نمی‌کند؛ در واقع دولت نگران این است که افراد روزمزد در این دو هفته نتوانند امورات خود را بگذرانند و ما هم می‌گوییم برای این دوهفته راهکار وجود دارد.

 نماینده مردم قزوین در تکمیل اظهارات خود، ادامه داد: تعطیلی دوهفته‌ای بسیار مطلوب‌تر از تعطیلی و بلاتکلیفی چندماهه است، درمجموع ضررهای اقتصادی مدل فعلی مقابله با کرونا بسیار بیشتر از تعطیلی دوهفته‌ای تهران است و باید کارشناسان اقتصادی دراین‌باره نظر بدهند.

وی اضافه کرد: مشکل ما این است که دولت از تمامی ظرفیت‌های موجود برای حل مشکلات کرونایی تمام استفاده را نمی‌برد.

 

 استانداران اختیارات کافی در برخورد با کرونا ندارند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در بخش دیگری از اظهاراتش افزود : ما باید در حوزه مدیریت بحران قوانین را برای مردم و رسانه‌ها بازگو کنیم و بگوییم چرا این قوانین اجرا نمی‌شوند؟ مثلا قانون مدیریت بحران در بندهای 4، 18 و 19 و 20 باید اجرایی شوند؛ این بندها به استانداران اختیار کافی را داده است و چرا نباید به استانداران اختیاران کافی داده شود تا در زمان بحران بر اساس شناخت بومی منطقه بتوانند راهکارهای مناسبی برای حل آن مشکل در نظر گرفته و اجرا کنند؟

 

 در استان‌ها نباید با یک نسخه به جنگ کرونا رفت!

محمدبیگی با اشتباه خواندن شیوه مدیریتی ستاد ملی مقابله با کرونا در استان‌های کشور، بیان کرد: اگر بخواهیم مشکلات تمامی استان‌های کشور را با یک نسخه حل کنیم مشکلات حل نمی‌شوند، هر منطقه‌ و استانی به لحاظ  ژئوپلیتیک(جغرافیای سیاسی) ویژگی های خاصی را داراست که باید نسبت به آن ویژگی درست برخورد کرد.

 

ستاد ملی کرونا ضعف‌های بسیاری دارد که باید رفع شود

وی با برشمردن برخی از نقاط ضعف ستاد ملی مقابله با کرونا، تأکید کرد: عدم استفاده مطلوب از سازمان پدافند غیرعامل، استفاده نکردن از توان نیروهای مسلح در برقراری نظم عمومی و اجتماعی، عدم استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد و دست‌کم گرفتن نیروهای مردمی، از ضعف‌های ستاد ملی کرونا است که باید این روند اصلاح شود.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر