۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
کد خبر: ۶۱۳۸۶
حوادث و خطرات اعم از طبیعی و غیرطبیعی همراه همیشگی زندگی بشری بوده و مخاطرات متعدد با منشأ طبیعی یا انسانی به‌سرعت یک چشم بر هم زدن قادر است، زندگی را دگرگون کند و به‌گونه‌ای نشانه‌های حیات را از پهنه‌ای وسیع بزداید که گویی حتی یک موجود زنده در آن نمی‌زیسته است.
 به گزارش پایداری ملی و به نقل از روزنامه صمت،  بر این اساس، لزوم رعایت تمهیداتی پیشگیرانه جهت مصون داشتن انسان‌ها از خطرات احتمالی ازجمله مواردی است که همواره به آن توجه شده و با پیشرفت علم و فناوری و افزوده شدن انواع تهدیدات با شکل‌های گوناگون، توجه بشر به پیش‌بینی، پیشگیری و مقابله با این تهدیدها نیز افزایش‌یافته است. ۸آبان، سالروز صدور فرمان مبارک رهبر انقلاب اسلامی، آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) برای تشکیل سازمان پدافند غیرعامل که در تقویم رسمی کشور به‌عنوان روز پدافند غیرعامل ثبت‌شده، فرصت مغتنمی برای تبیین اهمیت و دستاوردهای مثبت پدافند غیرعامل در عرصه‌های گوناگون در بین مسئولان، مدیران، کارشناسان و آحاد جامعه است. به‌گزارش روابط‌عمومی شرکت فولاد مبارکه، یگان‌های واکنش سریع و امدادی پدافند غیرعامل این شرکت، با اجرای مانور خودرویی و برخی برنامه‌های خاص با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی در فضای کرونا آمادگی خود را در اجرای راهبردهای پدافند غیرعامل به نمایش گذاشتند. 

رویکردی نوآورانه

رضا یزدخواستی، معاون خرید شرکت فولاد مبارکه به همین مناسبت و در زمینه اهمیت رعایت الزامات پدافند غیرعامل گفت: امروزه در اقتصاد جهانی، رقابت شدید سازمان‌ها منجر به ایجاد فضای نامطمئن و خطر‌های متعدد ناشی از آن شده است. مهم‌ترین این خطر‌ها، حوادث طبیعی و غیرطبیعی و پیامدهای آنهاست. هدف زنجیره تأمین تاب‌آور، بازیابی وضعیت عادی سازمان در حداقل زمان ممکن و کاهش آثار زیان‌بار حوادث، در صورت وقوع است. با این هدف، فولاد مبارکه با رویکردی نوآورانه به عوامل پدافند غیرعامل در کنار عوامل تاب‌آوری سازمان، به شناسایی و رتبه‌بندی عوامل تاب‌آوری زنجیره تأمین در برابر بلایا و حوادث طبیعی و غیرطبیعی پرداخته است. در این زمینه، با بررسی عمیق پیشینه موضوع و مطالعه موردی شرکت فولاد مبارکه و با استفاده از اصول پدافند غیرعامل، عوامل تاب‌آوری این زنجیره، شناسایی و مبتنی بر فرآیند تحلیل زنجیره تأمین، یعنی طراحی، خرید، تولید، حمل‌ونقل، انبارداری و فروش، گزینه راهبردی حاصل شده است.

براساس یافته‌های تحقیق، اهداف یک زنجیره تأمین تاب‌آور به ترتیب عبارتند از: کاهش احتمال توقف تولید، افزایش مدت‌زمان تحمل اختلال و افزایش سرعت بازگشت به سطح تولید قابل‌قبول. همچنین اهم گزینه‌های راهبردی برپایه اصول پدافند غیرعامل به ترتیب شامل چابک‌سازی، اشتراک‌گذاری ریسک، واکنش سریع، همکاری و برون‌سپاری، اشتراک‌گذاری اطلاعات، استفاده از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و در نهایت ذخیره استراتژیک است؛ بنابراین، پدافند غیرعامل می‌تواند روشی مؤثر و صلح‌آمیز برای حفاظت از زنجیره تأمین در برابر انواع تهدیدها باشد. 

مقابله با آسیب‌ها

احمد سعیدبخش، معاون اجرای پروژه‌های مبارکه نیز خاطرنشان کرد: پدافند غیرعامل نوعی بازدارندگی غیرنظامی برای جلوگیری از آسیب‌پذیری تأسیسات، زیرساخت‌ها و شاهرگ‌های حیاتی بدون استفاده از جنگ‌افزار است. به‌عبارت دیگر، پدافند غیرعامل نوعی آمادگی غیرنظامی برای مقابله با آسیب‌های احتمالی دشمن برای از کار انداختن چرخه تولید و صنعت و اخلال در زندگی عادی و روزمره شهروندان است. این امر تنها گروه خاصی را شامل نمی‌شود، بلکه تمامی نهادها، صنایع، سازمان‌ها و مردم عادی می‌توانند در اجرای آن نقش مؤثری داشته باشند. ابزار اصلی پدافند غیرعامل استفاده از تفکر و مهارت‌های فنی، خلاقیت و مدیریت است. در حوزه صنعت و هنگام اجرای پروژه‌ها می‌توان از طریق مقاوم‌سازی، نصب سیستم‌های کنترلی عدم‌دسترسی آسان و اقدامات پیشگیرانه میزان بروز آسیب‌های احتمالی را به حداقل یا حتی به صفر رساند؛ ضمن اینکه عدم‌تمرکز، سیستم‌های پشتیبان، سیستم‌های هشداردهنده نیز باید در طراحی‌ها لحاظ شود. 

تولید در شرایط ناپایدار

غلامرضا طاهری، معاون سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌های فولاد مبارکه در ادامه گفت: گروه فولاد مبارکه در راستای تحقق مأموریت و چشم‌انداز خود، پایداری مستمر کسب‌وکار خود به‌ویژه در شرایط ناپایدار را هدف‌گذاری کرده است. از سوی دیگر، مجموعه شرکت‌های زیرمجموعه، نقشی کلیدی در موفقیت کل گروه بر عهده دارند؛ بنابراین اجرای اصول و فعالیت‌های مرتبط با پدافند غیرعامل می‌تواند سهم بسزایی در تضمین پایداری و موفقیت کسب‌وکارها در شرایط فعلی ایفا کند. 

ارتقای تاب‌آوری هدف ما است

محمدیاسر طیب‌نیا، معاون امور معادن فولاد مبارکه در همین باره گفت: معاونت امور معادن متناسب با مأموریت تأمین منابع پایدار مواد معدنی موردنیاز گروه فولاد مبارکه از طریق اکتشاف، استخراج، فرآوری و مشارکت با فعالان این بخش، می‌کوشد تا تاب‌آوری گروه فولاد مبارکه را ارتقا دهد. برخی از این اهداف و اقدامات این معاونت در این زمینه عبارتند از در اختیار گرفتن معادن و ذخایر سنگ‌آهن پایدار در راستای تأمین حداکثری خوراک خطوط تولید فولاد مبارکه، پیگیری در شناسایی روش‌های پرعیارسازی سنگ‌آهن‌های هماتیتی و کم‌عیار؛ سازماندهی و تعیین وظایف برخی از شرکت‌های زیرمجموعه در حوزه فعالیت‌های معدنی و پایش فعالیت‌های آنها هماهنگ با معاونت امور معادن؛ رصد کامل فعالیت‌های معدنی و حجم شناسایی و تغییرات ذخایر سنگ‌آهن در کشور؛ انعقاد تفاهمنامه سه‌جانبه با شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و صندوق بیمه معادن و همچنین تفاهمنامه‌هایی با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی؛ انعقاد قرارداد با سازمان زمین‌شناسی در راستای شناسایی ذخایر سنگ‌آهن در ایران مرکزی.

سخن پایانی

در راستای اجرای فرامین رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) در زمینه موضوع مهم دفاع و پایداری، مصادف با روز «نهادینه‌سازی مصونیت زیرساخت‌ها با تفکر بسیجی، روحیه جهادی و عمل انقلابی»، یگان‌های واکنش سریع و امدادی پدافند غیرعامل شرکت فولاد مبارکه، با اجرای مانور خودرویی و برخی برنامه‌های خاص آمادگی خود را به نمایش گذاشتند. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر