۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۶۱۳۴
مدیرکل پدافند غیرعامل استان یزد:
مدیرکل پدافند غیرعامل استان یزد گفت: پدافند غیرعامل ارزان‌ترین، موثرترین و صلح‌آمیزترین دفاع در برابر دشمنان است.

محمدرضا صباغیان، ظهر امروز در جمع ائمه جمعه، روحانیون و مبلغان استان یزد با اشاره به فرا رسیدن هفته امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت: پدافند غیرعامل نیز به نوعی امر به معروف و نهی از منکر است که در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و سایبری ورود پیدا کرده است.

وی بیان کرد: پدافند غیرعامل یک موضوع اساسی و نیاز جامعه ماست و باید آن را در همه حوزه‌ها گسترش دهیم.

صباغیان با اشاره به اینکه دو نوع دفاع در تعریف دفاع بیان شده است، افزود: دفاع کامل که وظیفه ذاتی نیروهای مسلح است و دیگری نیز دفاع غیرعامل است که مجموعه‌ای از اقدامات و فعالیت‌های غیرمسلحانه که نیاز به ابزار نظامی ندارد را شامل می‌شود.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان یزد ادامه داد: در دفاع غیرعامل، گرچه نیاز به ابزار نظامی وجود ندارد اما با اجرای کامل آن، کاهش آسیب‌پذیری و کاهش خطرات، تداوم چرخه نیازهای مردم و پایداری ملی را خواهیم داشت.

وی با اشاره به دستاوردهای اجرای پدافند غیرعامل خاطرنشان کرد: حفظ نیروی انسانی، حفظ سرمایه‌های مادی و حفظ زیرساخت‌ها، مهم‌ترین دستاوردهای پدافند غیرعامل است.

صباغیان تاکید کرد: پدافند غیرعامل اگر اجرا شود، نیروهای فکری، مراکز صنعتی و مهم محفوظ می‌ماند.

وی با اشاره به اینکه پدافند غیرعامل از گذشته‌های دور وجود داشته است، عنوان کرد: در گذشته خندق‌هایی که دور شهر حفر می‌شد یا دیوارها و قلعه‌هایی که پیرامون شهر احداث می‌شد، پدافند غیرعامل بود اما امروز تهدیدات گسترش یافته و از هوا، فضا، دریا، غذا، آب،‌ فضای سایبری و ... وجود دارد.

صباغیان، پدافند غیرعامل را مصون سازی جامعه دانست و افزود: پدافند غیرعامل متاسفانه اکنون در جامعه ما مغفول مانده و مردم اطلاع بسیار کمی از آن دارند و بسیاری از مسئولان نیز آگاهی‌های لازم از آن را ندارند.

وی تصریح کرد: امروز یک واکسن آلوده یا بیماری نظیر آنفولانزای مرغی،‌ می‌تواند میلیون‌ها تومان خسارت اقتصادی به بار بیاورد بنابراین بحث پدافند غیرعامل باید در غذا و دارو نیز مدنظر قرار گیرد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان یزد یادآور شد: امروز تهدیدها فقط هواپیماهای جنگی و تانک نیست بلکه همه حوزه‌ها را شامل می‌شود.

صباغیان خاطرنشان کرد: در زندگی امروز، همانطور که تکنولوژی یک فرصت و آسایش برای بشر محسوب می‌شود، به همان اندازه نیز تهدیدهایی را برای ما ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: در این حوزه، بحث پدافند غیرعامل بسیار گسترده‌تر است و باید با نگاه ویژه دنبال شود که برای تحقق آن، اطلاع‌رسانی به مردم نیازی ضروری است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان یزد خاطرنشان کرد: امروزه در هر کاری که قرار است انجام شود، باید بحث پدافند غیرعامل دیده شود به نحوی که حتی وقتی قرار است، آب از استانی به استان دیگر بیاید، باید برای حفظ این خطوط و دور کردن آنها از تهدیدهای مختلف، بحث پدافند غیرعامل دیده شود.

وی بیان کرد: در کشورهایی نظیر سوئیس که 200 سال است سابقه جنگ ندارد و تهدیدی متوجه آن نیست، بحث پدافند غیرعامل به خوبی دیده شده و ضمن اینکه در همه ساختمان‌ها پناهگاه تعبیه شده، نیاز غذایی سه ماه مردم نیز در این پناهگاه‌ها ذخیره شده است.

صباغیان، پدافند غیرعامل را ارزان‌ترین، موثرترین و صلح‌آمیزترین دفاع خواند و اظهار داشت: دشمن نیز زمانی که ببیند شما پدافند غیرعامل دارید، هرگز حمله نمی‌کند زیرا نقطه ضعفی نمی‌بیند که بخواهد به آن حمله کند.

وی پدافند غیرعامل را کاری بنیادی دانست و افزود: این اقدام می‌تواند تمامی زیرساخت‌ها را در بخش‌های مختلف محفوظ بدارد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان یزد با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی به مردم در مورد پدافند غیرعامل اظهار داشت: هیئت‌های مذهبی و منابر و مجالس، یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌ها برای اطلاع رسانی درباره پدافند غیرعامل است و از روحانیون و ائمه جمعه و جماعات استان می‌خواهیم در این زمینه یاریگر ما باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر